Hur mkt sänks SGI med efter barnets 1års dag?
Hur fungerar det med att SGI sänks vid barnets 1års dag om man inte tar ut 5 dagar i veckan? Jag vill snåla på dagar men vill veta hur mkt den sänks med och sänks den vid barnets 2års dag?
Hur fungerar det med att SGI sänks vid barnets 1års dag om man inte tar ut 5 dagar i veckan? Jag vill snåla på dagar men vill veta hur mkt den sänks med och sänks den vid barnets 2års dag?
Under barnets första år är din SGI skyddad från sänkning men från och med att ditt barn fyllt ett år kan din SGI komma att sänkas. Det betyder att du kan få lägre ersättning när du är sjuk eller när du tvingas vara hemma med ett sjukt barn. Din föräldrapenning påverkas dock inte så länge barnet är under två år gammalt.
Du kan skydda din SGI från att sänkas genom ta ut hel föräldrapenning under minst fem dagar per vecka efter barnet har fyllt ett år om du är helt ledig från arbete. Om du arbetar deltid måste arbetstiden och föräldraledigheten som du tar ut tillsammans motsvara 8 timmar per dag. Om du studerar med studiestöd är din SGI skyddad mot sänkning.
Om du som är mamma blir gravid på nytt innan barnet fyllt ett år och nio månader kan du och den andra föräldern få föräldrapenning enligt respektives tidigare SGI, oavsett vad den är i dagsläget. Anledningen till denna regel är att stimulera barnafödandet i landet. Samma regel gäller om du adopterar ett barn inom två år och sex månader efter ditt tidigare barn.
http://www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_bebis/ekonomi/allt_om_din_foeraeldrapenning/
så den sänks alltså inte så länge jag är föräldra ledig utan bara sedan när jag börjar jobba igen och är hemma med sjukt barn??? Jag vill att dagarna ska räcka länge och vill fortsätta ta ut 3 dagar i veckan trots att han fyllt 1år. Men med hur mkt sänks den?
Tar du ut tre dagar och inte arbetar de andra två dagarna är din SGI 0 from barnets ettårsdag. Du har då ingen rätt till sjukpenning tex. Däremot får du behålla samma FP fram till barnets 2-årsdag.
Det sänks till så mycket pengar du tjänar. DVS tar du ut 3 dagar i v, så baseras SGI på det.
Tar du ut 5 dagar i v, så behåller du SGI från det du hade innan du blev föräldraledig.
Det spelar ju bara roll om du blir sjuk, då får du mindre sjukpenning. NÄr du sedan jobbar igen, så småningom, så får du ju en ny sgi efter ett antal månader.
Men om jag då går ner i tid till 80% och är hemma en dag i veckan, men tar ut en föräldrapenningsdag i veckan - hur påverkas min SGI då om jag vill ha ett till barn efter dessa 1 år och 9 månader? Får jag fp baserat på 100% lön eller på 80% lön?
Så länge ditt barn inte har fyllt ett år beräknas också sjukpenning och tillfällig föräldrapenning på din tidigare sjukpenninggrundande inkomst. Det gäller under förutsättning att du helt eller delvis avstår från arbete för att vårda ditt barn. Efter barnets ettårsdag kan den sjukpenninggrundande inkomsten sänkas till samma nivå som din faktiska inkomst.
Det betyder att du i så fall får lägre ersättning när du till exempel är sjuk eller vårdar sjukt barn. Samma regler gäller när det gått ett år från det att du fick ett barn din vård för adoption.
Du kan dock undvika att din sjukpenninggrundande inkomst sänks efter ditt barns ettårsdag. Den ligger kvar på samma nivå som tidigare om du