• Ejleen

Fråga om pälsdjursallergi

Hejsan!

Har sen i augusti varit ORDENTLIGT förkyld sex gånger, nu är jag det igen! Snuva, nästäppa, halsont, hosta osv.. Nu funderar jag på om det kanske inte alls är förkylningar utan allergi mot våra katter, men är ändå tveksam:
    1. Borde jag inte känna av symtom HELA TIDEN om det är pälsdjursallergi? Jag är ju alltid mina katter upp i pälsen!
    2. Har man halsont och svullna körtlar vid allergi? 
    Tacksam för svar!
  • Svar på tråden Fråga om pälsdjursallergi
  • Lathundarna

Sambon här hemma är allergisk mot bl a hästar och får snuva, rinniga/kliande ögon, rethosta pch harklar sig ofta (retad hals?) när han hamnat i närheten av antingen en häst eller någon med stallkläder på sig. Så det bästa du kan göra är väl ett test hos läkaren och verkligen få svart på vitt?

• kalaa

Hej!
    Jag är lite i samma situation. Har vart "förkyld" ett bra tag nu. Snuvig och det kliar i hals och öron. Var och kollade upp detta hos läkarn men han hittade inga bakterier. "Vad kan det vara då?" sa jag. Han sa att det kunde vara någon slags allergi. Så jag skulle testa att ta en allergitablett och se om det gick över... och jag tror det blev lite bättre faktiskt. Misstänker att jag har kvalster allergi!

Det finns jätte billig allergimedicin på apoteket. Kostar typ 19:- för ett litet paket.
    Testa och se om du känner någon skillnad :)

• Ejleen
    Lathunden skrev 2010-03-28 12:40:32 följande:
    Sambon här hemma är allergisk mot bl a hästar och får snuva, rinniga/kliande ögon, rethosta pch harklar sig ofta (retad hals?) när han hamnat i närheten av antingen en häst eller någon med stallkläder på sig. Så det bästa du kan göra är väl ett test hos läkaren och verkligen få svart på vitt?
    Det skulle absolut vara det bästa, men tyvärr har jag en stark fobi gentemot nålar. Håller som bäst på söker en vettig terapeut som kan hjälpa mig komma över min fobi så jag får ta alla prover jag behöver!
    Nu vill jag bara ha en liten inblick i om jag behöver oroa mig för katterna eller inte. Omöjligt att veta såhär, visst, men kan man utesluta halsont och svullna körtlar från allergi så behöver jag ju inte oroa mig! :)
  • Ejleen
    kalaa skrev 2010-03-28 12:41:57 följande:
    Hej! Jag är lite i samma situation. Har vart "förkyld" ett bra tag nu. Snuvig och det kliar i hals och öron. Var och kollade upp detta hos läkarn men han hittade inga bakterier. "Vad kan det vara då?" sa jag. Han sa att det kunde vara någon slags allergi. Så jag skulle testa att ta en allergitablett och se om det gick över... och jag tror det blev lite bättre faktiskt. Misstänker att jag har kvalster allergi! Det finns jätte billig allergimedicin på apoteket. Kostar typ 19:- för ett litet paket. Testa och se om du känner någon skillnad :)
    Testa kan man alltid göra, och är det allergi behöver det ju inte vara för katterna heller. Min mamma har stark dammallergi, kanske är det genetiskt och håller på drabba mig också. Eller så är det som för dig - ev. kvalster. 
    Skulle det mot all förmodan vara katterna skulle det inte spela någon roll. Ingenting får mig att lämna bort dem! Då lever jag hellre såhär en gång i månaden ;)
  • Anna o Leia
    Ejleen skrev 2010-03-28 12:37:26 följande:
    Hejsan! Har sen i augusti varit ORDENTLIGT förkyld sex gånger, nu är jag det igen! Snuva, nästäppa, halsont, hosta osv.. Nu funderar jag på om det kanske inte alls är förkylningar utan allergi mot våra katter, men är ändå tveksam: 1. Borde jag inte känna av symtom HELA TIDEN om det är pälsdjursallergi? Jag är ju alltid mina katter upp i pälsen! 2. Har man halsont och svullna körtlar vid allergi?  Tacksam för svar!
    Visst KAN det vara så. Allergi är ju bla en försämring av immunförsvaret. Så man kan bli "förkyld" om man utsätts för allergener kontinuerligt.. Jag är själv allergisk men mina symptom är nästäppa, nysningar, svårt att andas och ögon/ansikts klåda. Det bästa är att testa:) lycka till! och hoppas att du inte är allergisk:)
  • Ejleen
    Anna o Leia skrev 2010-03-28 12:56:27 följande:
    Visst KAN det vara så. Allergi är ju bla en försämring av immunförsvaret. Så man kan bli "förkyld" om man utsätts för allergener kontinuerligt.. Jag är själv allergisk men mina symptom är nästäppa, nysningar, svårt att andas och ögon/ansikts klåda. Det bästa är att testa:) lycka till! och hoppas att du inte är allergisk:)
    Tack, det hoppas jag också! Katterna åker ingenstans hur det än ligger till! :)
  • sofiaaj

