• Lady Gaga

Saker du inte visste kunde inträffa innan du blev medlem på Familjeliv.. ROND 2

Uppföljningstråd på "Saker du inte visste kunde inträffa innan du blev medlem på FL"

-------
    Ja fram med snaskigheterna. 

Jag hade aldrig ens kunnat föreställa mig att man kunde glömma kvar en tampong och sedan upptäcka den en sisådär 14 dagar efteråt.
    ---------
    I used to be Hikaru before I got run over.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-28 13:53
    Gamla tråden om man vill gå tillbaka och gotta sig: www.familjeliv.se/Forum-5-154/m49716616.html
  • Svar på tråden Saker du inte visste kunde inträffa innan du blev medlem på Familjeliv.. ROND 2
  • bluebird

För mig var det en chock att man inte ska ha rätt att bli mor om man inte orkar med de sista fyra veckorna utan vill ha en igångsättning. {#lang_emotions_surprised}

Samt att det är farligt för ett foster om mamman får vin spillt (stavning?) på sina ben. {#lang_emotions_wink}

• Marma
    bluebird skrev 2010-03-28 12:33:02 följande:
    För mig var det en chock att man inte ska ha rätt att bli mor om man inte orkar med de sista fyra veckorna utan vill ha en igångsättning. Samt att det är farligt för ett foster om mamman får vin spillt (stavning?) på sina ben.
    hur fan blir det då om född tidigare?
  • bluebird
    Marma skrev 2010-03-28 12:49:46 följande:
    hur fan blir det då om född tidigare?
    Så länge det finns medicinska skäl, såsom att moderns eller barnets liv är i fara så är det helt ok. Annars får man göra uppoffringar för sitt barn, för det är vad en god mor gör.{#lang_emotions_undecided}
  • t0va

Och nu insåg jag att man inte får bestämma själv villka prylar man vill ha till bebis och inte. Vi har köpt babyskydd, fast utan bas för emmaljunga har haft problem med sin bas, visserlign ska det vara löst nu men jag litar inte på att en stor plastbit ska hålla fast babyskyddet. Så vi har valt att i alla fall prova utan bas, stolen lär ändå få hoppa mellan 2 bilar. Men så får man inte tänka för alla baser är så säkra och det är så mycket lättare osv... men jag vill inte ha en bas nu. Testade att ställa in den i bilen och det var inte alls svårt att sätta fast. När jag åker själv så får ungen ändå sitta fram och jag kan inte lyfta ur skyddet. Varför ska jag inte få prova... eller finns det lagar mot att man inte får ha det så?

känner för att använda argumentet "men hur gjorde de för 10år sedan när det inte fanns bas till babyskydd??? stackars små bebisar som inte kunde klickas i och ur... Fördel för mig att inte ha bas är att då kan jag vrida skyddet och lyfta ut bebis rakt och inte från sidan... det blir nog en stor skillnad för mig som inte har full styrka i musklerna... men nej andra vet bäst. *boooom* det var mitt tålamod som sprängdes.

Herregud jag är bara halvvägs, vem vet vi kanske inte ens har egen bil när den kommer.

• t0va
    bluebird skrev 2010-03-28 12:52:50 följande:
    Så länge det finns medicinska skäl, såsom att moderns eller barnets liv är i fara så är det helt ok. Annars får man göra uppoffringar för sitt barn, för det är vad en god mor gör.
    jotack... jag fick inte bära tunga kartonger i helgen när vi städade, jag fick inte ens gå in i förrådet utan fick stå i korridoren.

Att man "bara" är lite trött tycker jag inte är skäl nog, men allt ska vara så planerat i våran värld, jag tror många ser bf som ett "bäst före" datum, och det är lite status om den kommer ut före det datumet. Visst jag kan förstå att man är trött, har ont och inte vill gå över tiden för man längtat, men 2 veckor extra är ingenting mot resten av livet sen.

Själv hoppas jag på att den kommer komma ut i tid och jag inte blir så stor, men jag har medicinska problem som kan göra att jag har stor risk att bli helt sängliggandes den sista tiden. Fast man får bita ihop ändå. Jag vill ha ut den nu om det hade varit säkert, så trött på att inte kunna röra mig som förut, inte få träna eller vara lika självständig. Bla. får jag sammandragningar när jag rullar min rullstol, så det lär bli dryga månader i sommar. Men vad gör man inte för att få en liten bebis :)
  • bluebird
    t0va skrev 2010-03-28 13:23:16 följande:
    Och nu insåg jag att man inte får bestämma själv villka prylar man vill ha till bebis och inte. Vi har köpt babyskydd, fast utan bas för emmaljunga har haft problem med sin bas, visserlign ska det vara löst nu men jag litar inte på att en stor plastbit ska hålla fast babyskyddet. Så vi har valt att i alla fall prova utan bas, stolen lär ändå få hoppa mellan 2 bilar. Men så får man inte tänka för alla baser är så säkra och det är så mycket lättare osv... men jag vill inte ha en bas nu. Testade att ställa in den i bilen och det var inte alls svårt att sätta fast. När jag åker själv så får ungen ändå sitta fram och jag kan inte lyfta ur skyddet. Varför ska jag inte få prova... eller finns det lagar mot att man inte får ha det så? känner för att använda argumentet "men hur gjorde de för 10år sedan när det inte fanns bas till babyskydd??? stackars små bebisar som inte kunde klickas i och ur... Fördel för mig att inte ha bas är att då kan jag vrida skyddet och lyfta ut bebis rakt och inte från sidan... det blir nog en stor skillnad för mig som inte har full styrka i musklerna... men nej andra vet bäst. *boooom* det var mitt tålamod som sprängdes. Herregud jag är bara halvvägs, vem vet vi kanske inte ens har egen bil när den kommer.
    Men, jag trodde du visste att vi inte har någon självbestämmanderätt. Här är det grupptrycket som styr, iaf på FL. Det majoriteten gör är det enda rätta.

