• jeni

Skitgris till 13-åring?

Har en bonusdotter på snart 13 år. Hon duschar under tvång, byter helst inte kläder, borsta tänderna är bara jobbigt osv.. Jag trodde hon skulle vara mån om sitt utseende i den åldern, men jag vet inte. Hon kan stå framför spegeln länge, sminkar sig ofta, men tvättar inte bort det gamla först. Sätter upp håret i olika frisyrer, men tvättar eller borstar det inte. Det ser riktigt flottigt och äckligt ut.
    Ska det vara så här, för att sen övergå i extremt tvättande? Eller är hon en lortgris?

• Svar på tråden Skitgris till 13-åring?
  • thomasw

Vissa barn gillar inte att duscha

Bara bestäm att hon skall duscha exempelvis varje morgon

ingen dusch - inga fickpengar eller vad hon nu vill ha.

Gå runt och gör grisljud, kalla henne gris när andra hör, det får henne att ge upp

• beccagranen

Äsch det släpper nog innan hon fyller 14år. Jag minns själv hur min mamma fick tjata på mig att duscha i 10-13 års åldern, inte för att jag gilla att vara smutsig utan för att jag tyckte det var jobbigt att duscha, mitt långa tjocka hår blev blött så länge (samt tröjan blev blöt i hela ryggen), att föna håret var varmt och ansträngande ;) Jag tyckte dessutom att använda kläder och sängkläder var härligare, får dom va så mjuka. Medans nytvättade var stela. Idag är jag helt tvärtom, duschar varje dag och byter sängklader var 3-4e dag då jag älskar att han dom nytvättade.

Men du får väl prata hygien med henne, skräm med bakterier eller att hon börjar lukta svett. Förklara att man får ackne om man inte tvättar bort sminket osv. Eller köpslå med veckopeng etc.

• Magnus Y
    thomasw skrev 2010-03-28 22:22:16 följande:
    Vissa barn gillar inte att duschaBara bestäm att hon skall duscha exempelvis varje morgoningen dusch - inga fickpengar eller vad hon nu vill ha.Gå runt och gör grisljud, kalla henne gris när andra hör, det får henne att ge upp
    Det var en jävligt rolig kommentar...hahaha... Ring och boka möte på BUP redan nu, det brukar vara långa väntetider där...asg!
Svar på tråden Skitgris till 13-åring?