• M Hellin

Vätskersättning till katt?

Nån som vet om man kan använda vätskersättning för människor till katt? Om inte kanske har ett recept på hemkokt, och doseringsanvisning?

En av mina katter som tidigare i veckan fick dra ut tänder och sen matvägrat, började i fredags äta, och lördagkväll kräkas oavbrutet, nu rinner det där bak också, pratade med distriktsveterinären igårkväll och fick rådet att ge vätskersättning, men inte någon dosanvisning eller recept på det hade hon då hon var ute på fältet.

Katten är slö men inte okontaktbar, och jag väntar på att distriktsveterinären ska ringa upp, har talat in på mobilsvar.
  • Svar på tråden Vätskersättning till katt?
  • Kinya

Klippt från: http://www.herrgardskliniken.se/herrgardskliniken/Vanligafrgorkatt_1353.asp

Vad gör jag om min katt får kräkningar och diarré?
    Följande råd gäller vid kortvarig mag-/tarmkatarr, där kattens allmäntillstånd är gott. Är katten slö eller inte vill dricka eller äta, ska Du alltid kontakta veterinär.

OBS! Se hela tiden till att katten får i sig tillräckligt med vätska (vid kraftiga kräkningar/diarré upp till 1 dl/kg och dygn).

1:a dygnet:
    Ge Canikur eller fasta katten helt. Canikur är ett pulver som innehåller ämnen som skyddar tarmväggen, tar bort skadliga bakterier och substanser från tarmen, ger extra energi samt återställer salt- och vätskebalansen. Du kan köpa Canikur hos oss och på vissa apotek.
    Katten ska ha fri tillgång på vatten (vid intensiva kräkningar endast i småportioner som ges ofta).
    Vid kraftig diarré/kräkningar ges Sempers vätskeersättning eller hemmagjord vätskeersättning (1 liter ljummet vatten, 2 msk druvsocker/honung, 1 tsk salt, 1/2 tsk bikarbonat) i stället för vatten.

Från dag 2:
    Det bästa är att ge katten ett speciellt dietfoder för katter med mag-tarmproblem, Hill's i/d, vilket Du kan köpa hos oss. Har man inte möjlighet att köpa det fodret, får man laga till en hemgjord diet, se nedan. Dieten ges i småportioner flera gånger/dag under 3-7 dagar.

1 del blötlagt puffat ris + 1 del kokt skinnfri kyckling.

När katten inte haft kräkningar eller diarré på 2 dygn, går Du successivt över till den normala dieten.

• M Hellin

Tack Sassa 82, Jag fick rådet att fortsätta vätska katten och åka till vår ordinarie veterinär imorgon, och om allmäntillståndet förvärras så ska jag ringa igen och antagligen åka in.

Katten har inte kräkts mer, och vart på lådan och klämt fram två riktigt hårda lortar men det verkar fortfarande rinna löst ur tarmen, men inte i samma utsträckning som igårkväll och natt.

• Echidna

Dricker katten? Du kan annars ge katten vatten med en tesked.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • M Hellin
    Echidna skrev 2010-03-28 12:49:58 följande:
    Dricker katten? Du kan annars ge katten vatten med en tesked.
    Jag ger i munnen med spruta, 5 ml varje 20 min enligt veterinärens senaste samtal.
  • M Hellin

I länken ovan står det att man kan ge sempers ersättning, men det framgår inte vilken av dem, det finns ju 3, resorb har jag hemma. Tror ni man kan ge resorb? Nu för stunden har jag ju kokt hemmagjort med honung och salt, men det kan ju vara bra att veta om det skulle hända fler gånger att jag måste ge.

• Echidna

Jag tycker inte du ska ge Resorb. Det är anpassat för människor. Fortsätt ist att ge din egen blandning. Veterinärer har vätskeersättningar som är anpassat för djur. Bra att du har en spruta att ge vatten med iaf.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • M Hellin

Det blir veterinärbesök idag, katten är inte i toppskick, men äter torsk nån tesked då och då, och dricker självmant så jag behöver inte spruta i den.

Men om en kvart åker vi, sen hoppas jag det här ger med sig, det kan inte vara kul för kisse att vara så här lös i magen hela tiden.

Svar på tråden Vätskersättning till katt?