Och självklart hade jag bas åt alla mina barn. {#lang_emotions_innocent}
  • t0va
    bluebird skrev 2010-03-28 13:29:17 följande:
    Men, jag trodde du visste att vi inte har någon självbestämmanderätt. Här är det grupptrycket som styr, iaf på FL. Det majoriteten gör är det enda rätta. Och självklart hade jag bas åt alla mina barn.
    mmm... jag köpte mitt begagnat också. Fyyy på mig. Man ska ju inte lita på någon annan även om det är ens föräldrar, syskon eller liknande. Vet inte om jag vågar ta emot kläder som är köpta av andra, tänk om de har doppat kläderna i alkohol så min bebis ligger och andas in de ångorna och blir alkoholist, jag som verkligen kämpat med att gå långa omvägar runt systemet och ölhyllorna på ica. {#lang_emotions_yell}
  • bluebird
    t0va skrev 2010-03-28 13:28:45 följande:
    jotack... jag fick inte bära tunga kartonger i helgen när vi städade, jag fick inte ens gå in i förrådet utan fick stå i korridoren. Att man "bara" är lite trött tycker jag inte är skäl nog, men allt ska vara så planerat i våran värld, jag tror många ser bf som ett "bäst före" datum, och det är lite status om den kommer ut före det datumet. Visst jag kan förstå att man är trött, har ont och inte vill gå över tiden för man längtat, men 2 veckor extra är ingenting mot resten av livet sen. Själv hoppas jag på att den kommer komma ut i tid och jag inte blir så stor, men jag har medicinska problem som kan göra att jag har stor risk att bli helt sängliggandes den sista tiden. Fast man får bita ihop ändå. Jag vill ha ut den nu om det hade varit säkert, så trött på att inte kunna röra mig som förut, inte få träna eller vara lika självständig. Bla. får jag sammandragningar när jag rullar min rullstol, så det lär bli dryga månader i sommar. Men vad gör man inte för att få en liten bebis :)
    Jag tjatade mikg till igångsättning i v.36+1, båda gångerna. {#lang_emotions_innocent}

Tänker inte skämmas. Att vara gravid är den värsta upplevelse jag genomlidigt fysiskt och psykiskt.
    t0va skrev 2010-03-28 13:32:36 följande:
    mmm... jag köpte mitt begagnat också. Fyyy på mig. Man ska ju inte lita på någon annan även om det är ens föräldrar, syskon eller liknande. Vet inte om jag vågar ta emot kläder som är köpta av andra, tänk om de har doppat kläderna i alkohol så min bebis ligger och andas in de ångorna och blir alkoholist, jag som verkligen kämpat med att gå långa omvägar runt systemet och ölhyllorna på ica.
    Men t0va då, inte kan du väl köpa ett begagnat babyskydd av någon du känner. {#lang_emotions_surprised} Det vet du väl att alla i grunden är oärliga och pedofiler, iaf män.{#lang_emotions_demon}
  • t0va
    bluebird skrev 2010-03-28 13:36:47 följande:
    Men t0va då, inte kan du väl köpa ett begagnat babyskydd av någon du känner.  Det vet du väl att alla i grunden är oärliga och pedofiler, iaf män.
    Jo, tur att det var en kvinna nu, men hon är säkert pedofil eller något ännu värre. Ställer mig i skamvrån igen... för alla har ju råd att lägga ut 2000spänn på sånt... eller jo det måste man ju för annars får man ju inte skaffa barn. Nu tänkte jag sådär snett igen
  • t0va
    bluebird skrev 2010-03-28 13:36:47 följande:
    Jag tjatade mikg till igångsättning i v.36+1, båda gångerna. {#lang_emotions_innocent}

Tänker inte skämmas. Att vara gravid är den värsta upplevelse jag genomlidigt fysiskt och psykiskt.
    Men då tycker jag att du gjorde rätt, för om du mådde så dåligt oavsett om det är fysiskt eller psykiskt eller bägge så ska man inte behöva tvingas, jag tror inte bebis mår bättre av att vara kvar när mamman mår skit.

Folk som däremot försöker planera in för att de har annat att göra, tex. en fest eller sånt då tycker jag man passerat gränsen, när det handlar om bekvämlighet.

Jag lever efter att mår jag bra mår bebis bra, så därför får sambon massera mig tex. även om endel är helt emot sånt. För då släpper min smärta lite och jag blir på bättre humör och jag tror inte ett ögonblick på att bebis inte påverkas av långvarig stress.
Svar på tråden Saker du inte visste kunde inträffa innan du blev medlem på Familjeliv.. ROND 2