• Anonym

Glidmedel

Jag har insett att tydligen så ska glidmedel kunna försvåra att man blir gravid. Eftersom jag får svamp om jag inte använder ett bra glidmedel så känns ju det sorgligt... Inget glidmedel = inget sex. Saliv är heller inte bra har jag läst mig till.

Jag använder kvalitetsglidmedel: Liquid Silk, har kontaktat företaget för att kolla upp pH-värde och "osmolarity". Tydligen de två värden som är viktiga. Får se om de kan svara mig. (Uppdaterar här i så fall.)

Pre-seed verkar vara grymt dyrt och eftersom jag inte har koll på ägglossning så måste jag i så fall dessutom börja med ÄL-stickor. DYRT! :) Ett samlag ska inte kosta 20+ kronor ens om det bara handlar om 3 eller 4x20 i månaden (om man har koll på ÄL).

Dock så har jag också hört att glidmedel bara kan förstöra om killens spermier är dåliga. Eftersom vi bara försökt en månad att bli gravid så är ju det inget vi misstänker alls i nuläget. Vi misstänker alltså inte problem för nån av oss.

Nån som vet nåt mer om detta? Kanske onödigt att köra på ÄL-stickor och Pre-seed redan nu? Nåt man kanske kan vänta ett halvår med i alla fall?

Vill egentligen bara ha en del tankar och reflektioner, samt gärna delad kunskap naturligtvis. {#lang_emotions_smile}

• Svar på tråden Glidmedel
  • Anonym (olja)

Har du testat använda olivolja eller barnolja? Det tycker jag är det bästa glidmedlet. Har dock ingen aning om det försvårar att bli grai men det har jag väldigt svårt att tro. Då skulle det nog vara ett vedertaget preventivmedel. :)

• Anonym

Barnoljan går bort på "osmolarity"-skalan har jag sett. Och olivolja får jag reaktion av kontaktmässigt (men kan äta det). Tack för svar! Och olivolja kan ju hjälpa nån annan som läser denna tråd. Vet dock inte hur den klarar osmolarity.

• Anonym (olja)

Jag tror inte att du ska tro så mycket på det där med osmolarity-teorin. Hade det funkat så hade ju folk använt det som preventivmedel och det har jag aldrig hört talas om. Oroa dig inte. Du blir säkert gravid fortare än kvickt.

• Anonym

Vad är Osmolarity?

Glidmedel innehåller ofta spermiedödande medel, vilket gör att man inte ska använda dem när man vill bli gravid. Även de som inte innehåller detta kan vara dåligt om man redan har dåliga spermier.

Det finns miljontals kvinnor som blivit gravida trots att de använt glidmedel, så om din kille inte fått höra att han har dåliga spermier så skulle jag inte oroa mig allt för mycket. Ni har försökt i 1 månad, det är knappt ett försök ens, så försök att inte oroa dig för mycket och slappna av och ha bra sex i stället. Om inget hänt om ett år, gå och sök hjälp och visar det sig då att din kille har dåliga spermier så kanske ni kan hitta ett alternativ till glidmedlet.

• Anonym

Tack för svar! Känner mig mer pepp nu. Bara det att jag är gammal för att skaffa barn (33 år och då börjar det ju sjunka ganska kraftigt) och till skillnad från kompisar så har jag inte "råkat" bli gravid nån gång i ungdomen heller (inte för att det fanns så stor chans/risk heller, var för blyg för det :D) så allt känns så osäkert. Jag liksom antar att det ska bli problem. Hatar mig själv ibland för det är så onödigt att tänka så.

• so much better
    Anonym skrev 2010-03-30 15:46:03 följande:
    Tack för svar! Känner mig mer pepp nu. Bara det att jag är gammal för att skaffa barn (33 år och då börjar det ju sjunka ganska kraftigt) och till skillnad från kompisar så har jag inte "råkat" bli gravid nån gång i ungdomen heller (inte för att det fanns så stor chans/risk heller, var för blyg för det :D) så allt känns så osäkert. Jag liksom antar att det ska bli problem. Hatar mig själv ibland för det är så onödigt att tänka så.
    Äh, det finns många som blir gravida enkelt över 30 års ålder. Du ska inte stirra dig blind på allt som folk skriver, speciellt inte här på familjeliv. Det är nog inte någon fara så länge ni använder ett glidmedel utan spermiedödande effekt. Och det är faktiskt inte många som "råkar" bli gravida i ungdomen, även om man lätt tror det av att läsa här :) Skit i alla fakta ett tag och bara kör på, skulle jag säga!
  • Anonym

Tack för peppning!! {#lang_emotions_sunny}

• Anonym (Dyrt)

Nej, ett samlag är inte kul att tänka i pengar Ursäkta, men det läte lite roligt, har aldrig tänkt så. Det är klar att 20 kr per gång blir mycket i längden, jobbigt!Lycka till!

Svar på tråden Glidmedel