• RiNan

Ni som gör sima, här finns det recept, frågor och ev några svar ;-)

Jag tänkte ge mig på att göra lite sima. Lite sent, jag vet, men det har ju trots allt 6 dagar på sig att bli klart och hinner det inte bli klart så får vi god dricka efter påsk.

Jag gjorde sima för några år sen men glömde bort receptet till i år så jag började söka runt på nätet. I nästan alla recept som finns så finns det både apelsiner och citroner i siman men när jag sökte på finska sidor så finns det bara citroner. Har ni koll på varför vi i Sverige sätter i apelsiner ockå? Vad blir skillnaden? Hur kan man få i lite alkoholhalt i den om jag skulle vilja ha det? Sen står det även i svenska recept att den kan förvaras länge men i den finska står det att den håller i ca en vecka.

Det finska receptet:
    8 liter vatten
    2-3 citroner
    500g farinsocker
    500g strösocker
    1/4 tsk färsk jäst
    Russin

Gör såhär:
    1. Tvätta citroner i hett vatten med rotborste. Skala med potatisskalare och pressa saften.  Häll skalet i en ren 10 l hink eller kastrull (inget av det vita får komma med och ej kärnor heller). Tillsätt sockret.

2.Koka 4 liter vatten och häll i hinken. Rör så att sockret smälter. Häll sedan i resterande 4 liter samt citronsaften. När vätskan är sval (ca 37°) tillsätts jästen.
    Låt drickan jäsa ett dygn under lock eller handduk.

3. Lägg i 1tsk strösocker samt några russin i botten av varje flaska. Sila sedan drickan ner i flaskorna och stäng korken.

Siman blir klar inom ca en vecka om den står svalt, inom ca 3 dagar om den står i rumstemperatur. Förvara den svalt och drick upp inom ca en vecka.

Korkarna bör vara i vara lite löst stängda i början för att hindra flaskorna att explodera. Jästen arbetar fortfarande för att göra siman klar från jästrester.
    Siman är klar när russinen stannar kvar på ytan och inte längre åker upp och ner.

• Svar på tråden Ni som gör sima, här finns det recept, frågor och ev några svar ;-)
  • guppyn

Maken som är finne har i dagarna tjatat på att vi ska göra simaa. Ska väl göra det nån dag om inte svärmor gör det så vi får några flaskor Hur länge det står sig är omöjligt för mig att veta då maken dricker upp en hel sats på bara någon dag

Jag har alltid kokat allt som ska drickas men såg på ditt recept att det räcker med att koka 4 l, det är jättebra då jag inte har någon större kastrull än 4 liters!

Har aldrig smakat med apelsinsmak faktiskt. Blir det inte lite alkoholhalt av jästen? Vet du hur mycket? Kan du inte bara hälla lite vodka i simaan sen eller nåt ?

• Vissla

för att göra receptet lite enklare så kan man skippa att skala o pressa citronerna o bara skiva dom istället.
    så har alltid min mor och mormor gjort och det har blivit bra

• RiNan
    Guppyn:
    Det går snabbare om man kokar hälften för då har man i resten som kallvatten och då svalnar det till jästtemperatur snabbare Jag åkte till icamaxi idag och köpte en hink som jag ska blanda allt i. Jag tror inte att det blir alkoholhalt av det för sima är ju känt för att även vara för barn. Fast undra om man gör utan jäst då... ? Men utan jäst får man väl inte till bubblorna?

Sisasiam: Det är en risk att göra så. Det är inte alltid sima lyckas även om det är enkelt att göra. Alla får inte russinen att stiga även om receptet följts till punkt och pricka. Jag råkade tex ut för en flaska som misslyckades även om alla andra av samma sats lyckades. Varför det är viktigt att ta bort allt det vita är delvis för att det kan ge en besk och illa smak och så kan det helt och hållet sabba jäsningsprocessen så att skiva är som att spela rysk roulette
  • Vissla

då blir det att spela rysk roulett för mig idag då {#lang_emotions_tongue_out}

tack för att du förklarade varför allt det vita ska bort iaf, tror att den beska smaken den tillför kan vara nåt jag vill ha då jag enbart druckit sima som mamma eller mormor gjort. Så jag vågar inte chansa o göra som man ska då kanske det inte smakar som jag vill.

men misslyckas jag så lyssnar jag på dig nästa år iaf {#lang_emotions_laughing}

• Vissla

för att svara på om man tillför jäst även till barn så har vi alltid gjort det i min familj iaf annars jäser det ju inte och blir mer citron saft än sima

• RiNan
    Sisasiam:
    Nämen eller hur?! Tänkte också att jäst är ett måste men undra hur man gör för att få i alkohol i den... utan att tillstätta alltså. Eller undra om det är så man måste göra.

Hör av dig om hur det gick med allt det vita. Det känns som att det är det som är så krångligt med att göra sima. Först skrubba ordentligt och sen skilja skal från frukt och sen pressa. Borde kanske testa göra en liten sats med skivad frukt någon dag och se vad jag tycker om den smaken. Jag är ju tillskillnad från dig van vid smaken utan allt det vita så för mig kanske det smaker helt fel med
  • Vissla

vill man ha alkoholhalt i så får man nog ta mer jäst , låta det jäsa längre o sen destilera.. men då försvinner ju bubblorna så det är nog lättare att hälla i sprit (gissar)

• guppyn

Jo, det är nog så att när det kommer till sima så vill man att det ska smaka som det gjorde från barnsben visst var det jäst i då också, så då borde jag ju som gravid kunna dricka sima hur mycket jag vill.

Testa gör en flaska nu som får jäsa till nästa påsk och se om du har högre alkholhalt då he he.

• RiNan
    guppyn skrev 2010-03-29 10:31:53 följande:
    Jo, det är nog så att när det kommer till sima så vill man att det ska smaka som det gjorde från barnsben visst var det jäst i då också, så då borde jag ju som gravid kunna dricka sima hur mycket jag vill. Testa gör en flaska nu som får jäsa till nästa påsk och se om du har högre alkholhalt då he he.
    Ha ha ha, min svärfar har en flaska sen två påskar kvar i kylskåpet och det ser bara läskigt ut! Man borde skaffa någon alkomätsticka, sila den och kolla vad som hänt

Allt jag hittat om sima på nätet så är det alkoholfritt. Vissa lyckas göra med alkohol i men jag hittar inte hur det går till. Har pratats om jäsningstunnor på vissa forum och en sådan har ju min pappa som fixar egen alkohol hemma uppe i norrland. Jag är ändå inte vidare sugen på alkohol så jag klarar mig nog på det som jag har i hinken här hemma

Ikväll får jag lägga det i flaska!

Har ni koll på detta med hur länge det håller då? Nog för att det oftast blir uppdrucket ganska direkt men jag tänkte på om jag ska göra lite extra och går det inte åt på en gång så är det ju bra om det håller.

Står som sagt på svenska sidor att den håller i månader i kylen men på finska att den bör drickas upp inom en vecka.
  • Ann Lee

Sima till påsk? Varför inte! I vår släkt gör man det till valborg. Själv brukar jag göra det även på sommaren, god törstsläckare tycker jag.

Man ska nog inte öka jästmängden i förhoppning om att öka alkoholhalten, om någon skulle vilja det. Man får nämligen ganska ont i magen om det är för mycket jäst i.

Svar på tråden Ni som gör sima, här finns det recept, frågor och ev några svar ;-)