• 3 Barnsmamma 06 09 11

Hur mkt sänks SGI med efter barnets 1års dag?

Hur fungerar det med att SGI sänks vid barnets 1års dag om man inte tar ut 5 dagar i veckan? Jag vill snåla på dagar men vill veta hur mkt den sänks med och sänks den vid barnets 2års dag?

• Svar på tråden Hur mkt sänks SGI med efter barnets 1års dag?
  • Vickan I

Under barnets första år är din SGI skyddad från sänkning men från och med att ditt barn fyllt ett år kan din SGI komma att sänkas. Det betyder att du kan få lägre ersättning när du är sjuk eller när du tvingas vara hemma med ett sjukt barn. Din föräldrapenning påverkas dock inte så länge barnet är under två år gammalt.

Du kan skydda din SGI från att sänkas genom ta ut hel föräldrapenning under minst fem dagar per vecka efter barnet har fyllt ett år om du är helt ledig från arbete. Om du arbetar deltid måste arbetstiden och föräldraledigheten som du tar ut tillsammans motsvara 8 timmar per dag. Om du studerar med studiestöd är din SGI skyddad mot sänkning.

Om du som är mamma blir gravid på nytt innan barnet fyllt ett år och nio månader kan du och den andra föräldern få föräldrapenning enligt respektives tidigare SGI, oavsett vad den är i dagsläget. Anledningen till denna regel är att stimulera barnafödandet i landet. Samma regel gäller om du adopterar ett barn inom två år och sex månader efter ditt tidigare barn.

http://www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_bebis/ekonomi/allt_om_din_foeraeldrapenning/

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

så den sänks alltså inte så länge jag är föräldra ledig utan bara sedan när jag börjar jobba igen och är hemma med sjukt barn??? Jag vill att dagarna ska räcka länge och vill fortsätta ta ut 3 dagar i veckan trots att han fyllt 1år. Men med hur mkt sänks den?

• Friterad

Tar du ut tre dagar och inte arbetar de andra två dagarna är din SGI 0 from barnets ettårsdag. Du har då ingen rätt till sjukpenning tex. Däremot får du behålla samma FP fram till barnets 2-årsdag.

• Carisma95
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2010-03-27 22:05:24 följande:
    så den sänks alltså inte så länge jag är föräldra ledig utan bara sedan när jag börjar jobba igen och är hemma med sjukt barn??? Jag vill att dagarna ska räcka länge och vill fortsätta ta ut 3 dagar i veckan trots att han fyllt 1år. Men med hur mkt sänks den?
    Jo, SGI:n sänks direkt efter 1-årsdagen om du inte skyddar den. Däremot sänks inte FP förrän efter 2-årsdagen. Viktigt att skilja på dessa.

Skulle du t.ex. bli sjuk under tiden du är föräldraledig så får du ingen sjukpenning om din SGI är nollad.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Glimma76

Det sänks till så mycket pengar du tjänar. DVS tar du ut 3 dagar i v, så baseras SGI på det.

Tar du ut 5 dagar i v, så behåller du SGI från det du hade innan du blev föräldraledig.

Det spelar ju bara roll om du blir sjuk, då får du mindre sjukpenning. NÄr du sedan jobbar igen, så småningom, så får du ju en ny sgi efter ett antal månader.

• Carisma95
    Glimma76 skrev 2010-03-28 12:22:19 följande:
    Det sänks till så mycket pengar du tjänar. DVS tar du ut 3 dagar i v, så baseras SGI på det. Tar du ut 5 dagar i v, så behåller du SGI från det du hade innan du blev föräldraledig. Det spelar ju bara roll om du blir sjuk, då får du mindre sjukpenning. NÄr du sedan jobbar igen, så småningom, så får du ju en ny sgi efter ett antal månader.
    Nej, det baseras på den INKOMST man har efter 1-årsdagen. Jobbar man t.ex. 3 dagar så räknas SGI:n om och beräknas på dessa 3 dagar.

Däremot räcker det inte att ta ut 3 dagars FP. Enda sättet att skydda sin SGI är att ta ut minst 5 dagars FP (alt. jobba, CSN-studer eller vara arbetssökande). Att ta ut färre dagar med enbart FP skyddar inte en del av SGI:n.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • SaramedM
    Glimma76 skrev 2010-03-28 12:22:19 följande:
    Det sänks till så mycket pengar du tjänar. DVS tar du ut 3 dagar i v, så baseras SGI på det. Tar du ut 5 dagar i v, så behåller du SGI från det du hade innan du blev föräldraledig.Det spelar ju bara roll om du blir sjuk, då får du mindre sjukpenning. NÄr du sedan jobbar igen, så småningom, så får du ju en ny sgi efter ett antal månader.
    nej det stämmer inte

tar man inte ut 5 dagar i veckan så har man NOLL i SGI sen
    DVs ingen sjukpenning och ingen tfp
  • SaramedM
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2010-03-27 22:05:24 följande:
    det är inte värt det, det är en enorm risk att stå helt utan sjukpenning
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    SaramedM skrev 2010-03-28 12:28:04 följande:
    det är inte värt det, det är en enorm risk att stå helt utan sjukpenning
    men inte kan den väl bli nollad? låter mera troligt det som carisma95 skriver
  • myskatt
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2010-03-30 00:17:51 följande:
    Det är just det hon skriver?

