• Anonym (TS)

800 gram hash

Undrar om någon vet vad straffet kan bli om man påträffas med 800 gram hash och inte har något i registret sedan tidigare...

• Svar på tråden 800 gram hash
  • Anonym

Fängelse i högst tre år.

• Anonym (TS)

minsta straffet?

• Anonym

Fängelse i högst 1 år av en som vet.

• Jimmyh
    Anonym (TS) skrev 2010-03-27 17:49:08 följande:
    Undrar om någon vet vad straffet kan bli om man påträffas med 800 gram hash och inte har något i registret sedan tidigare...
    Det beror helt på hur gammal personen som blir gripen är. och vad dom väljer att åtala honom/henne för.

Är det för privat bruk så är straffet lägre än om det är med upphåv att sälja.

En Kille som jag träffat några gånger greps med 8,6 hekto och fick 1 år. Men det låga straffet är ju för att han inte var 18 år.

2 § Är brott som avses i 1 § med hänsyn till arten och mängden narkotika samt övriga omständigheter att anse som ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1993:211). 3 § Är brott som avses i 1 § att anse som grovt, skall för grovt narkotikabrott dömas till fängelse, lägst två år och högst tio år. Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om det har utgjort ett led i en verksamhet som har bedrivits i större omfattning eller yrkesmässigt, avsett särskilt stor mängd narkotika eller eljest varit av särskilt farlig eller hänsynslös art. Bedömningen skall grundas på en sammanvägning av omständigheterna i det särskilda fallet. Lag (1981:226).
  • Anonym (TS)

Om det är i norge då är det samma regler där?
    Eller är dom hårdare eller mildare?

• Anonym (Yra)

Normalgraden: fängelse högst 3 år

Ringa: böter eller fängelse i högst sex månader
    Grovt: fängelse 2-10 år
    "Ringa" kan du nog utesluta med en gång. 
  • Anonym (TS)

Alltså det ligger ju även en historia bakom detta och jag vill ju inte fläka ut med detaljer osv då det kan bli känsligt så det blir ju svårt att förklara och komma med mera info om vad som hänt och självklart svårt att veta vad straffet kan bli det förstår jag naturligtvis.

Jag har ingen aning om vad just hash står i rang när det kommer till straff osv så därför undrar jag ju naturligt vis vad minsta straffet kan bli och även längsta.
    Och som jag sa tidigare personen är helt ostraffad har absolut inget på sig sedan tidigare.
    Det är dessutom i Norge det gäller om det nu har någon betydelse?!

• sally00

Om han/hon gripits med narkotika i Norge gäller de norska lagarna, oavsett om personen är norsk eller inte. Norska lagar finns att läsa på lovdata.no och i 14 kap. 162 § Straffeloven (motsvarande vår brottsbalk) finns följande att läsa: 

162. Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika, straffes for narkotikaforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år.

Grov narkotikaforbrytelse straffes med fengsel inntil 10 år. Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på hva slags stoff den gjelder, kvantumet og overtredelsens karakter.

Gjelder overtredelsen et meget betydelig kvantum, er straffen fengsel fra 3 til 15 år. Under særdeles skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil 21 år idømmes.

Uaktsom narkotikaforbrytelse straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.

Medvirkning til narkotikaforbrytelse straffes som bestemt ellers i denne paragraf.

Bøter kan anvendes sammen med fengselsstraff.

Huruvida mängden skulle innebära grov narkotikaforbrytelse har jag ingen aning om eftersom jag inte känner till norsk praxis på området. Däremot är min uppfattning att de generellt har en något hårdare hållning än Sverige, den uppfattningen är dock just en uppfattning och inget annat. 

• Anonym (TS)

80 dagar blev det iaf för er som svarat och tack snälla för infon ni kunde ge mig.

• Anonym (ex)

Mitt ex fick sex månader för knappt 200 gr.

• Anonym (TS)
    Anonym (ex) skrev 2010-04-17 21:50:12 följande:
    Mitt ex fick sex månader för knappt 200 gr.
    Det va ju en stor skillnad 200 gr 6 månader mot 800gr 80 dagar
  • Anonym (*)
    Anonym (TS) skrev 2010-04-17 18:43:13 följande:
    80 dagar blev det iaf för er som svarat och tack snälla för infon ni kunde ge mig.
    ... 80 dagar det var lågt. Det är ju uppenbart att man avser att sälja om man har 800 gram hash på sig och sånt brukar man ju se ganska hårt på.
  • Anonym (ex)
    Anonym (TS) skrev 2010-04-17 21:54:19 följande:
    Det va ju en stor skillnad 200 gr 6 månader mot 800gr 80 dagar
    Ja, jag reagerade också på det, men här fans det iofs lie mer bakom som säkerligen vägde in.
  • Anonym (TS)
    Anonym (ex) skrev 2010-04-17 22:03:44 följande:
    Ja, jag reagerade också på det, men här fans det iofs lie mer bakom som säkerligen vägde in.
    Jo situationen är ju inte som ni tror kanske...

Det finns ju alltid vissa omständigheter till hur länge eller hur kort straff man får..
Svar på tråden 800 gram hash