• T81

    Hjälp! Korngröt!

    Hej!

    Jag undrar ifall nagon har ett enkelt recept pa korngröt?

  • Svar på tråden Hjälp! Korngröt!
  • MBert

    Bara att söka på nätet. Detta hittade jag:
    Korngröt med vanilj För 2-4 personer.


    Recept från kokboken Du är vad du äter
    Ingredienser 250 g korngryn, som blötlagts i vatten över natten
    ½ vaniljstång
    2 tsk linfrön
    1 ½ liter vatten
    Torka korngrynen. Lägg korngrynen i en medelstor till stor kastrull tillsammans med vaniljstången och vatten.
    Koka upp, sänk sedan värmen och låt sjuda i 15 minuter.
    Servera varm, beströdd med linfrön.
  • T81

    Tack! Jo, jag har sökt & hittade just det där, men jag har inga andra ingredienser än just korngrynen.. Kan man laga det pa samma vis som havregryn, tro?

  • MBert

    Okey. Men det borde finnas fler recept. Annars skippa vaniljstången och linfröna.
    Ja, då blir det väl på ungefär samma vis som havregrynsgröt dvs gryn och vatten. Men du ska nog blötlägga korngrynen över natten.

    *söker*
    Här är ett annat recept på korngrynsgröt.
    Korngrynsgröt tillagas på samma sätt som risgrynsgröt står det här och så recept på risgrynsgröt...
    Okey här är receptet för 4 port.
    1,5 dl gryn
    3 dl vatten
    0,5-1 msk smör
    0,5 tsk salt
    6-7 dl mjölk

    Mät upp gryn, vatten, salt och fett i en rymlig gryta. Koka upp och låt koka under lock på svag värme i 10 minuter. Tillsätt mjölken. Den större mängden om gröten ska svälla ovanpå spisen. Rör om och koka upp på nytt. Låt gröten sen svälla på mycket svag värme utan omrörning på spisen ca 40 minuter eller i 100 gradig varm ugn ca 1 timme.

  • MBert

    Tänkte att jag kan kolla i Saltå Kvarns kokbok och där finns flera varianter.

    Gröt på kross

    1 del kross (vete-, råg-, korn-, havre- eller fyrkornskross)
    3-5 delar vatten, beroende på hur lös du vill ha din gröt
    lite salt

    För en person beräknas 0,5 dl kross.

    Blötlägg i mindre mängd vatten 3-8 timmar.
    Koka upp vatten och tillsätt krossen. Koka på svag värme i 20-30 minuter. Koktiden varierar lite beroende på sädesslag och på hur man vill ha sin gröt. Salta mot slutet av koktiden, så sväller gröten lättare. Om man låter gröten stå och eftersvälla kan man använda kortare koktid.

    Gröt på flingor
    2 port.
    1 dl flingor (vete-, råg-, kornflingor eller havregryn)
    2,5-3 dl vatten
    lite salt

    Koka upp vattnet och tillsätt flingorna under omrörning. Vill man ha en mjukare gröt så tillsätts flingorna direkt i det kalla vattnet. Koka upp och låt puttra på svag värme i 10-15 minuter. För havregryn räcker ett par minuter. Rör om då och då och tillsätt saltet mot slutet. Kan med fördel eftersvälla en stund.

    Kornmjölsgröt
    2 port.

    4-4,5 dl vatten
    1,5 dl kornmjöl
    lite salt

    Koka upp vatten och salt. Vispa ner kornmjölet lite i taget. Låt puttra på svag värme 8-10 minuter. Rör då och då.

Svar på tråden Hjälp! Korngröt!