Lämna tillbaka present?
Detta är inget mer aktuellt än att jag läste detta:
Detta är inget mer aktuellt än att jag läste detta:
Ger man bort en familjeklenod till sin flick/pojkvän bör man väl ändå vara i en riktigt seriös relation!?
En gåva är en gåva, det skulle aldrig falla mig in att ge tillbaka (eller begära att få tillbaka) en gåva!
Jag anser att man ska lämna tillbaka släktklenoder om ex:et ber om det. Det är ju trots allt en släktklenod. När det gavs som present var väl tanken att de skulle leva tillsammans resten av livet. Men saker och ting kan förändras.
Men kan hålla med om att det kan kännas konstigt att ge tillbaka något man fått. Men vill man själv behålla något som har tillhört exet släkt. Det kanske inte ha någon ekonomiskt värde men pengar är inte allt här i världen.
Vetskapen att man har något som tillhört en släkting till exet som han nu vill ha tillbaka, vill man ha den saken själv då?
Ja, jag vet inte. Och hoppas att jag aldrig får uppleva det heller.
Jag kan hålla med om att det inte vore så kul att inneha, men jag tycker inte man kan kräva det, man får stå för det man gjorde. Annars var det ingen gåva utan ett lån
En släktklenod bör väl få vara kvar i släkten där den nått denna status. Andra gåvor kan man naturligtvis inte kräva tillbaka men just statusen som släktklenod skapar ju en något annorlunda situation. Att det rör sig om någonting som är av värde för släkten förefaller tämligen klarlagt.
Hon bör väl däremot påpeka för sitt ex att han kanske skall vänta med att ge bort den igen tills dess han mera säkert vet att den han ger den till kommer att vara mera långvarigt tillsammans med honom än hon var. Det skulle ju kunna vara en fin gåva till den kvinna som han får sitt förstfödda barn med. Är det någonting som förtjänar en fin gåva är det väl just den finaste gåvan av alla, nämligen ens eget barn.