• namera

Bebis i juli - vad behöver inhandlas?

I månadsskiftet juli/augusti beräknas vår förstfödde son anlända. Nu har vi börjat inhandla saker, men vad gäller kläder känner vi oss lite vilsna. Vad behövs för en nyfödd bebis under sommaren? Solhatt? Bodies i något extra tunnt tyg? Och hur många ombyten? Bebisar växer ju fort och han kommer troligtvis bara hinna vara bebis under en sommarmånad (augusti).

(Tillägg: vi bor mitt i det avlånga Sverige) 

Vår älskade son, BF 2010-07-25
  • Svar på tråden Bebis i juli - vad behöver inhandlas?
  • Babiedoll

Vi fick barn i juni förra året och det behövdes inte mycket kläder. Som jacka hade hon bara en munkjacka med luva. Och sen en sån där hjälmmössa som man kan knyta. Inga skor vad jag kan minnas, lite tjockare strumpor kanske. Hur många ombyten är ju svårt att gissa, alla barn kräks inte hela tiden. Men köp inte för mycket i dom minsta storlekarna, dom växer fort!

• Stora Havet

Vår son föddes 1 juli. Jag skulle rekommendera följande (välj det som du tycker passar bäst):

6 st bodys med helknäppning fram (3 st kortärmade o 3 st långärmade)
    En liten kofta
    4 st mjuka byxor (helst utan fot)
    3 par små sockar
    Tunn mössa UTAN knytband (vår son gillade inte alls att knyta något under hakan), Polarn o Pyret brukar ha jättefina närmare sommaren.
    En tunn filt (att ha i vagnen)
    En lite tjockare filt att ligga på, när barnet ska "luftas" dvs vara utan blöja för att undvika röd rumpa.
    Myggnät till vagnen (otroligt vad mkt kryp det finns på sommaren) tex. fr BRIO
    Regnskydd till vagnen (kanske medföljer)

Sen så brukar man ju få ärva otroligt mkt småbarns kläder i just de modellerna (de slits ju inte direkt), sedan får man ju många presenter för nära och kära.

Från Apoteket skulle jag köpa:
    Barnolja (Apotekets egen)
    Wet wipes (rengöra rumpan)
    Inotyol-salva (underbar mot små röda barnrumpor)
    Saltvatten-lösning (engångs förpackningar) märke Reneciansse (stavn?)
    Miniderm (tunn, oparfymerad hudcreme)
    Nagelsax för bebisar
    Mousse-tvål (Apotekets eget märke)

Lycka till!

• HDaarl

Ett paraply till vagnen! Min dotter föddes i Juli förra året och att vara ute med vagnen när solen står rakt in på bebisen är ingen höjdare! Bara ett tips :)
    Skor behöver du absolut inte köpa tycker jag, varför ha skor när dom endå inte kan gå :D

• MIC

Min son föddes också den 1 juli och det var varmt den sommaren - 2008. För det mesta hade han på sig långärmad body i tunn bomull och inget annat...Man ska akta de små för sol Vi hade nog ca 6-7 bodys, både kortärmade och lång men använde långärmat mest, 3-4 par byxor, 2-3 tunna pyjamasar (Isak hade aldrig täcke på sig), tunna strumpor (HM har kanonbra), hjälmmössa i bomull, tunn filt i flanell alt gallerfilt, en långärmad kofta UTAN luva (väldigt obehagligt att sova på när man är liten och oftast för varmt som mössa). Vi hade vändbart styre på vagnen så paraply behövdes inte men myggnät och regnskydd är ett måste.

Isak - min solstråle - 080701
Svar på tråden Bebis i juli - vad behöver inhandlas?