• Anonym (Mamman)

Sonen säger att fröken nyper honom i kinderna!

Jag har lite funderingar. Min son sa något i torsdags som var lite olustigt.

Det har varit turbulent kring honom på förskolan då han varit väldigt aktiv. Oftast slåss han inte "oprovocerat" men han är väldigt lättkränkt och vill till varje pris ge igen och gärna med dubbel dos.

Vi har en väldigt tät kontakt med förskolan och VILL verkligen hjälpa honom att lugna ner sig och med anledning av det har vi tagit kontakt med barnpsykolog som vi nu går på utredning hos.

Förskolan kallar sonen överintelligent och geni och tycker att han intelligensmässigt och språkmässigt är på en mycket högre nivå än sin ålder. Däremot har han nog inte hängt med känslomässigt.

Men hur som helst så gör vi verkligen vårt bästa för att ta reda på hur vi bäst kan hjälpa honom både på förskolan och hemma där det är en känslomässig bergochdalbana ideligen.

Men i torsdags säger sonen helt appropå när jag byter blöja på lillebror att hans fröken nyper honom i kinderna när hon blir arg på honom. Min första tanke var att han nog fantiserade lite men jag avfärdade honom inte utan ställde lite mer frågor kring det utan att försöka ställa ledande frågor.

Han menar på att en av fröknarna nyper honom hårt i kinderna när hon blir arg på honom. Den andra fröken gör inte så, hon sätter honom på en "skampall" och han berättar att hon sätter honom väldigt hårt på pallen, men hon nyper honom inte i kinderna. Jag frågade om den andra fröken ser den ena nypa honom i kinderna, men han svarade att hon då befinner sig i det andra rummet. Allt han berättade verkade så otroligt ärligt och sant. Sedan säger sonen att den fröken brukar använda ett amerikanskt svordomsord och då blev jag genast väldigt tveksam för det där kunde jag inte tro på av olika anledningar.

Nu känner jag mig lite förvirrad. Jag kommer inte låta detta passera eller tro att sonen endast har hittat på detta eftersom jag inte skulle förlåta mig själv om jag blundat för saker som sedan visar sig vara sant.

För mig är det INTE ok att fröken nyper honom i kinderna. Jag vet att han kan vara väldigt tålamodsprövande men det är ändå något man som fröken måste kunna hantera utan att använda sig av disciplinering som gör ont.. Eller???

Några tankar på vad ni tror om sonens uttalande? Tror ni att det finns sanning i det eller tror ni att han kan vara så otroligt skicklig på att fantisera ihop? Han är snart 5 år.

Tacksam för era tankar.

• Svar på tråden Sonen säger att fröken nyper honom i kinderna!
  • Anonym (Mamman)

*puff* Inga reflektioner?

• Kya

om jag vore dig skulle jag ta upp det med fröknarna på dagiset. jag skulle säga som det var, att han berättat det. och frågat om det stämmer? så spinner man vidare på det.

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Anonym (förskollärare)

Självklart är det inte ok vare sig att nypa ett barn i kinderna eller att sätta det hårt på en skämspall. (själv tycker jag inte att en skämspall är ok överhuvudtaget)

Har ni pratat om hur de hanterar sonen - ligger det något i skämspallen? Självklart ska du prata med dem. OM det nu skulle vara så att din son hittar på så är det ju ändå viktigt att reda ut det och hitta ett sätt att hantera det på i så fall. Är det manipulation - förstår han att han kan skapa split mellan er? Eller upplever han korrigeringar av hans beteende som aggressivt och kränkande? Eller är det så att pedagogerna verkligen gör så här - går över gränserna och straffar din son på det här sättet.
    Förstår att det är jobbigt!

• Anonym (Sant)

Sånt där förekommer. 

Jag har hört fröknarna på min sons dagis hota barn med skampall/motsvarande och jag har även sett dem nypa barnen i kinderna, eller rättare sagt nypa tag runt munnen med ett finger på varje kind, liksom. 
    Tycker det är vansinne, vidrigt och jag vet inte allt. 
    Lita på din son, förutsatt att han inte brukar ljuga förstås... 
  • Anonym (Mamman)

Tack för era svar!

Eftersom vi har en etablerad kontakt med en barnpsykolog tänkte jag först ta upp detta med henne. Men jag kommer inte låta det bero, absolut inte.

Sonen sa "mamma, man får inte göra så på barn!" och jag svarade honom att han har helt rätt och att han ska säga till fröken att han berättat för mamma och pappa som sagt att man inte får göra så. Sedan lämnar jag inte honom att hantera detta själv förstås, men om det nu är sant det han säger så kanske hon får en tankeställare om han säger att han berättat.

Sonen har livlig fantasi och hittar ibland på lite knasiga saker, men just detta var liksom annorlunda för han var så genomuppriktig verkligen.

Jag är också tveksam till det där med skämspall. Tror det är en stol man får gå och sätta sig på om man inte uppför sig. Jag vet inte om jag tror på att man ska straffas med utanförskap och att bli utpekad på det sättet..

Men vi ska iallafall gå vidare med detta.

Svar på tråden Sonen säger att fröken nyper honom i kinderna!