• Solsken25

Om man blir inringd på morgonen och måste jobba, hur gör man då när dagiset inte accepterar att man ringer samma dag utan måste meddela dagen innan?

Någon som vet?
    Vårt dagis öppnar 07.00 men har nu sagt till och då öppnar dom halv 7 då jag börjar kl 7.
    MEN dom vill att man ska säga till dagen innan när man ska jobba dagen därpå, men hur gör man om dom ringer in en samma dag?
    Man kan ju inte tacka nej till jobbet.

• Svar på tråden Om man blir inringd på morgonen och måste jobba, hur gör man då när dagiset inte accepterar att man ringer samma dag utan måste meddela dagen innan?
  • Champagne

Men om ditt jobb ringer in dig samma morgon, så får väl jobbet acceptera att du kommer lite senare när dagis öppnat?

• LillaFlingan

ja de kan väl inte vara där och öppa 6.30 om du blir inringd samma dag..
    dvs de måste ju självklart VETA dagen innan för att ha personal på plats.....

har du ingen som kan hjälpa dig att lämna barnet på dagis???

• strommis

jag skulle ha ringt till dagis chef och kollat om de har rätt att neka om du blir utringd samma dag, hos oss sa dagispersonalen att de inte hade rätt att neka. men man kännde sig ju ganske jobbig att ringa direkt på morgonen och tala om att man skulle komma, men vad gör man.

• Hägris
    Solsken25 skrev 2010-03-28 19:30:51 följande:
    Någon som vet? Vårt dagis öppnar 07.00 men har nu sagt till och då öppnar dom halv 7 då jag börjar kl 7. MEN dom vill att man ska säga till dagen innan när man ska jobba dagen därpå, men hur gör man om dom ringer in en samma dag? Man kan ju inte tacka nej till jobbet.
    Man gör upp med expeditionen om hur man ska lösa det!
  • Bullerbyn

Om dom inte öppnar förrän 7 så kan du inte kräva att dom ska öppna halv 7 bara för att du kan bli inring. Däremot så får dom inte neka dig under dagens gång under förutsättning att dagis har öppet. Men du har ingen rätt att kräva samma dag att dom ska ändra sina öppettider. Du får helt enkelt säga till jobbet att du kommer så fort du kan.

• mandelblomma

då får du börja jobba lite senare då...jobbar du på timme och de ringer så sent så har ingen rätt att kräva att du kommer _innan_ dagiset öppnat.
    Inte arbetsgivaren och inte facket/ a-kassan.

• Solsken25

oki jag ska ringa till chefen, tycker det låter konstigt, jo det fattar jag men jag får inte ringa kl 7 till dagis ändå och säga att mitt barn ska vara där till kl 16.00 för att jag måste jobba, det måste jag meddela dagen innan så dom hinner ändra sitt shema

• Dieselmom
    Solsken25 skrev 2010-03-28 20:15:35 följande:
    oki jag ska ringa till chefen, tycker det låter konstigt, jo det fattar jag men jag får inte ringa kl 7 till dagis ändå och säga att mitt barn ska vara där till kl 16.00 för att jag måste jobba, det måste jag meddela dagen innan så dom hinner ändra sitt shema
    Äh skitsnack! Man ändrar inte ett schema pga ett barn, det säger ju sig själv. Du har rätt att ha ditt barn där öven om du kommer samma dag. Stå på dig! Du har rätten på din sida och sina påhitt kan de stoppa upp någonstans!
  • Nu är jag hel

Du har dina rättigheter att lämna ditt barn när det gäller att du ska jobba. De kan inte neka dig det..  Du behöver inte ringa dagen innan..

♥Mamma till världens bästa Isabelle♥
  • Solsken25

även om man inte har honom mer än 15 timmar igentligen?

• Dieselmom

Även om han är 15-timmars barn. Jobbar inom förskolan själv.

• Solsken25

Konstigt, för dom säger att jag måste skriva i potttider, alltså hur mycket man tror man jobbar varje månad

• Dieselmom

Visst kan du väl skriva "hur mkt du tror" men du kan ju aldrig VETA. De måste vara så pass flexibla att de förstår att det du skriver inte behöver stämma. Det är ju omöjligt för dig att veta, eller hur?
    De bara måste skärpa sig!

• Vila

Men dom måste ju ta emot kl. 07.00. Förstår att dom inte kan ta emot innan de öppnat. Vi har föräldrar som springvickar och får ibland veta från dag till dag hur de ska jobba och så mycket marginal har vi ju att vi kan ta in ett eller två till barn heltid istf. 25% som de går annars. Vi VET ju att de kan bli inringda så det kommer ju inte som en överraskning om de ringer på morgonen och talar om barnens tider.

För övrigt så tycker jag att arbetslösa borde ha rätt till 75% eftersom de enligt arbetsförmedlingen ska söka jobb heltid. På så sätt blir det inte någon stor omställning varken för barnen eller för förskolan om föräldern helt plötsligt får jobb.

• Teskedsmamman
    Solsken25 skrev 2010-03-28 20:27:07 följande:
    Konstigt, för dom säger att jag måste skriva i potttider, alltså hur mycket man tror man jobbar varje månad
    Du kan aldrig förutse hur många timmar du kommer jobba varje månad, det där har förskolelärarna bara för sin egen bekvämlighet.

Min man är lokförare och har konstanta schemaändringar och det är ALDRIG några problem att ringa vid 10 och lämna vid 11 t ex.... Eller om man ringer och säger att de inte kommer på dagen fast de är inskrivna...

Förskolan får aldrig neka dig att ta emot barnet, tackar man nej till jobb pga t ex barnomsorgen så förlorar man sin akassa t ex. Ring direkt på morgonen imorgon till områdeschefen/rektor och fråga om de verkligen får göra så.
    3 killar & i vecka 21 ☆☆ tesked.blogspot.com/ ☆☆ Virkaholic
  • Kodia

När jag timvikade var det aldrig några problem att ringa på morgonen och säga att vi kom om en kvart!

Du skriver om "pottider", som jag inte riktigt förstår vad det är, men kan det ha att göra med om de skall anses gå hel- eller deltid? Kan det i så fall räcka att du säger att de skall räknas som heltid, och att du betalar därefter? (om ni har olika taxor)

Svar på tråden Om man blir inringd på morgonen och måste jobba, hur gör man då när dagiset inte accepterar att man ringer samma dag utan måste meddela dagen innan?