• Moonlight83

Ni som slagit i hop dop och vigsel,hur lång tid tog cermonierna i kyrkan?

Vi funderar på att gifta os i samband med vår dotters dop.Undrar nu hur lång tid dopcermonin samt vigselcermonin brukar ta tillsammans.

• Svar på tråden Ni som slagit i hop dop och vigsel,hur lång tid tog cermonierna i kyrkan?
  • Singelpappa77

Jag var med om det en gång. Vigseln tog bra mycket längre tid än jag hade trott! Jag fick stå på knä vänd mot gästerna under vad som kändes som en halvtimme medan prästen höll sitt tal. Det blev rätt pinsamt, dels eftersom gästerna fick vänta så länge, dels för att det inte hände så mycket (under ett dop är det ju mer liv och rörelse), och kanske speciellt eftersom det inte var så kul att stå med rumpan vänd mot släkt och vänner under en halv evighet

Så... mitt råd skulle nog vara att gå igenom med prästen hur ceremonierna kommer ta sig uttryck, för hade jag gjort det från början hade jag velat stryka halva talet och varken stå på knä eller stå vänd ifrån gästerna.

Välkommen hem till mig på middag och massage *blink*
  • Singelpappa77

PS. Jag tror det tog mellan trekvart och en timme allt som allt.

Välkommen hem till mig på middag och massage *blink*
  • Fija m 2 pojkar

Hej.

Jag arbetar som präst och har haft fyra dop med vigslar (men har haft många dop och vigsla separat). Man kan göra på olika sätt. Antingen börjar man med vigseln och infogar dopet i vigselgudstjänsten, eller så tar man dopet först - och infogar vigseln.

Hur lång tid det tar, beror bl a på hur långt talet är (sorry singelpappa!) och om man har extra musik. Normalt sett knäfaller man (om man gör det) under förbön, Herrens bön och välsignelsen, men inte under vigseltalet...

Det bör inte ta över trekvart.

Slutligen, så står man inför Gud i kyrkan, därför är man vänd mot altaret det mesta av tiden, med ryggen mot gästerna. Undantaget är vid löften och ringväxling, då man är vänd mot sin make/maka, samt möjligen vid solo. Sedan vänder man sig först om då man ska gå ut. Regeln är, som i alla sammanhang, att man är vänd mot den som talar/sjunger.

Lycka till!

/ Skånepräst

Svar på tråden Ni som slagit i hop dop och vigsel,hur lång tid tog cermonierna i kyrkan?