jag är absolut ingen expert på området. men du bör kolla upp det! det kan allergi kan utveckla astma, så jag tycker inte det bara är att "strunta" i det!

• Anna o Leia

Bra att du tänker så! önskar att fler tänker så:) Var själv allergisk mot hund när jag träffade min sambo. Och han hade en liten hund då :) Jag skulle aldrig i hela mitt liv be honom göra sig av med hunden. Jag gick o köpte lite allergitabletter istället. Och det häftigaste av allt!! Efter ett tag kände jag inte av någon allergi alls (även utan medicinen) och när den lilla underbara vovven flög till himmlen, bestämde vi oss för att inte ha hund igen, men efter ett tag tog vi hand om en omplaceringshund som är sååå go :)

• Anna o Leia

Vill bara tillägge att försöka "bota" sig själv med att umgås med pälsdjur är inget man rekomenderar. Vill bara säga det! Det lät nästan som om jag förespråkade det:-O Det funkade på MIG iaf{#lang_emotions_laughing}

• Ejleen
    sofiaaj skrev 2010-03-28 13:02:46 följande:
    jag är absolut ingen expert på området. men du bör kolla upp det! det kan allergi kan utveckla astma, så jag tycker inte det bara är att "strunta" i det!
    Jag ska, så fort jag får hjälp med min fobi :)
  • Ejleen
    Anna o Leia skrev 2010-03-28 13:06:25 följande:
    Bra att du tänker så! önskar att fler tänker så:) Var själv allergisk mot hund när jag träffade min sambo. Och han hade en liten hund då :) Jag skulle aldrig i hela mitt liv be honom göra sig av med hunden. Jag gick o köpte lite allergitabletter istället. Och det häftigaste av allt!! Efter ett tag kände jag inte av någon allergi alls (även utan medicinen) och när den lilla underbara vovven flög till himmlen, bestämde vi oss för att inte ha hund igen, men efter ett tag tog vi hand om en omplaceringshund som är sååå go :)
    Haha, det är nog så jag skulle "bota" mig själv också. Har fyra katter som betyder allt för mig. Skulle aldrig lämna dem ifrån mig, älskade fyrbenta stollar!
  • Anna o Leia
    Ejleen skrev 2010-03-28 13:12:40 följande:

Haha Jaa!!! Hur skulle man någonsin kunna göra sig av med en familjemedlem bara för att man har lite snuva ;)
  • Ejleen

Anna o Leia: 

Precis vad jag tänker, även om det kanske inte är så smart ;)
  • Daimis

Men borde du inte känna av det hela tiden om det är allergi mot katterna?
    Jag utvecklade allergi mot min hund och var ständigt snuvig och om jag tog mig i ansiktet så kliade ögonen och jag nös ofta...
    Försvann när hunden försvann...hjälpte även med vanliga receptfria allergitabletter...

Svar på tråden Fråga om pälsdjursallergi