• SaSa och så en till

Han snarkar, måste vi sova i separata sovrum nu?

Jag har varit tillsammans med min sambo i snart 5år. Vi har aldrig haft problem med att sova tillsammans, förrän nu. De sista månaderna har han börjat snarka ordentligt. Och då menar jag ORDENTLIGT.
    Jag sover som en fjäder, eftersom jag både är gravid och har småbarn sedan tidigare. Jag vaknar av minsta rörelse, vilket resulterar i att jag blir väckt otalga ggr under natten pga hans snarkningar. Jag har tvingats gå och lägga mig i sonens rum flera ggr för att ens kunna få liiite sömn innan det är dags att ge sig av till jobbet. Jag vet att hans mamma och styvfar har separata sovrum sedan många år tillbaka pga att den ene av dem (minns inte vem) snarkar. Jag är nu rädd att vi kommer tvingas göra likadant. Bebisen kommer om tre månader, jag måste ju kunna sova när bebisen gör det, jag kan inte bli väckt 7 ggr/timmen då!
    Jag är jätteledsen över detta.

Har ni några tips mot hur man blir av med dessa snarkningar?
    Nej, han har inte alltid snarkat, det har kommit under senare tid.
    Ja, han är överviktig (vet att det kan vara en orsak till snarkningarna. Han var inte överviktig när vi träffades).
    Ja, han lägger sig sällan före 02 på nätterna (ifall någon har en teori om att dåliga sömnvanor skulle ha ngt med snarkningen att göra).

*ledsen*

• Svar på tråden Han snarkar, måste vi sova i separata sovrum nu?
  • listo

Har han testat snarkplåster? Finns på Apoteket. Där finns också en snarkspray, Silence, som kan hjälpa.

Traddiraddiraj
  • SaSa och så en till

Nej, han har inte testat något alls.
    Så det finns både spray och plåster alltså? Någon som vet effekten utav dessa? Är de alldeles tokdyra?

• listo

Breathe Right, snarkplåster kostar 163,50 kr för 30 plåster (69 kr för 10 plåster) www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx Silence snarkdämpande spray kostar 179 kr (vet inte hur länge en flaska räcker) www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx Jag har en bekant med en sambo som snarkar mycket. Han har testat både plåster och spray, båda har hjälpt, jag är dock osäker på HUR bra de har hjälpt. Det har i alla fall gjort skillnad, så det kan absolut vara värt att testa.

Traddiraddiraj
  • Gothica

Min sambo har alltid snarkat och vi har dessutom en son på 4 år som envisas med att ligga mellan oss varje natt - och han snarkar också! Det är ofta som att sova i en industriverkstad eller nåt. Otroligt jobbigt, så tro mej, jag vet hur du har det! Men man har ju inget annat val än att ligga där bredvid och försöka sova. Men vad som brukar hjälpa mej är öronproppar! Jag gillar dem egentligen inte, men de stöter i alla fall ut det mesta av ljudet. Annars skulle jag knappt sova alls.
    Lycka till!

• wica

Har fått samma problem här. Min sambo har det senaste året snarkat mycket värre än tidigare. Fick barn för 8 mån sedan så min sömn har varit minimal. Han köpte olika medel/ prylar på apoteket men det funkade inte alls. Han har gått upp i vikt en del, röker och motionerade inte. Till slut, efter mkt tjat från mig och hot om separata sovrum, så har han börjat träna och det blir bättre och bättre. Dragit ner på rökningen också. Ibland åker han ut i soffan, men inte så ofta som förut.
    Sunt leverne gör det hela bättre

• jennyc

jag har gett upp alla hjälpmedel så nu för tiden håller jag för hans näsa...drar i småhår så han vaknar till...irriterar honom helt enkelt så han lägger av...i värsta fall har han fått lagt sig på nedervåningen men de har jag gett upp de me nu för de hörs som han ligger bredvid ändå. Det värsta är att de blivit värre nu de sista...

• SCSI

haha - jag gör som CarolineÖ, oftast låtsas jag att jag råkat sopa till honom i sömnen. Stör han för mycket får HAN gå och lägga sig nån annanstans, jag har slutat ge upp min egen säng för att andra stör mig... öronproppar sov jag med när jag bodde med mitt ex som snarkade så att sängen skakade (bokstavligen, jag kunde känna vibrationerna även när jag inte hörde nåt).

Vanlig nässprej kan hjälpa om snarkningarna beror på täppt näsa, men har han gått upp i vikt är det väl troligare att det beror på det kanske? Borde ju ligga i hans intresse att få bukt på oljudet oxå, för att själv sova bättre och inte störa dig... vad säger sambon?

• airam

HAN FÅR SOVA I TV RUMMET!!! han har provat allt. är överviktig.det går överhuvudtaget inte att sova bredvid honom. så han fick flytta ut.det är ju inte jag som snarkar kram

• Assia

separata sovrum, tyvärr tror jag det är det enda som funkar riktigt bra. Just det där med att vara gravid och småbarnsförälder som vaknar lätt ska inte kombineras med industribuller. Det är tråkigt men man måste ju få vara människa på dagen... Lycka till, hopas det går att lösa så att du får sova gumman!

• rikkan

Jag tvingade iväg min sambo till öron/näsa/hals mottagningen pga hans snarkningar som börjar ta knäcken av vår relation. De kollade hans polyper och de ska forts göra en grundlig utredning.
    Att ha skilda sovrum är inget man ska skämmas över, sömn är livsviktigt för att allt annat i vardagen ska fungera.
    Egentligen lider den som snarkar mer eftersom de aldrig får "riktig" sömn. Att uppsöka läkare hjälper alltså inte bara själva snarkningen, förhoppningsvis leder det till en bättre hälsa (för alla).

Lycka Till!

Svar på tråden Han snarkar, måste vi sova i separata sovrum nu?