• Anonym (rädd)

Kan det vara p.g.a. stress eller är det ngt annat?

Är orolig för mitt vänstra bröst + armhåla. I ett par veckors tid nu har jag haft problem. Det ömsom verkar i små knölar/körtlar både ovanpå bröstet och i armhålan och ömsom ilar och strålar ut i armhålan. Ofta känns det också som att det "knyter sig" i muskelaturen runt bröst och hjärta. Skitjobbigt och jag vet inte om jag bör vara orolig.

Har 2 ggr de senaste 2 åren varit på mammografi trots min unga ålder p.g.a. spökande knölar i bröstet. Men det har inte visat sig vara något att vara orolig för. MEN dessa symptom som jag beskriver nu är helt nya. Vill också nämna att min mens den här månaden utblev eller så är den bara rusktigt försenad. Jag var fruktansvärt stressad i början på månaden och höll på att få magsår ett tag och därför blev det nog som det blev med mensen. Men dessa symptom i bröst och armhåla är otäcka och jag vet inte om det är p.g.a. stress eller om det kan vara något annat. Någon som vet?

• Svar på tråden Kan det vara p.g.a. stress eller är det ngt annat?
  • Anonym (fundering)

Som du förstår kan ingen ställa diagnos på distans, jag ska mest resonera lite.

I din beskrivning framkommer att du troligen är en person som är snabb att reagera på förändringar i din kropp och känna oro över det. Du skriver också att du är stressad.

Mest troligt är att du är en person som reagerar kroppsligt på stress och som är snabb att reagera och oroa dig över vad som händer med kroppen. Och det är du inte ensam om, någonstans läste jag att ca 1/4 av alla akutbesök hos läkare görs av "hypokondriker". Och jag menar inget illa med det, jag har ju ingen aning om ifall du överreagerar eller verkligen är sjuk.

Om det är så att du överreagerar och inte riktigt kan hantera "normala fel" på kroppen behöver du behandling för det, jag har själv en vän som har fått "cancer" flera gånger, blivit "dement" och jag vet inte allt. Hon kan själv skratta åt det ibland men det är skitjobbigt för henne när hon har dödsångest över helt normala symtom och går igenom undersökning på undersökning.

Så  totalt sett blir intrycket av ditt inlägg att du överreagerar men som sagt - jag kan inte veta det.

Små knölar i/runt armhålan är oftast lymfknutor som svullnat, det är en del av kroppens immunförsvar och normalt att de svullnar ibland. Värk över hjärtat är en klassiker vid stress och beror ofta på att man andas med bröstet istället för magen och då ansträngs musklerna mellan revbenen, det kan nästan kännas som hjärtinfarkt! Att mensen försvinner är ett klassiskt stresstecken, liksom magsår.

Jag vet inte om du blev hjälpt men fundera över om det finns ett korn av sanning i det jag skrivit.

Lycka till!

• Anonym (rädd)
    Anonym (fundering) skrev 2010-03-28 15:01:34 följande:
    Som du förstår kan ingen ställa diagnos på distans, jag ska mest resonera lite. I din beskrivning framkommer att du troligen är en person som är snabb att reagera på förändringar i din kropp och känna oro över det. Du skriver också att du är stressad. Mest troligt är att du är en person som reagerar kroppsligt på stress och som är snabb att reagera och oroa dig över vad som händer med kroppen. Och det är du inte ensam om, någonstans läste jag att ca 1/4 av alla akutbesök hos läkare görs av "hypokondriker". Och jag menar inget illa med det, jag har ju ingen aning om ifall du överreagerar eller verkligen är sjuk. Om det är så att du överreagerar och inte riktigt kan hantera "normala fel" på kroppen behöver du behandling för det, jag har själv en vän som har fått "cancer" flera gånger, blivit "dement" och jag vet inte allt. Hon kan själv skratta åt det ibland men det är skitjobbigt för henne när hon har dödsångest över helt normala symtom och går igenom undersökning på undersökning. Så  totalt sett blir intrycket av ditt inlägg att du överreagerar men som sagt - jag kan inte veta det. Små knölar i/runt armhålan är oftast lymfknutor som svullnat, det är en del av kroppens immunförsvar och normalt att de svullnar ibland. Värk över hjärtat är en klassiker vid stress och beror ofta på att man andas med bröstet istället för magen och då ansträngs musklerna mellan revbenen, det kan nästan kännas som hjärtinfarkt! Att mensen försvinner är ett klassiskt stresstecken, liksom magsår. Jag vet inte om du blev hjälpt men fundera över om det finns ett korn av sanning i det jag skrivit. Lycka till!
    Nej, jag är ingen hypokondriker . Har varit stressad av helt andra saker som har med ekonomi att göra och inte över symptomen i kroppen. Sedan att jag haft svullna körtlar är inget jag höjer ögonbrynen för utan snarare att det strålar och värker i armhålan vilket jag aldrig upplevt tidigare...
  • Anonym (rädd)

Puffar upp

• Anonym

det kan vara inflamation i muskel i bröstet. Har haft detta och det kändes som du beskriver det. Men gå till en läkare i allafall. Sen kan man få svullna lymflörtlar om man är sjuk.

• Anonym (rädd)
    Anonym skrev 2010-03-29 14:47:20 följande:
    det kan vara inflamation i muskel i bröstet. Har haft detta och det kändes som du beskriver det. Men gå till en läkare i allafall. Sen kan man få svullna lymflörtlar om man är sjuk.
    Vad gör läkaren åt det hela om det är en inflammation i en muskel i bröstet? Måste jag ha antibiotika då? Det ilar och värker inte hela tiden utan det kommer stötvis och i vågor. Kan komma en våg och sedan kan det gå någon timme innan jag känner likadant. Fast däremellan värker det i sidan på bröstet och ovanpå bröstet och i armhålan.
  • Lindreas

Som första inlägget säger; ingen kan ju ge dig någon diagnos. Men det KAN faktiskt vara så att det är muskelknutar som gör ont. Gör det ont när du trycker på dem? Strålar det liksom då? Jag får ofta muskelknutar kring bröstkorgen för att jag går runt och spänner mig. Det gör ont som tusan, men är ofarligt, och går över med massage.

Om du funderar över det här så tycker jag att du ska ringa vårdcentralen och be att en läkare tittar på knölarna, han eller hon kan ju avgöra vad det kan vara! Det kan ju också vara svullna lymfkörtlar som har reagerat på stressen.

Och förresten, du är säker på att du inte är gravid? ;)

• Anonym (rädd)
    Lindreas skrev 2010-03-29 14:57:52 följande:
    Som första inlägget säger; ingen kan ju ge dig någon diagnos. Men det KAN faktiskt vara så att det är muskelknutar som gör ont. Gör det ont när du trycker på dem? Strålar det liksom då? Jag får ofta muskelknutar kring bröstkorgen för att jag går runt och spänner mig. Det gör ont som tusan, men är ofarligt, och går över med massage. Om du funderar över det här så tycker jag att du ska ringa vårdcentralen och be att en läkare tittar på knölarna, han eller hon kan ju avgöra vad det kan vara! Det kan ju också vara svullna lymfkörtlar som har reagerat på stressen. Och förresten, du är säker på att du inte är gravid? ;)
    tack för svaret! Jag gjorde ett gravtest idag men det var negativt...
Svar på tråden Kan det vara p.g.a. stress eller är det ngt annat?