• Albin 080509

Hjälp med skostorlek

jag sitter här och ska beställa skor till min kille som blir 2 i maj
    men jag behöver lite hjälp
    mätte foten med tumstock precis och fick de till 13 cm vilket motsvarar strl 20 på den skon ja ska köpa, men han hade likadana i strl 21 i våras..man ska väl ha lite större än foten va?

Nu till frågan vilken strl hade ni beställt 22 eller 23? 22 e 15 cm och 23 e 16 cm

har tänkt att dom ska kunna passa hela vår och sommaren...hur mycket växer fötterna?

Mamma till Albin
  • Svar på tråden Hjälp med skostorlek
  • sandy sandy

tror att 22 blir bra. fötterna växer ju inte så mycket tror jag, å då har du 2 cm. tillgodo...

• Lobro

Om foten är 13 cm skulle jag tagit en sko som högst är 2 cm större, annars blir det nog jobbigt för pojken att gå.

Tänk på vid mätningen om du inte redan gjort så att ställa foten på ett papper och rita runt och sen mäta avtrycket på pappret!

• Cs mamma

Jag tror du får det svårt att få ett par skor att räcka hela vår och sommaren när barnet är så litet. Om du köper skor som är 2-3cm så kommer det bli svårt att gå så jag tror du får inse och kanske köpa billigare skor så du kan köpa ett par nya mitt i sommaren som räcker sommar/tidig höst. Barn växer väldigt ojämt och om jag ser till min dotter (nu 3år) så brukar henne fötter växa 1-2mm under vintern och en himla massa under sommaren, förra sommaren blev det så "illa" att ett par sandaler växtes ur på 4-5v och jag köpte då som rekomenderat ca 12-13mm större... efter 5v hade dom inte tillräcklig växt och rörelsemån...

Lycka till!

• Albin 080509

den han har nu i strl 21 passar väl fortfarande men börjar bli trång..

så ja kör på 22 som ni säger..23 hade nog blivit för stort..tack för snabba svar=)

Mamma till Albin
  • Guld gossarnas Super Mamma

Vad är det för en sorts sko med så många cm på liten storlek???  De skor jag kollat åt min son med 13 cm fot landar på st 24 för att räcka med 2 cm växmån!   

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • twix

På Vincentshoe hemsida kan man läsa angående barns storlek. Jag kopierade över texten. Hoppas det kan vara till någon hjälp. {#lang_emotions_laughing}

Så här mäter du ditt barns fötter

1. Lägg ett papper mot en väggsockel.

2. Ställ ditt barns fot på pappret med hälen intill väggsockeln.

3. Dra ett streck vid stortåns spets.

4. Ta bort foten från pappret, mät sedan från papprets kant till strecket med en linjal.

Lägg alltid på lite extra

Innetofflor & finskor: ca 1 cm
    Höst/vinter skor: 1.5 - 2 cm
    Vår/sommar skor: 1 - 1.5 cm

Storleksguide

●  4 - 9 månader stl 16 - 18
    ●  .. - 1 år stl 19 - 21
    ●  1 - 2 år stl 22 - 24
    ●  2 - 4 år stl 25 - 27
    ●  4 - 6 år stl 28 - 30
    ●  6 - 7 år stl 31 - 33
    ●  7 - 8 år stl 34 - 36

Ett barns fot växer per år ca

●  1 - 2 år ca 20 mm
    ●  2 - 3 år ca 15 mm
    ●  3 - 5 år ca 10 mm

♥ ♥ (¯`°?.¸♥ Vår älskade Leo kom 090301 ♥¸.?°´¯) ♥ ♥
  • Albin 080509

puma=) Fast dom han hade förra året köpte ja på på våren och dom kunde han ha till vi bytte till vinter skor..och när vi mätte på skoaffären blev vinterskorna me i strl 21:-/ så om 21 passar fortfarande men börjar bli trånga så borde väl 22:an räcka hela våren/hösten? Jaja ja tar 22 nu så får ja väl köpa nya sen igen dom dom börjar bli trånga=) inte mer me det=) Ja jag mätte hans fot på papper och den va exakt 13 cm

Mamma till Albin
  • paloma84

Dotter har 13cm och observera att alla märken har olika innermått beroende på storlek.

Jag köpte nu ett par Kavat och Pax och i dem tog jag i storlek 22, innermått var där 14.7 och då kan hon ha dem våren och sommar beräknar jag, o eventuellt en bit in på hösten.
    Skulle jag köpt 21, så kanske hon ej skulle kunna ha dem hela sommaren ens.

Svar på tråden Hjälp med skostorlek