• Amelie av Paris

Är Vällingby en bra plats att bo på med barn?

Vet inte om jag placerat mitt inlägg i rätt avdelning. Funderar på att flytta till Stockholm nästa sommar. Jag har stått i bostadskön sedan mars 2008. Är Vällingby en bra/barnvänlig plats? Någon som har synpunkter på var man kan bosätta sig. Har stått 7 år i kö i Södertälje också.

• Svar på tråden Är Vällingby en bra plats att bo på med barn?
  • isisisis

Ja,Vällingby är fint.Mycket natur och enn trevligt område att bo i.
    Gammal gedigen förort.

• Argo

Huvudregeln i Stockholmsområdet är att du ska bo på samam sida av staden som du arbetar/studerar. Annars blir det mycket och tröttsam pendling som sliter på vardagslivet.

*med det sagt*

Beror ju lite på vilken del av Vällingby du hamnar i. Men generellt sätt så är Vällingby ett ... OK ... område att bo i, i alla fall. Jag har bott i Råcksta ett tag. Det skulle nog räknas som "Vällingby" antar jag. Det fungerade. Inget jättekrångel och inga jätteproblem, även om jag tyckte området i sig var trist. Så mycket kan jag väl säga.

Jag bor väldigt mycket bättre idag och skulle inte kunna tänka mig att flytta dit igen, men visst, som kommandes utifrån och om man inte ställer några extrema krav på livskvaliteten så fungerar det ju. Det mesta av Vällingby är (var för 10 år sedan i alla fall) ett typiskt svensk arbetarklass-område skulle jag vilja säga.

Det ligger ju i en bra kommun (Stockholm kommun) i alla fall och det är inte så hårt utsatt för sociala problem som de värsta problemförorterna är.

Samtidigt känner jag att man, beroende på vad maa förväntar sig av ett boende, ska välja att bo så dyrt som man känner att man har råd. Då brukar man få mest och bäst boende för pengarna. Särskilt om man vill uppfostra barn i området med.

Det skiljer väääldigt mycket mellan olika områden i 08 och folk vet om det och flyttar dit där de hellre vill bo. Alltså blir det finare boendet väldigt mycket dyrare och svårare att komma åt än det sämre. Så, generellt sett, följer man pengarna så ökar livskvaliteten.

Om inte resorna till jobbet ställer till det kan ni säkert komma åt ett finare boende i kranskommuner som Upplands Väsby, Järfälla och Sollentuna (om vi talar om norra sidan) längre ut.

• Amelie av Paris

Jag vill ha nära till vatten, badplatser (inne och ute) parker, grönområden, lekområden, skolor/affärer och kultur. Lägenheten får nog inte kosta mer än 6-8000.

• Argo
    Amelie av Paris skrev 2010-03-28 15:13:47 följande:
    Jag vill ha nära till vatten, badplatser (inne och ute) parker, grönområden, lekområden, skolor/affärer och kultur. Lägenheten får nog inte kosta mer än 6-8000.
    Över i stort sett hela Stockholmsområdet finnsd et områden som passar in på den beskrivningen. Antingen är det nära till vattnet i Mälaren eller till vattnet ute i skärgården.

Det är mer grönt än bebyggt (sååå många bor det inte här) och det där med lekparker och sånt tillhandahåller alla kommuner.

Var ska du/ni jobba/plugga?
  • Amelie av Paris
    Argo skrev 2010-03-28 15:31:43 följande:
    Över i stort sett hela Stockholmsområdet finnsd et områden som passar in på den beskrivningen. Antingen är det nära till vattnet i Mälaren eller till vattnet ute i skärgården.Det är mer grönt än bebyggt (sååå många bor det inte här) och det där med lekparker och sånt tillhandahåller alla kommuner.Var ska du/ni jobba/plugga?
    Jag är färdig gymnasielärare lagom till flytten, så samma sak gäller väl här att gymnasieskolor finns lite varstans! Sambon jobbar servicejobb inom kommunen, personlig ass/barnskötare etc.
  • vindil

Jamen Vällingby är väl trevligt, fast grundregeln är väl att inte bo i centrum eller precis intill, då det ofta kan vara lite stökigt om helgerna/kvällarna.

• Argo

Då har ni ju inte mycket att gå på som styr er åt något håll, då?!

OK, tre grundtipps:

- Bo på rätt sida av stan i förhållande till jobbet - för att minimera pendlingen.

- Södra sidan har lägre status än norra sidan. Det gör att hus och bostadsrätter är billigare där än vad deras exakta motsvarigheter norr om stan är. Det betyder också att det är kortare kö till en lägenhet på södra sidan av samma status som en på norra sidan.

- Välj en borgerlig lågskattekommun. Dels är de överlag bättre hanterade. Dels gör tre-fyra kronors skillnad på skatten rätt mycket när man får sin lönespec.

Svar på tråden Är Vällingby en bra plats att bo på med barn?