• pyretochbönan0809

En gång för alla - TIPS på blöjavvänjning!!

På dagis har de börjat med att dottern inte har blöja där sen januari och det funkar rätt bra! Olyckor händer lite då och då men hon kissar ändå på pottan. Nu vill jag börja lite mer ordentligt härhemma med men vet faktiskt inte HUR...?

Igår var hon blöjfri ett par timmar på eftermiddagen och hon kissade 3 ggr och bajsade en gång i trosorna. Jag är beredd på att torka en massa nu men börjar vi "rätt"?
    Är det vettigt att det blir en massa torkande i början men att hon lär sig efter ett tag?

Hon reagerade mera på att hon kissade och sa till när hon gjort det.

Hur hade ni gjort?

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • Svar på tråden En gång för alla - TIPS på blöjavvänjning!!
  • April Mamma

Kissa 3 ggr och bajsa 1 gång, låter kanske inte som om att hon kanske är redo än.
    Vi testade första gången att ta av blöjan när sonen var 2 år precis. Men då var han inte mogen,testade sedan ca 5 mån senare och då blev han torr dag o natt samtidigt, tog ca 1 vecka.

• Frontline

Hur gammal är dottern?

Vi började på våran grabb när han var 2 år och 3 månader och han kissade på sig några gånger bara men aldrig att han gjorde 2:an efter 2 veckor testade vi att vara blöjfri på natten och det gick klockrent han har endast kissat 1 gång i sängen sen dess och nu har han varit blöjfri i 3 månader...

Vi frågade ofta om han ville på pottan och han svarade ja eller nej bara men man såg på han nä det var dags att följa med till pottan...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • DHF

Vi pratade om att han skulle sluta med blöja när vi skulle åka på semester. Då var ca 2 år och 4 mån. När vi väl kom fram till semesterorten så slutade vi att sätta på honom blöjan på dagen, och vi gjorde likadant när vi kom hem. Det har hänt några olyckor, men väldigt få, ett par i veckan på sin höjd.

Vet inte hur gammal barnet är, men det kanske är lite tidigt för henne om hon har kissat 3 gånger och dessutom bajsat en gång, på samma dag. Stressa inte, hon kommer säkert kunna sluta med blöja snart, bara hon är redo.
  • pyretochbönan0809

Hon är inte alls gammal 21 månader snart Men tänkte lite eftersom det tydligen funkar rätt bra på dagis så kanske det skulle funka härhemma med...?

• pyretochbönan0809

Ok, nu har jag pratat med dagis och hon går SJÄLV till pottan där när hon behöver kissa. De flesta olyckorna som hänt DÄR är när hon inte hinner få ned trosorna...
    Då borde det väl fungera härhemma med efter ett tag?

• pyretochbönan0809

puffar

• Näbbmusen

Min son var blöjfri dagitd till tvåårsdan ungefär. Han hade däremot större problem med nr 2 (verkade som att det var läskigt att gå på toaletten och göra det). Kan ju tillägga att innan vi insåg att han ville gå på toaletten och INTE pottan hade vi det lite jobbigare. Nu är han 2 år och 8 månader men jag har fortfarande inte tagit bort nattblöjan.. funderar på att göra det snart men han kissar på en gång när han vaknar, så det känns lite besvärligt fortfarande.

• pyretochbönan0809
    Näbbmusen skrev 2010-03-30 15:56:08 följande:
    Min son var blöjfri dagitd till tvåårsdan ungefär. Han hade däremot större problem med nr 2 (verkade som att det var läskigt att gå på toaletten och göra det). Kan ju tillägga att innan vi insåg att han ville gå på toaletten och INTE pottan hade vi det lite jobbigare. Nu är han 2 år och 8 månader men jag har fortfarande inte tagit bort nattblöjan.. funderar på att göra det snart men han kissar på en gång när han vaknar, så det känns lite besvärligt fortfarande.
    Tack för ditt svar!
    Jag har egentligen ingen brådska men jag blir inte klok på att det fungerar så bra på dagis men inte hemma? Hade inte dagis börjat i januari så hade vi väntat till i sommar när tjejen fyller 2.
  • Näbbmusen
    pyretochbönan0809 skrev 2010-03-30 16:00:03 följande:
    Tack för ditt svar!Jag har egentligen ingen brådska men jag blir inte klok på att det fungerar så bra på dagis men inte hemma? Hade inte dagis börjat i januari så hade vi väntat till i sommar när tjejen fyller 2.
    Allt handlar om att vara redo, ocj kan hon på dagis så kan hon hemma
    Vii tog bara bort blöjan all vaken tid hemma så det blev en del skura i början + att vi satte honom på toaletten/pottan med 30-40 minuters mellanrum (efter att han kissat ett lite längre mellanrum) det funka kanon på bara nån dag!
  • pyretochbönan0809
    Näbbmusen skrev 2010-03-30 22:25:46 följande:
    Allt handlar om att vara redo, ocj kan hon på dagis så kan hon hemma Vii tog bara bort blöjan all vaken tid hemma så det blev en del skura i början + att vi satte honom på toaletten/pottan med 30-40 minuters mellanrum (efter att han kissat ett lite längre mellanrum) det funka kanon på bara nån dag!
    Lite så jag tänker med....men igår vart det 10 olyckor på 5 timmar!! hm....det blir nog att sätta henne på pottan varje halvtimme...
Svar på tråden En gång för alla - TIPS på blöjavvänjning!!