• Impega

Cykla med hund, hur länge?

Dags att sätta igång cykelkarriären för denna säsong. 

Hur länge cyklar ni med era hundar såhär i början?
    Hur länge cyklar ni med era hundar när ni är ordentligt "igång"?
    Är helt kass på avstånd så jag uppskattar tiden istället.
  • Svar på tråden Cykla med hund, hur länge?
  • Mamma till V och E

Viktigt när man cyklar med hund är att hunden travar bredvid cykeln, ser väldigt många hundar som får galoppera för att hinna med / ägare som inte har tillräcklig kontroll på hunden för att kontrollera hastigheten.

• Impega

Ja det är ju lite svårt för mig att svara på vad andra har för hundar.

• Impega

Jodå... själva cyklande är inga problem. Det vet jag hur det funkar. Han travar så fint bredvid hela tiden. Fast jag brukar köra ett litet kort "race" där han får rusa av sig lite. Men det beror helt på var vi cyklar.

• CeciliaB
    Impega skrev 2010-03-28 11:54:55 följande:
    Ja det är ju lite svårt för mig att svara på vad andra har för hundar.
    Jaha, jag trodde du ville ha tips för din egen! =) Sorry!
  • Vissla

ska snart köra igång cykelsänsongen med min hund.
    en dvärgpincher på tre år, en kort runda på 10-20 minuter tänkte jag nog börja med för att sedan öka till 1,5 timme kanske.
    brukar inte mäta i varken tid eller längd utan kör lite på hur mycket hunden klarar

• LillTussa

Vi cyklar aldrig med hunden i koppel pga en olycka jag var med i för längesedan, har fått lite skrämselhicka. Vi har istället kommando "cykel" som i princip funkar som fot fast på höger sida.

Brukar börja med 20-30 min. När säsongen börjar vara slut kan vi cykla varierande tempo 1.,5 timma. Varvar korta galoppsträckor o trav beroende på vad jag vill träna. Sen cyklar jag ofta på skogsvägar där han får vara lös o ledig emellanåt. Väldigt sällan jag är på asfaltsvägar faktiskt, har den turen att bo så bra till.
    Fördelen med att ha dem lösa under strikt lydnad är att hunden om den vill kan sänka tempot/vila vilket den inte kan i koppel samma om den skadar sig. (det är därför man aldrig ska gå långa koppelpromenader med valp t ex har jag lärt mig av sjukgymnast)
    Har jaktgolden.
    Tar även med hunden när jag kör häst. vilket han tycker är superkul. 
  • LillTussa
    Fru Hennerdal skrev 2010-03-28 11:53:51 följande:
    Viktigt när man cyklar med hund är att hunden travar bredvid cykeln, ser väldigt många hundar som får galoppera för att hinna med / ägare som inte har tillräcklig kontroll på hunden för att kontrollera hastigheten.
    Och de ägarna har också ofta sträckt koppel, ofta med kedja eller dyl och hunden får dra?!?! :-O
Svar på tråden Cykla med hund, hur länge?