Hur länge hade ni ont efter kejsarsnittet?
Precis som rubriken lyder. :)
Tacksam för svar.
Precis som rubriken lyder. :)
Tacksam för svar.
Blev snittad den 17 mars, alltså 10 dagar sen. har inte alls ont längre. hade knappt ont alls överhuvudtaget, men då tog jag det smärtstillande jag fick, 2 alvedon och 1 ibumetin var 6.e timme, och det gjorde jag fram tills för 2 dar sen. var uppe och gick 12 timmar efter snittet, och dagen efter var jag nästan som vanligt, gick bara lite saktare och ville inte så gärna böja mig ner efter saker.
Tog bort agrafferna för 2 dagar sen, väldigt skönt! Upplevde att de slet och störde en del sista dagarna.
Gjorde dock ett akutsnitt efter 18timmars förlossning för snart 4 år sen, och då hade jag mer ont. De tvingade mig att ställa mig upp 12 timmar efter förlossningen, och då hängde jag över en svävare och grät för det gjorde så himla ont.. Då hade jag lite problem att gå första 2 dagarna, men sen släppte det som.
Efter mitt första snitt som var ett bikinisnitt hade jag ont på riktigt de första två dagarna då var det svårt att stå upprätt och hosta och så. Sedan hade jag ont men kunde stå och gå inne den första veckan.
Innan jag kunde hosta och resa mig utan att ta det lugnt tog ungefär två veckor. Det snittet sydde läkaren med invändiga stygn och det blev jätte fint.
Mitt andra snitt är ett vertikalt akutsnitt. Jag hade mer ont de första dagarna efter det snittet men hade då varit sövd och den smärtlindringen försvinner så fort narkosen går ur. Fick morfinpump som de tog bort dagen efter och sedan hade jag ont ont. Efter ungefär tre dagar la det sig lite och efter ungefär en vecka var jag ganska pigg. Kan tänka mig att jag tänkte mindre på hur jag själv mådde efter andra snittet eftersom Elias låg på neo och det var så mycket med det.
Efter de tre veckorna som man inte ska lyfta och hålla på har jag kännt mig ganska fit-for-fight.
det har gått 8 månader o gör fortf jätte ont.
Jag snittades 15 mars, åt alvedon och ibumetin ca 5 dagar efteråt. Jag har i stort sett inte haft ont alls denna gång. Jag snittades vid 14-tiden och vid 21 var jag uppe och gick. För två år sedan akutsnittades jag efter en misslyckad igångsättning, då snittades jag vid 24-tiden och kunde knappt komma mig upp på kvällen nästan ett dygn senare. Då hade jag i och för sig svår havandeskapsförgiftning också. Förra gången behövde jag mycket mer och starkare smärtstillande mediciner också. Jag hade nog ont i ungefär 4 veckor innan jag började känna mig normal igen.
Efter de 2 första snitten hade jag riktigt ont (svårt att gå upprätt) ca 3-4 dagar. Sedan åt jag värktabletter någon vecka till.
Sista gången hade jag knappt ont alls. Värktabletter första dagarna, men inga problem att räta på mig.
Jag har blivit snittad 3 gånger o det har gjort olika ont varje gång. Första snittet var akut o då hade jag ganska ont. Men då hade jag haft värkar i 3 dygn + hade feber så var kanske inte så konstigt. Andra sittet var planerat o då hade jag inte ont alls efteråt, fick morfin på uppvaket o åt Citodon första dagen sen bara Alvedon. Tredje gången var det ganska mycket ihopväxt sen dom tidigare snitten så då hade jag mycket ondare än tidigare plus att jag hade väldigt ont i axeln så då åt jag Citodon även första veckan hemma. Men det var mest pga värken i axeln.
hej jag snittades den 21 mars, har fortf lite ont nu efter sammanlagt 16 dagar, men jag äter inte längre värktabletter iaf..
första promenaden gjorde jag nu i helgen och då gick jag i kanske 10 min men hade jätteont efteråt-..
kan tilläggas att jag fick infektion i såret efter en vecka..fick antibiotika för det..
Jag hade ont i ca 8 veckor med dottern, men då var det akut ocfh hon hamnade på neo. Nu denna gång så blev det halv akut snitt, dom satt igång mig först men det gick inte. Har haft riktigt ont i ca 3 veckor och sen ont i 2 veckor till efter det. Slutatde äta smärtlindring efter 2 veckor.
Jag har ont i bukmusklerna nu 9 veckor efter snittet.. men det är för att jg bär min äldre dottern så mycket.
klingat av succecivt. mkt ont första veckan kanske. lite ont första 1.5 mån. nu fyra mån senare typ ok. kan träna rätt hårt, hittat bukmusklerna igen. men fixar fortfarande inte hårdare våld mot buken. o ont i själva ärret när storan o hennes vassa naglar ska kittla mig o jag inte har nån tröja på mig.
Jag snittades i september och ont hade jag kanske i 10 dagar.. efter det var allt nästan som vanligt med undantag av att man inte rörde sig lika smidigt i början.
Den värsta smärtan var de 5 första dagarna upplevde jag
Ont och ont.. fem dagar kanske? Riktigt ont hade jag väl inte riktigt, men jag kände mig väääääldigt stel de första dagarna. Om jag hade vilat en stund på dagen så kändes det som att magen hade vuxit fast i sig själv när jag skulle resa på mig, men ont vet jag inte. Åkte hem från BB efter sex dagar och den dagen hjälpte jag till att städa iordning på rummet, vika ihop extrasängen osv, så jag var fort rörlig igen. Dagen vi kom hem bar jag spjälsäng och sånt och kunde utan problem ta mig upp ur sängen själv. Men vi säger väl att jag hade ont i fyra-fem dagar nånting.
Jag snittades natten den 24:e februari i år. Var uppe på morgonen och gick på toa. Hade nog aldrig riktigt ont ONT liksom. Fick två morfinsprutor sen gick jag på alvedon i 5-6 dagar, sen var jag rätt som vanligt så jag slutade.
Nu 7 veckor efter känner jag ingenting, precis som om det aldrig hänt. Huden på magen kan det sticka lite i ibland.