• Raindance

Hjälp? Mat som kan "stå framme" till öppet hus?

Jag fyller 30 i april

Tänkte köra med öppet hus princip, men ändå ha mat.
    Det ska vara sådant som kan åka in / ut ur kylen efterhand som folk droppar in, eller stå framme.

Kanske lite alternativ att välja mellan
    Det kommer både vuxna och barn.

Än så länge har jag tänkt på följande:

Fetegrytan chili con carne som får stå på spisen med låg värme

Smörgåstårta

Krämig pastasallad

Men jag vet inte, är här någon kalasguru som kan komma med lite tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-29 10:49
    Ett gott vegetariskt alternativ behövs också

• Svar på tråden Hjälp? Mat som kan "stå framme" till öppet hus?
  • Anatha

Jag skulle inte blanda tre så vitt skilda saker. Jag hade kört saker som kanske smakar olika men ändå har något gemensamt som ett tema.

Vill du ha chili con carne så hade jag till det haft tortilla och kall kyckling med sallad, salsa, chips m.m. För att det även ska passa barn är det bara att ha milt kryddade varianter.

Vill du ha pastasallad hade jag till det haft andra saker som passar ihop. Oliver, parmskinka, mozarella, bröd, oliver m.m. Eftersom det är ett italienskt tema kan man ha italienska köttbular i tomatsås med spagetti som barnalternativ. Fast har man en blandad buffé brukar det alltid finns något som passar alla.

• La Lola

När maken fyllde 40 körde vi med chili con carne-varianten.
    Mjukt bröd, nachos o guacamole hade vi oxå.

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Raindance
    Anatha skrev 2010-03-29 11:24:22 följande:
    Jag skulle inte blanda tre så vitt skilda saker. Jag hade kört saker som kanske smakar olika men ändå har något gemensamt som ett tema.Vill du ha chili con carne så hade jag till det haft tortilla och kall kyckling med sallad, salsa, chips m.m. För att det även ska passa barn är det bara att ha milt kryddade varianter.Vill du ha pastasallad hade jag till det haft andra saker som passar ihop. Oliver, parmskinka, mozarella, bröd, oliver m.m. Eftersom det är ett italienskt tema kan man ha italienska köttbular i tomatsås med spagetti som barnalternativ. Fast har man en blandad buffé brukar det alltid finns något som passar alla.
    Jag tänkte inte blanda de tre :) Det var förslag på varianter. Men förstår att det lt tokigt att blanda det

Bra förslag med den kalla kycklingen salsan mm till chilin.

Men tanke på barnen lutar det nog iofs mer åt pastasalladen. Plus man slipper ha spisen upptagen av gigant-grytan.
  • Raindance
    Raindance skrev 2010-03-31 12:20:26 följande:
    Jag tänkte inte blanda de tre :) Det var förslag på varianter. Men förstår att det lt tokigt att blanda detBra förslag med den kalla kycklingen salsan mm till chilin.Men tanke på barnen lutar det nog iofs mer åt pastasalladen. Plus man slipper ha spisen upptagen av gigant-grytan.
    Fast chili är ju så jädrans gott....

Åh, beslutsångest :)
  • längtar och väntar

Kall fläskfilé med hemmagjord potatissallad, hade vi nu när vi hade öppet hus!

• fröken skywalker

Kallskuret, färska frukter och potatissallad. Gör i ordning på flera mindre fat så kommer inte varje fat stå framme för länge. Inget att värma, och det hinner inte bli dåligt. Det går dessutom att förbereda lite innan.
    Håller med ovanstående om att kall dubbelmarinerad fläskfilé är jättegott och hemmagjord potatissallad (som dessutom blir godare om den görs dagen innan, och det är ju ett plus).

Servera med bröd och lite ostar.

Smörgåstårta är nog ingen höjdare att ha framme.

Chili är gott och enkelt.

• jeeri74

Chili skulle jag välja, har haft också på större "bjudningar" lätt att göra och de flesta äter det. Även barn (mina älskar det).
    Om jag ser till barn i min släkt  (inkl mina) och bekantskapskrets, går chili bättre hem än pastasallad. Mina barn äter inte pastasallad alls.

Svar på tråden Hjälp? Mat som kan "stå framme" till öppet hus?