Livrädd och stressad hund vid öronrensning. Hur göra?
Vi har en stor hårig klump på 39 kilo ( Hovawart-blandning)
Vi fick honom som treåring. Han är en omplacering som bara fått stått bunden ute vid ett träd sina första år.
Han är go i allting och tålig. Lärt sig mycket på kort tid om "inomhusliv" och har inte visat några aggressiva tendenser. Han gillar barn och är snäll mot alla. Tillgiven som en liten knähund och väldigt familjär. Snäll mot främlingar, funkar med andra hundar direkt efter de fått sina 10 sekunders egna "ragnordnings" dans. Man kan brottas och rumla runt och göra nästan vad man vill utan att han gör något dumt. Däremot är han ganska klumpig. Men det är ju inte så konstigt. ( Lite elefant i porslinaffär-varning)
Man får klia i öronen med fingrarna och pilla hur man vill, med händerna. med ETT undantag
Så fort man närmar sig med någon "grej" som ska in i örat, blir han totalt PANIKslagen.
Jag körde en öronrens i början. Sådan man sprutar in i örat och sen masserar. Då lyckades jag ganska bra, brottning behövdes men inte så farligt, men han sprang och gömde sig och närmade sig inte mig förrän dagen efter.
Hos vetrinären, gick allt fint, tills öronen skulle kollas med den där "örontittaren"
I helvete heller att det gick vägen.
Trots att min vetrinär är gammal i gemet och lugnare än någon människa jag träffat, gick det inte.
Efter en stunds "kämpande" markerade han till slut på vetrinären. ( alltså "klippte" runt hans hand och höll fast med lätt tryck, han bet inte)
Gott tecken iofs sa vetrinären, att han först varnar tydligt innan han hugger på riktigt.
Så vi satte på munkorg tillslut ( jag var gråtfärdig och svetten lackade) Efter en timmes kämpande, lockande och pockande, bäftande och dregglande och försök på alla vis,
Men nej. Vi kunde inte hålla huvudet tillräckligt stilla. Han kämpade som om vi höll på att mörda honom!
Till slut fick vetrinären ge honom en spruta så att han däckade, för att kunna genomföra en ordentligt öronundersökning.
(Den var viktig eftersom han varit i kontakt med öronskabb, och har hängande håriga öron, annars hade jag naturligtvis struntat i den undersökningen!!)
Som tur var, var där ingen skabb, bara allmänt kladd som de flesta hundar med hängande öron har.
Nu ska vi alltså köra med öronrensmedel en gång i månaden. Det räcker vi sprutar in för friska livet, sa vetrinären, så fixar hunden resten själv sen.
Eller hur.........
Igår gosade jag upp honom och kliade i öronen. mmm mysigt
Sen tog jag fram flaskan med medel. och närmade mig. Han flög runt i huset och försökte gömma sig. Jag tog en stund att låta honom lukta på flaskan samtidigt som det mutades friskt med korvbitar. Han RYGGAR för flaskan.
Provade sätta den på golvet framför mig, och locka med korv. Han gick fram, men backade igen när han kom för nära flaskan.
Hur gör man? Jag vägrar låta hunden sövas bara för öronrensning!
Att droga ner honom hos vetrinären var det värsta jag varit med om. För det första var han så uppstressad i det läget att sprutan höll på att hamna i mig, som han kämpade för att bli fri. För det andra krävdes det uppvakningsspruta för att få honom att vakna igen ( han fick lägsta dos för sin vikt) Han var röd i ögonen och bakis i två dagar efter. Vägrade komma i min närhet på 2 dagar också efter denna händelse. ( Jag var ensam hos vetrinären med honom)
Efter mkt om och med lyckades jag och sambon under att ha fått honom så fokuserad på korvmutorna, genom att sambon höll fast korven i handen och hunden fick kämpa för att få den, samtidigt som han låg ner och vi höll fast honom, prutta in lite i vardera öra. Ingen aning om hur mkt som kom in, det mesta kom nog överallt utom i örat.
Ska det vara såhär? Finns där fler som har sådana extrema problem med en så simpel sak som en öronrens?
Finns det möjlighet att träna bort detta?
Det känns fruktansvärt. Han är en bra och stabil hund i allt annat.
Måste det ha hänt något obehagligt med hans öron, eller ÄR bara vissa hundar så? Just att han reagerar på när något ska in i örat.
Nu känns det också som att det är bara jag som gjort obehagliga upplevelser med honom. (duscha, rensa öron, klippa päls mellan trampdynor)
Min sambo har inte varit med på det, utom nu igår.
Och jag märker en stor skillnad. Från att från början ha tytt sig nästan bara till mig, följt efter mig, sovit bredvid min sängsida mm. Är det nu min sambo som gäller för hunden.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-29 11:36
Kan tillägga att rulla bomull runt fingret och pilla, går inte an det heller. Han "ser" det direkt och då får man inte fingra där.
Jag kan prova att spruta öronrens på bara fingret och köra in det med. Men det känns inte som det blir så effektiv rensning av en pekfinger ensamt... :)