• KretaJo

Stimulerande lekar 2,5-åring?

Jag har en supergo 2,5-åring här hemma, men vi hamnar så lätt i fällan att sätta på Pippi Långstrump eller Nalle Puh, och jag skulle vilja hitta lite pedagogiska och utvecklande lekar att byta ut detta zombietittande mot.

Rita är kul, men Elli vill helst att mamma ska rita, vilket jag ofta och gärna gör, men ibland måste hon leka själv då jag har andra grejer att göra, och det är då hon hellre kollar på TV.

Vad sysselsätter ni era 2-3-åringar med? Leker de själva eller vill de också ha sällskap hela tiden?

Lera är ju också ganska kul... Pärlor är hon väl lite liten för, eller?

• Svar på tråden Stimulerande lekar 2,5-åring?
  • Marleen

ja pärlor hade jag nog inte gett min 2 åring iaf... har svårt att svra på din fråga trotts att jag hare n 3.5 åring o en 2 åring, för de lekar alltid tillsamman. men bygga koja e kul, lägga pussel med mamma :), och nu e de ju så fint väder snart att de blir mycket ute lek :).

• Marie1978

Vi gör pärlplattor, med de stora pärlorna. Dock under övervakning
    Sen leker de med sin Brio-tågbana med massor med Thomas-tåg till. Bygger torn med stora klossar från Mio. Kalle Kunskap på datorn. Lera, vattenfärg, ritar.

De lagar mat och äter hamburgare (plastmat), diskar i Micki köket, bygger Duplo, kastar med alla mjuka bollar vi har i en nätkorg.

Sen gillar de Dora, Postis Per, Thomas, Rubert mfl

Lite förslag från mig!

Barnen är 2,5 år och 4 år.

• KattenEnzo

hej! ja film är svårslaget, det älskar min 2,5-åring med. hon gillar även att lägga pussel - efter lite träning, då hon ser att hon kan själv, sitter hon gärna själv och pysslar med det. pärlor, på pärlplatta, gillar hon i perioder, när hon väl får intresse för det kan hon sitta och pyssla med det också. det tror jag inte hon är för liten för, bra finmotorisk träning och det är längesen det var nån fara med att leka med smådelar för henne i alla fall. rita? det är populärt här leka vid handfatet, antingen "diska" eller bada dockan eller plastdjuren, fastnar hon där kan hon stå nästan hur länge som helst.

• Flickan och kråkan

Måla med vattenfärg och leka med leklera är poppis här. Har en pojke som är mittemellan 2 och 2½ år. Rita med kritor vill han inte heller göra själv utan sträcker kritan mot mig och säger: "Mamma" .

• Flickan och kråkan

Dammsuga kan han även hålla på med länge. Kör runt med yttersta delen så att säga utan "maskineriet", liksom att torka med disktrasa.

• Bellamånsån

Vi är nästan alltid ute och leker, springer, är ute i skogarna häromkring, leker i parker, letar efter stenar/pinnar/kottar mm...
    Sen när barnen börjar bli trötta går vi in och ritar/målar med färg/bygger med klossar/lego, eller slappar med att kolla på någon film eller så läser vi någon bra bok..

Vi har även en sångpåse som vi tar upp figurer och sjunger om. Det älskar mina barn. de tjatar efter påsen hela tiden

• Isabelsmamma

jag får aldrig min dotter att sitta still i mer än 5 minuter och titta på barnprogram (om hon inte är sjuk), hon är 2 år och 8 månader nu
    Bilar är jätte kul, rita på ritbräda, men hon vill gärna att jag ska göra det
    Dockhuset leker hon själv med ibland, vill gärna vara med att städa/diska /laga mat ocksåvidare , datorn är en favorit annars, hon kan sitta där själv, om hon måste ;), annars gärna i knäet, hon spelar och räknar ,disney hemsidan är bra för det,hom känner sig mega duktig när hon klarar av att räkna stjärnor och prickar med mera, "duktig tjej" säger hon till sig själv :)
    Jag är tyvärr sån att jag tycker det är tråkigt att leka ,pappa är bättre på det,och han blir ständigt dragen i handen  :)

• måntroll

pärlor älskar min tjej att leka med,, hon brukar trä dom på pinnar(grillpinnar) som jag sätter fast i lera,, eller häller dom i olika burkar,

• måntroll

hon e snart 2 år ska jag tillägga

• tulip79

Min dotter är 2 år o 4 mån. Hon gillar att leka med playdoh-lera, trä stora träpärlor (får hjälpa lite), måla med tusch eller vattenfärg, laga låtsasmat, leka med lego/duplo, köra bilar i bilgaraget, bädda ner dockor/nallar, köra dockan, läsa bok för dockan. Utomhus är det gungan, sandlådan, lekstugan som är inredd som ett kök med massa leksaksmat eller studsmattan som lockar. Även springcyklen börjar bli intressant.

Svar på tråden Stimulerande lekar 2,5-åring?