• Mamma Miiia19

Ädelost???

Visst har jag fattat rätt att det är oki att att köpa en ädelost i affären och göra sås på den och äta när man är gravid????

• Svar på tråden Ädelost???
  • Hanna1987

De jag har hört är att det är okej sålänge maten blir så varm att den kokar (bubblar).. För då försvinner de som inte är så bra i vanliga fall.. Och de tkr jag låter rimligt.. :)

• Ema86

har oxå hört att det ska vara godkänt om det blir tillagat :)

• sommartjejen1

japp..men man kan även äta alla ostar som är pastroiserade

• sommartjejen1

min barnmorska har sagt att man kan äta allt i normal mängd..men det är upp till var och en vad man vill och inte vill äta

• sally82

Jag älskar mögelostar, så det har varit min räddning att koka sås på dem =) Mums! Kanske borde göra det ikväll ;)

• La Lola
    sally82 skrev 2010-03-28 17:08:06 följande:
    Jag älskar mögelostar, så det har varit min räddning att koka sås på dem =) Mums! Kanske borde göra det ikväll ;)
    O vill du äta en utan att värma upp den så köp Ädelost på tub.
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    sommartjejen1 skrev 2010-03-28 17:07:26 följande:
    min barnmorska har sagt att man kan äta allt i normal mängd..men det är upp till var och en vad man vill och inte vill äta
    BM ska utgå från kostråden. De får inte påstå något annat.
  • listo
    sommartjejen1 skrev 2010-03-28 17:07:26 följande:
    Vad är "normal mängd"?

Nu är det visserligen rätt ovanligt att gravida får listerios, men skulle man råka käka t.ex. en brieost som ÄR smittad med listeriabakterier, så kan det räcka med så lite som en tesked ost för att man ska få listerios (vilket alltså kan påverka graviditeten).

Är en tesked ost "normal mängd"?
    Traddiraddiraj
  • La Lola
    listoplisto skrev 2010-03-28 17:55:53 följande:
    Vad är "normal mängd"? Nu är det visserligen rätt ovanligt att gravida får listerios, men skulle man råka käka t.ex. en brieost som ÄR smittad med listeriabakterier, så kan det räcka med så lite som en tesked ost för att man ska få listerios (vilket alltså kan påverka graviditeten). Är en tesked ost "normal mängd"?
    Precis.
  • Brallis

senast någon fick missfall pga. listeria var 1976.  Inte jätterisk va?  Jag äter vad jag vill, har ardrig blivit sjuk pga, mat.

• La Lola
    Brallis skrev 2010-03-31 18:26:57 följande:
    senast någon fick missfall pga. listeria var 1976.  Inte jätterisk va?  Jag äter vad jag vill, har ardrig blivit sjuk pga, mat.
    Menar du i Sverige då eller?
  • mapo51
    Mamma Miiia19 skrev 2010-03-28 15:07:09 följande:
    Visst har jag fattat rätt att det är oki att att köpa en ädelost i affären och göra sås på den och äta när man är gravid????
    Det är ok, listeriabakterien dör vid ungefär 70 grader. Så om såsen får koka upp så är du säker.
Svar på tråden Ädelost???