Ni som gör sima, här finns det recept, frågor och ev några svar ;-)
Jag tänkte ge mig på att göra lite sima. Lite sent, jag vet, men det har ju trots allt 6 dagar på sig att bli klart och hinner det inte bli klart så får vi god dricka efter påsk.
Jag gjorde sima för några år sen men glömde bort receptet till i år så jag började söka runt på nätet. I nästan alla recept som finns så finns det både apelsiner och citroner i siman men när jag sökte på finska sidor så finns det bara citroner. Har ni koll på varför vi i Sverige sätter i apelsiner ockå? Vad blir skillnaden? Hur kan man få i lite alkoholhalt i den om jag skulle vilja ha det? Sen står det även i svenska recept att den kan förvaras länge men i den finska står det att den håller i ca en vecka.
Det finska receptet:
8 liter vatten
2-3 citroner
500g farinsocker
500g strösocker
1/4 tsk färsk jäst
Russin
Gör såhär:
1. Tvätta citroner i hett vatten med rotborste. Skala med potatisskalare och pressa saften. Häll skalet i en ren 10 l hink eller kastrull (inget av det vita får komma med och ej kärnor heller). Tillsätt sockret.
2.Koka 4 liter vatten och häll i hinken. Rör så att sockret smälter. Häll sedan i resterande 4 liter samt citronsaften. När vätskan är sval (ca 37°) tillsätts jästen.
Låt drickan jäsa ett dygn under lock eller handduk.
3. Lägg i 1tsk strösocker samt några russin i botten av varje flaska. Sila sedan drickan ner i flaskorna och stäng korken.
Siman blir klar inom ca en vecka om den står svalt, inom ca 3 dagar om den står i rumstemperatur. Förvara den svalt och drick upp inom ca en vecka.
Korkarna bör vara i vara lite löst stängda i början för att hindra flaskorna att explodera. Jästen arbetar fortfarande för att göra siman klar från jästrester.
Siman är klar när russinen stannar kvar på ytan och inte längre åker upp och ner.