• Humlemamma

Nåt som grävt sig in mot kaninerna?

Har en fundering, idag då vi gick ut till kaninerna, så ser vi att under den tvåvåningsburen så är det två hål, dvs, nåt har grävt sig från utsidan av buren tillunder buren o försökt gräva sig upp i buren, vilket inte går för vi har två plankor och kompostgaller undertill buren.

Det kan inte vara en katt, för det är för små hål och dessutom så bra utgrävt, de ligger liksom utskyfflad jord bredvid hålen, alltså även för smått för att va hund..

Så VAD kan de va som försökt gräva sig in till våra kaniner??

**Alexander 061222 Min älskade prins!! | Agnes 080625 Min underbara prinsessa!!** | **Knodd - BF 29/9**
  • Svar på tråden Nåt som grävt sig in mot kaninerna?
  • Humlemamma
    Clobberella skrev 2010-03-28 13:21:53 följande:
    En kanin kanske...?
    Fast varför skulle andra kaniner vilja komma in till våra? De va två olika hål dit med..
    **Alexander 061222 Min älskade prins!! | Agnes 080625 Min underbara prinsessa!!** | **Knodd - BF 29/9**
  • Miljah

Råtta? Råttor älskar kaninmat och kan nog gräva bra tror jag?! Vi brukar annars råka ut för att grävlingar försöker ta sig in i våra kanin- och hönsburar på sommaren men de är ju ganska stora så det är väl inte grävling i ert fall kanske.

• Humlemamma
    Miljah skrev 2010-03-28 13:25:03 följande:
    Råtta? Råttor älskar kaninmat och kan nog gräva bra tror jag?! Vi brukar annars råka ut för att grävlingar försöker ta sig in i våra kanin- och hönsburar på sommaren men de är ju ganska stora så det är väl inte grävling i ert fall kanske.
    Ja vi såg juh i höstas iallafall en råtta som sprang runt på vår altan här, o har sett en liten matspillohög bredvid altan, så de kan kanske ha förökat sig? O vi har flyttat buren från altan ner till gräsmattan, men har som sagt plank och kompostgaller under buren så de kan juh inte ta sig in.

Men kan de skada kaninerna OM de lyckas ta sig in i buren?
  • Miljah

Hm, jag vågar inte spekulera i om de kan skada kaninerna. KAN kan de säkert men jag är inte säkert på att de skulle göra det?! Bra hur som helst att ni har en rejäl bur :)

Jag tror att det ofta finns betydligt fler råttor i området än vad man ser (eller vill veta om)...

• Lussekatten87

En räv kan det vara. Den vill nog mumsa på kaninerna.
    Har 2 kaniner hos mina föräldrar och det har kommit en räv några gånger och smugit runt buren, men den står på ben(rekommenderas), så där kommer ingen in.

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Humlemamma
    Lussekatten87 skrev 2010-03-28 13:32:11 följande:
    En räv kan det vara. Den vill nog mumsa på kaninerna. Har 2 kaniner hos mina föräldrar och det har kommit en räv några gånger och smugit runt buren, men den står på ben(rekommenderas), så där kommer ingen in.
    Fast, en räv kan inte gräva hål utifrån ner i jorden under buren o göra hål upptill buren, så smidiga e de inte..

O denna är på ben, men har en nedervåning med så de kan äta gräs på sommaren, men har som sagt plank o kompostgaller under så de inte kan gräva sig ut o inget kan ta sig in..
  • bakeacake

Det är en Grävling.. så dog våran kanin förra året...

Svar på tråden Nåt som grävt sig in mot kaninerna?