800 gram hash
Undrar om någon vet vad straffet kan bli om man påträffas med 800 gram hash och inte har något i registret sedan tidigare...
Undrar om någon vet vad straffet kan bli om man påträffas med 800 gram hash och inte har något i registret sedan tidigare...
Fängelse i högst tre år.
minsta straffet?
Fängelse i högst 1 år av en som vet.
Om det är i norge då är det samma regler där?
Eller är dom hårdare eller mildare?
Normalgraden: fängelse högst 3 år
Alltså det ligger ju även en historia bakom detta och jag vill ju inte fläka ut med detaljer osv då det kan bli känsligt så det blir ju svårt att förklara och komma med mera info om vad som hänt och självklart svårt att veta vad straffet kan bli det förstår jag naturligtvis.
Jag har ingen aning om vad just hash står i rang när det kommer till straff osv så därför undrar jag ju naturligt vis vad minsta straffet kan bli och även längsta.
Och som jag sa tidigare personen är helt ostraffad har absolut inget på sig sedan tidigare.
Det är dessutom i Norge det gäller om det nu har någon betydelse?!
Om han/hon gripits med narkotika i Norge gäller de norska lagarna, oavsett om personen är norsk eller inte. Norska lagar finns att läsa på lovdata.no och i 14 kap. 162 § Straffeloven (motsvarande vår brottsbalk) finns följande att läsa:
162. Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika, straffes for narkotikaforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år.
Grov narkotikaforbrytelse straffes med fengsel inntil 10 år. Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på hva slags stoff den gjelder, kvantumet og overtredelsens karakter.
Gjelder overtredelsen et meget betydelig kvantum, er straffen fengsel fra 3 til 15 år. Under særdeles skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil 21 år idømmes.
Uaktsom narkotikaforbrytelse straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.
Medvirkning til narkotikaforbrytelse straffes som bestemt ellers i denne paragraf.
Bøter kan anvendes sammen med fengselsstraff.
Huruvida mängden skulle innebära grov narkotikaforbrytelse har jag ingen aning om eftersom jag inte känner till norsk praxis på området. Däremot är min uppfattning att de generellt har en något hårdare hållning än Sverige, den uppfattningen är dock just en uppfattning och inget annat.
80 dagar blev det iaf för er som svarat och tack snälla för infon ni kunde ge mig.
Mitt ex fick sex månader för knappt 200 gr.