• optimisten

Den bästa skonsamma permanenta hårfärgen??

Måste färga håret igen men eftersom jag har tunna och fina hårstrån av ömtålig kvalitét så vill jag ha en hårfärg ( ej hårtoning) som är så skonsam som möjligt men som ändå täcker grått hår. Färgade tidigare med Loreal (kit) som det även var slingor till i mörkblont och blev jättemörk. Har även färgat tidigare i samma märke och då blev det lite ljusare fast att det var guldbrun??
    Tipsa gärna om er bästa hårfärg och om den motsvarar färgen på förpackningen=). Jag har inte slingat hår som kan påverka heller. Min naturliga hårfärg är råttfärgat ( mörkblont).

• Svar på tråden Den bästa skonsamma permanenta hårfärgen??
  • FrejaMariah

Jag tycker du ska testa att henna håret..

• FrejaMariah
    optimisten skrev 2010-03-27 22:59:14 följande:
    Finns inte det enbart i röda färger eller har jag fel??=)
    Henna finns bara i röd, men så finns Cassia (som oftast kallas neutral eller färglös henna) och Indigo (som kallas svart henna).. Dessa olika örter kan man blanda med varandra och testa sig fram.. Gammalt hår från hårborsten är bra att använda som testtussar och se hur man ska blanda och hur länge man ska låta geggan sitta i (allt från 1 timme till flera timmar)
  • nostalgi

Henna, original (alltid röd), finns på hälsokost, ca 65;- Det enda naturliga på marknaden. Bara att lukta på det! Känns som nyslagen hö, håret blir mjukt, fylligt, glänsande vackert rött. Om du är råttfärgat,kan du räkna med en ganska intensiv röd nyans. du skall välja kastanje. Lycka till, du kommer inte att ångra dig!

• Aleida

Jag är inget proffs, men tycker att Schwartzkopfs färger är både skonsamma och hållbara. Nutrisse är också skonsamma, men blir glanslösa rätt snabbt.

• optimisten
    nostalgi skrev 2010-03-27 23:06:28 följande:
    Henna, original (alltid röd), finns på hälsokost, ca 65;- Det enda naturliga på marknaden. Bara att lukta på det! Känns som nyslagen hö, håret blir mjukt, fylligt, glänsande vackert rött. Om du är råttfärgat,kan du räkna med en ganska intensiv röd nyans. du skall välja kastanje. Lycka till, du kommer inte att ångra dig!
    Ok då vet jag men vet inte om jag vågar mig på det riktigt=S. Om jag inte vore så feg så skulle jag satsa på det!
    Aleida skrev 2010-03-28 00:07:22 följande:
    Jag är inget proffs, men tycker att Schwartzkopfs färger är både skonsamma och hållbara. Nutrisse är också skonsamma, men blir glanslösa rätt snabbt.
    Tack för tipset! Kanske ska satsa på Schwartzkopfs...visst finns de i mataffärer? Blir det mörkare än på kartongen lr brukar de överensstämma bra?
  • FrejaMariah

På Grön Gåva har det färdiga färblandningar också..

• optimisten
    FrejaMariah skrev 2010-03-28 10:38:26 följande:
    På Grön Gåva har det färdiga färblandningar också..
    Brukar de ge den färg som är på frp? Finns det på nätet? Är det permanent färg som växer bort?
  • optimisten

Oj såg inte först att du hade länkat...men enligt sidan är det hårtoning och inte färg?...

• FrejaMariah
    optimisten skrev 2010-03-28 12:39:25 följande:
    Oj såg inte först att du hade länkat...men enligt sidan är det hårtoning och inte färg?...
    Det står toning, men det är färg.. (Innehåller örter som färgar och absorberas av håret) Jag har inte testat den personligen, men de som använt den säger att färgen motsvarar förpackningen på ett bra sätt..
  • Aleida
    optimisten skrev 2010-03-28 10:10:10 följande:
    Ok då vet jag men vet inte om jag vågar mig på det riktigt=S. Om jag inte vore så feg så skulle jag satsa på det! Tack för tipset! Kanske ska satsa på Schwartzkopfs...visst finns de i mataffärer? Blir det mörkare än på kartongen lr brukar de överensstämma bra?
    Ja de finns i matbutiker, jag har använt deras brilliance, men även den där nya med litchi, båda var bra. Tycker att resultatet stämmer bra överens med färgprover och förpackningar.
Svar på tråden Den bästa skonsamma permanenta hårfärgen??