• Kali B

När är det vettigt att barn är blöjfria?

Jag är nyfiken på era åsikter om vilken ålder barn "bör" vara blöjfria?
    Alla barn är givetvis olika men det har väckt min nyfikenhet.

I en tråd läste jag att ett barn på 6 år fortfarande bar blöjor, i en annan var en två åring blöjfri.

Så när slutade era barn med blöja och var ni nöjda med den åldern? {#lang_emotions_smile}

Älskade Ophelia 20081025 --- Sagogryn BF 20100515
  • Svar på tråden När är det vettigt att barn är blöjfria?
  • Min lycka

Sonen vart blöjfri dagtid då han var 2.5.
    Nu e han 4 å har fortfarande blöja på natten.Han e inte redo än.

• Saaaraa

När dottern var 2 år blev hon blöjfri på dagen, nu 3 månader senare har hon fortfarande nattblöja. Den kommer hänga med ett tag till tror jag.

Det är vettigt att barnet blir blöjfritt när han/hon är redo.
  • vårat

2  år så va hon blöjfri på dagen, 3 år helt blöjfri.

• Kali B

Upplever ni på att det är "skamligt" att barn äldre än fyra bär blöjor eller att andra föräldrar reagerar på det?

Min dotter är inte gammal nog för att jag ska ha den erfarenheten men på ÖF gick det ett smärre sus genom föräldraskaran när en fyra åring hade både blöja och napp.

Älskade Ophelia 20081025 --- Sagogryn BF 20100515
  • muffin

Min dotter blev blöjfri vid 2 år och 5 månader- hade på natten något längre. Jag tycker att 6 år låter lite väl..Hade nog velat få bort blöjan vid 3 år i alla fall. Men alla barn är väl olika.

• bomman

Min dotter var blöjfri dagtid när hon fyllde 2 år. På natten ett par månader innan hon fyllde 4 år. Det vanligaste är väl mellan 2-3 år. Nattetid behöver endel blöjor upp i 5-6 års åldern.

• Min lycka

Att ha napp vid 4år,de skulle jag tycka va lite konstigt.
    Men inte blöja.E inte kroppen redo å bli blöjfri,så e den inte.
    De som sägs på öf å andra ställen lyssnar jag inte på.Barn å föräldrar e så olika.

• MK84

Min son är 2,5 år å han vägrar göra sina behov på annat ställe än i blöjan. Jag trodde de skulle gå fort när han började på förskolan nu å är enda blöjbarnet men han vill icket.

Men de får ta den tid de tar, dock kommer vi nog sätta in en extrastöt till sommaren om han itne slutat innan dess.

• bomman

Nej, jag tycker inte det är skamligt. Det hela beror ju på barnets mognad. Ingen mening att tjata på och pott träna om att blöjan ska bort om barnet inte är moget för det.

• Teskedsmamman

Kille 1 var 3 år 10 mån.
    Kille 2 var 3 år 2 mån
    Kille 3 var 2 år 6 mån

Jag kändde det lite jobbigt när äldsta blev 3½ år och fortfarande hade blöja, men när 6-åring kommer med blöja så börjar jag undra...

Upp till 4 år finner jag inte jätteovanligt eller spektakulärt...

3 killar & i vecka 21 ☆☆ tesked.blogspot.com/ ☆☆ Virkaholic
Svar på tråden När är det vettigt att barn är blöjfria?