• Anonym (anhörig)

Är Al-Anon bara för anhöriga med alkohol-problem?

Har en bror som missbrukar droger (men även alkohol) och idag åkte hans polare in på sjukhus för en överdos. Dom vet inte om han överlever. Jag är så jävla trött på detta och vi har nu sagt ifrån men han dribblar oss som ett flipperspel. Har tidigare en far med alkoholproblem som gick på AA och mor gick på Al-Anon och dom hade väldigt bra erfarenheter av det. Kan jag och min syster gå på Al-Anon och få stöd eller gäller det bara anhöriga till alkoholister? Hans huvuddroger är narkotika och alkohol som en "sidodrog" om ni förstår vad jag menar.

• Svar på tråden Är Al-Anon bara för anhöriga med alkohol-problem?
  • Anonym (anhörig)

Ingen som har erfarenhet av Al-Anon? Vill inte fråga morsan och farsan då de är i upplösningstillstånd.

• JoKo

Njae, jag gick ett program (Ala-teen eller nåt liknande namn) på Ersta sjukhus i stockholm när jag var..16.
    Jag gick för att min mamma alkoholist men jag vill minnas att det var ganska många som hade narkomaner i familjen då...

Det bästa är nog att du letar upp numret o ringer o frågar på just din ort.

Mitt spontana svar är dock att Nej, det är till för anhöriga till olika sorters missbrukare.

• JoKo

..och självklart lider jag med dig, det är överjävligt när någon man älskar förstör sitt liv. För det är ju så att han även förstör delar av ditt!

Lycka till!

• JoKo

Googlade och hittade något som heter Nar-Anon. 040-260235 är numret till deras Help-Line. Testa att ring dit o fråga om de har någon grupp där du bor!

• Anonym (anhörig)

Det är till för alla alltså? Det är ett möte imorgon kväll. Känns ganska akut. Har tänkt på det länge men så lugnar det ner sig i perioder. Eller han lyckas med att smyga med det genom att inte träffa mig. Jag ser direkt när det handlar om droger men jag är tyvärr ensamn om det i min familj. Det är telefontid ikväll fattade jag det som. Jobbigt att ta steget att ringa...

• Anonym (anhörig)
    JoKo skrev 2010-03-28 15:17:14 följande:
    Googlade och hittade något som heter Nar-Anon. 040-260235 är numret till deras Help-Line. Testa att ring dit o fråga om de har någon grupp där du bor!
    Tack! Kollade hemsidan snabbt och det verkar ju vara det jag letar efter! Men naturligtvis inga möten nästgårds till oss {#lang_emotions_frown}
  • JoKo

Fast då borde det ju inte vara några problem att gå på Al-Anon då det är ganska snarlikt?

Om du går dit imorgon så kan ju ledarna hjälpa dig vidare om inte annat..?

• Anonym (anhörig)

Det kändes lite konstigt bara när dom bara nämner alkohol i sitt upplägg. Man kanske känner sig helt malplacerad. Är ganska känd med 12-stegsmodellen och gillar dess upplägg. Har läst ganska mycket om det men det är ju inte detsamma som att gå på ett möte...

• Anonym (dotter)

Du kan gå både på gruppen för anhöriga till narkomaner och alkoholister. Min pappa är numer nykter alkoholist/narkoman och han säger att de som är narkomaner inte kan dricka alkohol heller, så de räknas som alkoholister också. Om din pappa är alkoholist så är du ju anhörig till alkoholist också.
    Jag har aldrig varit på ett möte, men min mamma har och hon tyckte om det. Däremot så var jag med på en av anhörigdagarna under pappas behandling. Det är väldigt skönt att få prata av sig och att få höra andra som har anhöriga som dricker/knarkar.
    Pappa berättade att narkomaner inte vill se sig som alkoholister för de tycker att det är sämre att vara alkoholist.

• JoKo

Men det är ju bättre än inget alls om du känner att du behöver höra andras erfarenheter o bara sitta o lyssna o känna "samhörighet" eller stöd?

