• Kakgumman

Porslinet Gefle VInranka Blå

Vet du om porslinet Gefle Vinranka Blå går att diska i diskmaskinen?

Vi har chansen att få ärva det, men är så otacksamma att vi inte vill ha det om det endast går att handdiska! ;) (Vi vet att vi inte kommer att använda det i så fall)

Tack för svaret!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-29 10:09
    www.metropol.se/auctions/detail.asp%7B570283E4-E66C-4A59-A71D-E176C5207F11%7D
    Länk till en bild!
  • Svar på tråden Porslinet Gefle VInranka Blå
  • Kakgumman

Ingen som känner till porslinet?

• Flutterby

Jag har själv fått ärva ett gäng tallrikar ur den serien, jag kollade dem, men det står inget på dem om maskindisk, tyvärr.

• Kakgumman

Ja, visst är de fina! Men opraktiskt om man inte kan maskindiska... :(

• Homsan

Nej, stoppa för 17 dom inte i diskmaskinen! De kommer att bli blekta! {#lang_emotions_undecided}

• Nina 343

Det är klart att det inte står på porslinet om det kan maskindiskas eller inte! Det är ju 'antikt'! Jag har min farmors tallrikar och har alltid diskat dem i maskin, det har gått hur bra som helst. De har underglasyr.

• My World of VIntage

Diska de inte i diskmaskin. Om ett porslin är från 30, 40, 50, 60 talet och inte har en VDN-märkning på undersida så kan du inte köra de i diskmaskin, de blir blekta då.

Diskmedlen tog porslinsfabrikerna på sängen. Diskmedlen var fulla av riviga kemikalier som frätte bort intorkad sås och äggfläckar. Men man lärde sig utav diskmedlens innehåll och med den informationen lyckades man med kemiska trollformler och nya överglasyrer lyckades man balansera färgdöden

VDN – Varudeklarationsnämnden

VDN verkade mellan 1951och 1972 och drevs med stöd av staten och näringslivet. 1973 övertogs VDN´s uppgifter av det nyinrättade konsumentverket och VDN-märkningen upphörde. Stod det VDN 555 under kaffekoppen, så visste man att det var en kopp som bland annat befunnits tåla maskindisk ett stort antal gånger med bibehållen dekor. På 1960-talet började man VDN-märka porslin. På ett VDN-deklarerat föremål förekommer bokstäver som redovisar materialet: B=benporslin, F=flintgods, P= fältspatporslin, S= stengods. Siffror redovisar vissa egenskaper, till exempel 555= ingen risk för glasyrsprickor, tål alla maträtter, tål maskindisk i 75 grader.

Svar på tråden Porslinet Gefle VInranka Blå