Är du helt ledig och bara tar tre dagar i veckan NOLLAS din SGI och du kan inte få sjukpenning eller TFP.

Ta fem dagar i veckan eller kombinera jobb/FP/semester/inskrivning på AF/sjukskrivning/studier med studiemedel för att skydda din SGI. Alltså MINST fem dagar i veckan.
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • SaramedM
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2010-03-30 00:17:51 följande:
    jo det kan det visst  bli, såna är reglerna

Skyddar man den inte blir man nollad och så står man helt utan ersättning om nått skulle hända
  • Bonanza

Men om jag då går ner i tid till 80% och är hemma en dag i veckan, men tar ut en föräldrapenningsdag i veckan - hur påverkas min SGI då om jag vill ha ett till barn efter dessa 1 år och 9 månader? Får jag fp baserat på 100% lön eller på 80% lön?

• Kazeer
    Bonanza skrev 2010-03-30 10:04:22 följande:
    Men om jag då går ner i tid till 80% och är hemma en dag i veckan, men tar ut en föräldrapenningsdag i veckan - hur påverkas min SGI då om jag vill ha ett till barn efter dessa 1 år och 9 månader? Får jag fp baserat på 100% lön eller på 80% lön?
    Jag jobbade jag 75% och gick på a-kassa 25% (under en period efter föräldraledigheten med första barnet). Min SGI är oförändrat hög med andra barnet *suck av lättnad*
    Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • SaramedM
    Bonanza skrev 2010-03-30 10:04:22 följande:
    100% eftersom du har ersättning 5 dagar i veckan ( 80+20%)

Tar du däremot inte ut en dag i veckan så sjunker till SGI
  • Bonanza
    SaramedM skrev 2010-03-30 10:20:52 följande:
    100% eftersom du har ersättning 5 dagar i veckan ( 80+20%) Tar du däremot inte ut en dag i veckan så sjunker till SGI
    Men wow! Det visste inte jag. Jag tog ut en dag i veckan för att inte nolla min SGI, men förutsatte att min fp skulle baseras på 80% lön. Sweet!

Inte för att vi ska ha fler barn, men man vet ju aldrig. *förutseende*
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    myskatt skrev 2010-03-30 06:40:24 följande:
    Det är just det hon skriver?Är du helt ledig och bara tar tre dagar i veckan NOLLAS din SGI och du kan inte få sjukpenning eller TFP.Ta fem dagar i veckan eller kombinera jobb/FP/semester/inskrivning på AF/sjukskrivning/studier med studiemedel för att skydda din SGI. Alltså MINST fem dagar i veckan.
    konstigt att inte försäkringskassan skriver det på sin hemsida,där står bara att den sänks. Är ju stor skillnad på att den sänks mot att den blir helt nollad. Fast om jag blir gravid inom 1år och 9mån så blir den inte förändrad?
  • SaramedM
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2010-03-30 14:17:13 följande:
    konstigt att inte försäkringskassan skriver det på sin hemsida,där står bara att den sänks. Är ju stor skillnad på att den sänks mot att den blir helt nollad. Fast om jag blir gravid inom 1år och 9mån så blir den inte förändrad?
    jo den blir ändå nollad men du behåller din gamila FP

Mao ingen ersättning vid VAB eller sjukskrivning
  • myskatt
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2010-03-30 14:17:13 följande:
    Tja, det står då här:

www.forsakringskassan.se/nav/a9cc47c346f910f055e6874cbae400dc/content/nav/db38cd6ee1046e7ab07c1c90712d5b71

Så länge ditt barn inte har fyllt ett år beräknas också sjukpenning och tillfällig föräldrapenning på din tidigare sjukpenninggrundande inkomst. Det gäller under förutsättning att du helt eller delvis avstår från arbete för att vårda ditt barn. Efter barnets ettårsdag kan den sjukpenninggrundande inkomsten sänkas till samma nivå som din faktiska inkomst.

Det betyder att du i så fall får lägre ersättning när du till exempel är sjuk eller vårdar sjukt barn. Samma regler gäller när det gått ett år från det att du fick ett barn din vård för adoption.

Du kan dock undvika att din sjukpenninggrundande inkomst sänks efter ditt barns ettårsdag. Den ligger kvar på samma nivå som tidigare om du

tar ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka arbetar mindre än före barnets födelse och tar ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid studerar med studiestöd är anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.

När du är helt FL är din faktiska inkosmt NOLL. Alltså får du NOLL kr i sjukpenning eller TFP.Om di blir gravid igen inom 1 år och 9 månader får du samma FP som med första oavsett om du NOLLAT din SGI eller ej. SGI:n är dock fortfarande nollad och när första barnet blir två år sjunker resterande ersättningsdagar på denne till grundnivå.
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
Svar på tråden Hur mkt sänks SGI med efter barnets 1års dag?