• lillplutt

kan en skygg katt bli social?

Har tagit över en honkatt på ca 4år. Hon är ganska skygg men låter sig bli klappad och kammad. Har haft henne i två dagar nu, hon gömmer sig på dagarna under min säng eller någon annanstans. Jag har försökt sitta med henne, klappa och så.. Försöka inge förtroende. Jag testade att mata henne med kattmat direkt ur min hand och det tog hon utan problem. Jag vet att katter är nattdjur, men jag har haft katt förut som varit lite mer aktiv än denna kisse, dock är ju denna skygg. Hon äter och går på lådan endast på natten.. Går det att få henne lite mer social? Eller kommer hon alltid vara skygg? Det känns jobbigt att hon gömmer sig hela dagarna. Jag förstår att det är ett nytt ställe och en ny människa hon ser men hon har varit skygg innan också.

• Svar på tråden kan en skygg katt bli social?
  • Maria A Koberg

Ja det går nog att få henne mer social, under förutsättning att det är en katt som är social i sig själv och bar är rädd just nu.
    Men det tar tid innan det händer.
    Min väninna tog hand om en katt som hon hittade ute och hon var otroooligt rädd och skugg och bodde under sängen i flera månader innan hon vågade komma fram. Ingen fick klappa henne eller gå nära på nästan ett år. Sen vände det, sakta men säkert. Idag får till o med främmande människor klappa henne, även fast hon är på sin vakt.

Så jag tycker du ska ge henne lite tid och bygga upp ett förtroende om att det är ett bra hem hon kommit till.

• Maria A Koberg

Ska tillägga att det är nog 3-4 år den hon tog hand om katten. Men denna katten var ju extrem så jag tror inte det skulle ta lika lång tid för din katt.

• Miraklet09

min förra katt var extremt rädd för varje ny person som hälsade på
    trots hon hade en bror så var hon rädd, hon sprang gömmde sig och
    stannade under tex soffan under hela dagen även om besöken bara varade
    1h typ...

hon fick nytt hem och hör och häpna HON VISAR SIG FRAMME NU för allt folk
    innan dög bara jag och maken

så kan oxså handla om miljön, inte för att vara elak, men det kan inte bero på att
    hon kanske behöver lite extra utrymme????

Isabelle
  • lillplutt

Tack för svaren!
    Jag låter henne vara ifred men samtidigt vill jag visa att jag är snäll och vill henne väl. har klappat och "pratat" med henne två gånger idag och då började hon spinna så det kanske är en start. Förra ägaren var inte den som klappade och gav kärlek.. Katten var mest för sig själv i garderoben hela tiden. Så jag kommer ju inte vara för På så att hon blir rädd. Men jag tycker att hon är mer värd än att bara få mat och vatten..Speciellt eftersom det var fallet innan. Men det kan väl bara gå framåt hoppas jag

• Miraklet09
    lillplutt skrev 2010-03-27 19:14:47 följande:
    Tack för svaren! Jag låter henne vara ifred men samtidigt vill jag visa att jag är snäll och vill henne väl. har klappat och "pratat" med henne två gånger idag och då började hon spinna så det kanske är en start. Förra ägaren var inte den som klappade och gav kärlek.. Katten var mest för sig själv i garderoben hela tiden. Så jag kommer ju inte vara för På så att hon blir rädd. Men jag tycker att hon är mer värd än att bara få mat och vatten..Speciellt eftersom det var fallet innan. Men det kan väl bara gå framåt hoppas jag
    ja precis bygg upp tryggheten och försök att ge henne kärlek
    tillslut så inser hon kanske att du e god och att du menar väl,
    att du ger kärlek och kel..
    har du testat ge geggmat??? det brukar katter gilla, locka fram henne med leksaker osv, se till så inga plötsliga ljud kan komma omkring er, skapa en trygg miljö för henne i början och börja suksetivt upp fötroendet med mindre och mindre ytor när du får tex besök när det fungerar mellan dig och henne..
    vi kämpade med det oxså men gav upp tillslut då den minsta katten kissade inne
    och då började honan att må ännu sämre, enda valet vi hade att ge bort dem
    sedan då, men dem kunde inte ha d bättre´=)
    hoppas allt går bra för dig snart =)
    Isabelle
  • unik89

våra var ca 5 veckor när vi fick dom och de var skygga i början men efter någon vecka märktes det inte.

• trixibelle

Jag köpte 2 kattungar som föddes i en lada och sen togs omhand av en familj som inte va hemma mycket,,,
    köpte dem när de var 12 veckor. de är nu 2,5 år. de var superskygga och jag trodde det skulle gå över,, men NOT!
    De sover i min dotters säng och de lägger sig brevid i soffan på kvällen..men på dagtid så gömmer de sig ännu.inte gömmer sig kanske men går undan.. kommer det gäster syns dom inte heller.. men jag älskar dem för det :) Det är så dom e och låter det va lite på deras villkor :)
    Men det e klart att din katt kommer att komma fram mer med tiden och visa sig för dig :) Låt det ta den tid det tar.. Lycka till

• Kinya

När vi fick hem vår lilla Maja så var hon 2 år gammal och inte skygg men osäker och försiktig. Hon gömde sig gärna och sprang undan om man gick för nära henne eller gjorde en häftig rörelse. Så här gjorde vi:

-Låt henne gömma sig när hon vill det. Det får henne att känna sig trygg och ingen vinner något på att ni försöker tvinga henne att komma fram.
    -Jättebra att ni ger henne mat ur handen. Det ger henne förtroende för er.
    -Sätt dig nära där hon gömmer sig. Gärna på golvet och se om hon kommer fram för att kela.
    -Lyft inte henne om hon inte vill.
    -Dra/skräm inte fram henne bara för att kompisen/barnen vill se henne. De får se henne tids nog när hon känner sig tryggare i ert hem.

Kom ihåg en sak: Två dagar är ingenting! Vissa katter är försiktiga betydligt längre än så och andra kommer in i ett nytt hem som om de är lejonkungen själv. Det viktigaste med en försiktig katt är att man inte tvingar den till något så kommer den lära sig att ni är snälla.

• lillplutt

Tack för kommentarerna. Kissen har gjort lite framsteg, om jag inte är för nära kan hon gå till lådan och/eller gå och äta även på dagen Jag fortsätter att låta henne gömma sig (mest gömmer hon sig bakom gardinen) men går fram 1-3 ggr per dag och kelar med henne, då spinner hon på Hon har även slutat fräsa åt mig när jag närmar mig henne. Som sagt har det ju inte gått en vecka ens så det har ändå gått rätt fort. Hon kanske inte blir någon knäkatt, men jag vill att hon ska känna sig trygg här och inte vara rädd för mig.

Svar på tråden kan en skygg katt bli social?