Jag skulle ha gått. Jag hade förklarat för ledarna att jag eg. vill in på ett "knarkmöte" men hittar inget själv o om de kan hjälpa mig vidare, alt. att jag får prova om det är något för mig öht.

• Anonym (dotter)

Upplägget är väl ungefär samma, att vara anhörig till en som dricker eller knarkar e ju samma sak. Svek, lögner, hopplöshet... listan kan göras lång. Pappas behandling gick efter 12-stegs programmet.

• Anonym (dotter)

Här finns de inga möten för anhöriga till narkomaner och inga möten för narkomaner, så de får gå på Al-anon och AA-möten. Det funkar det med..

• Anonym (anhörig)

Det känns faktiskt bättre nu. Ska gå imorgon om inte annat bara för att lyssna

• sarah81

Hej alla anhöriga!

Jag är snart 30 år och har diagnosen asperger mm, jag kämpar själv med mina rättigheter,samt som jag stöttar mitt ex som har stora missbruk innom alkohol,tabletter mm. Skulle jag beskriva hela situationen skulle den bli lång!

Jag sitter i tårar och jag vill inget annat att det ska bli bra mellan han o mig!
    Även om HAN SKULLE SLUTA DRICKA FÖR GOTT HAR HAN ÄVEN ADNDRA PROBLEM:SKITSOFRINI, MM.

Han och jag har suttit i rättegång, och han blir hofull och skrämande. Ofta får jag inte sova på nätterna som i natt, när han var i köket åkte jag hem för och få lite lugn och ro!

Och han förstår inte varför jag åkte!

På morna brukar han dricka massa återställare,han dricker allt från öl,vin hembrännt mm.

Jagdricker sällan, men drack för lite mer en en vecka sedan, men hade gått 7 månader sen sist. Då fick han ta hand om mig, jag får jämt ta hand om honom, han blir som en bebis fast han e söt!

Förut köpte jag ut åt han men jag gör det inte längre! han har även tvång i detta också, han har dessutom spelmissbruk. Killen har gått på soc i 6 år, fast han borde blivit sjukskriven för längesedan!

hanh går på en mottagning, men han får bara medeciner, inget för hans mående får han hjälp med han behöver någon vettig själ och prata med.

Som sagt det finns mycket och skriva. Senaste tiden stänger jag av min tel då och då för och få egen tid och lugn och ro. När det inte blir som han vill får jag elaka sms och hot att han ska träffa andra osv. jag blir jätteledsen.....

Vad är numret till allaonon i sthlm. jag är en jätteledsen tjej som ser han förstöra sitt liv!

Jag har erbjudit mig och följa med på möten och så.

JAG  ÖNSKAR HAN BARA KUNDE SLUTA! VÅRAN RELATION BLIR SÅ FÖRSTÖRD!

• kattmaja79
    http://www.al-anon.se/

Al-anon är för alla anhöriga eller vänner till alkoholister.

Kolla också:

http://www.nar-anon.se/ för anhöriga/vänner till narkomaner

http://www.acoa-sverige.org/ för barn till alkoholister/dysfunktionella föräldrar

http://www.emotionsanonymous.org/swedish/ för människor som vill tillfriskna från känslomässiga problem

Jag har personlig erfarenhet från alla programmen och rekommenderar det varmt.
  • Carina36

Hej hej!
    Alla anhöriga kan gå till Al-anon, även om det är vanligare med anhöriga till personer med alkoholproblem (med det är ju för att alkohol är vanligare i samhället). Nar-Anon finns i alla fall i Stockholm. Även ACoA har bra möten.

Hoppas du hittar det stöd du söker!
    /Carina
    http://beroendelinjen.forum24.se/

• Anonym (inte kristen)

Jag skulle vilja gå på något möte, men är stor motståndare till allt var kyrkan heter. Finns det inget som inte är kyrkligt?

Svar på tråden Är Al-Anon bara för anhöriga med alkohol-problem?