• mollisen

ensam o studerande?

ngn som kan dela med sig om hur det fungerar med att vara förälder till en en liten och at ev studera på heltid?

jag funderar att börja plugga igen till hösten o min dotter kommer då vara ett år gammal... vill dock inte ha in henne på dagis än utan ska försöka ha henne hemma ngr dgr i veckan o dela upp de andra på pappan o ev mormor osv.

men hur fungerar de trent ekonomiskt? hur mkt kan manfå som mest eg? ngt värt att tänka på?

• Svar på tråden ensam o studerande?
  • milla89

jag studerar är ensamstående med en 4åring snart 8648kr får jag från csn. Vi klarar oss gott och väl på de pengarna. Allt beror på hur man väljer att prioritera sina utgifter. Vi åker utomlands några gånger per år så jag skulle aldrig klaga på den summan.

• mollisen

oj,det var inte dåligt!! men  då kan du inte ha så många andra utgifter då el, som ex bil, hyra o allt som kommer därtill, osv?!!?

• milla89

jag har en bostadsrätt så det är hyra, lån och amorteringar. Bil har jag valt att vänta med för jag känner inget större behov av det för tillfället. elen är inte så farligt dyr, men har blivit dyrare senaste tiden, men men. sen har jag en boxer, internet och mobil räkning. Betalar för akassan med så jag har pengar när skolan är klar, sen spar jag till sonen och betalar av datorn som jag var dum nog att ta på avbetalning, sen självklart försäkringar. Men som sagt, det gäller att prioritera, vi äter bra mat, inte massa köpe pizza tex, bakar pasta själv och kokar sylt och saft (det går så fort). Sonen älskar att få vara med och göra allt sånt så ger oss umgänge och en billigare mat kostnad. jag är inte snål alls, men ekonomisk. vi gör det vi vill och äter det vi vill, men bara att allt görs från grunden. vi har inga husdjur och det tror jag hjälper oss mycket med. Vi har pratat om att skaffa ettt djur men sonen vill hellre ut och resa så då gör vi så med. Att vi får råd med massa resor är för vi jämför massor, sen tar jag fram några alternativ med bra pris och bra stället/hotell, sen väljer sonen vad som verkar roligast. Det är nog viktigt att ha ett mål vad man vill med pengarna varje månad, då vet man att man inte ska äta oxfilé varje dag. men jag kan säga att jag skulle lätt klara mig utan bidraget om vi bara skulle överleva, men vi vill gärna leva med.

om du tycker summan är liten från csn så kan du alltid kolla upp din möjlighet för bostadsbidrag.

• Eisa

Jag bor med en snart 2-åring och studerar heltid. Det går jättebra men jag har absolut inte råd att åka utomlands! Men klart du fixar det.

• mollisen

vore ju himla praktiskt om man gjorde all mat o allt bröd osv själv från grunden... men jag är så totalt ointresserad av mat o bak som det bara går :( Men antar att man tjänar en o annan krona på det förstås...

Ngn mer med erfarenheter att dela med sig?!

• milla89
    mollisen skrev 2010-03-29 23:08:07 följande:
    vore ju himla praktiskt om man gjorde all mat o allt bröd osv själv från grunden... men jag är så totalt ointresserad av mat o bak som det bara går :( Men antar att man tjänar en o annan krona på det förstås... Ngn mer med erfarenheter att dela med sig?!
    Ett tips om du inte gillar då att baka är att köpa en bakmaskin. Då häller du i ingredienserna så har du ett nybakat bröd på 2-3 timmar ungefär. Trot de kostar 500. Beroende på hur mkt bröd man äter kanske det kan vara värt det. Eller önska sig i födelsedagspresent eller julklapp.
  • Saarraa

Jag är ensamstående till en 2-åring och studerar på heltid hemifrån.. Jag har valt att läsa hemifrån så sonen ska slippa långa dagar på dagis osv. Han går där måndag-fredag mellan kl 9-15, alldeles lagomt tycker jag :)

Jag får ut ca 7600:- från CSN, sen bostadsbidrag, barnbidrag och underhåll. Så här klarar vi oss också fint, plus att jag nu lägger undan 2000:- i månaden så vi klarar oss i sommar då det är studieuppehåll :) Allt går, det gäller bara att planera och prioritera :)

Ensamstående mamma - dolphin.blogg.se
  • emzzzz

Hej hej! Jag är också ensamstående och studerar på distans denna termin, nästa blir det skolbänken igen. Själva pluggandet funkar jättebra tycker jag, och det är så himla skönt att sonen slipper vara långa dagar på dagis {#lang_emotions_smile} Men rent ekonomiskt går det inget vidare... Så till er som ekonomin fungerar bra för: vad ligger eran hyra på? Står i valet o kvalet över att flytta till något billigare...

• milla89
    emzzzz skrev 2010-04-19 22:25:22 följande:
    Hej hej! Jag är också ensamstående och studerar på distans denna termin, nästa blir det skolbänken igen. Själva pluggandet funkar jättebra tycker jag, och det är så himla skönt att sonen slipper vara långa dagar på dagis  Men rent ekonomiskt går det inget vidare... Så till er som ekonomin fungerar bra för: vad ligger eran hyra på? Står i valet o kvalet över att flytta till något billigare...
    Med hyra, lån och amorteringar är det för mig 3600, men ska höja amorteringen med 2000 i augusti, men  det är ändå bara pengar som sparas så då kan jag lika gärna bli av med lånet istället. kan ändå spara några tusen i månaden. Det viktiga är att alltid tänka ekonomiskt. matlistor och veckohandla inte inte massa småspring på affärer, hemlagad mat och bakat. Göra eget godis och chips. Bara där spar man massor. Men ja kan du flytta till billigare utan att behöva sänka din standard så tipsar jag verkligen om det. Det är kul att verkligen kunna leva under studietiden. Sen kolla över vad man har för utgifter. Kan man kanske få billigare el? Har man dagstidning så kanske man inte behöver det utan kan läsa på internet eller text tv. Vilket pris har man på internet? kan man få billigare. Vi har tex mobilt hemma för det blir verkligen billigare. kolla mobilabonemanget, kan man få billigare. Har man hemtele, varför? en digtalbox, betalar man för onödiga kanaler man inte använder? Om du använder mycket creme fraiche kan du alltid byta ut det mot turkisk yoghurt, steka i olja. Om ni är ute människor så plocka svamp och bär i sommar/höst och gör mat och sylt på det. Finns möjlighet till rabarber så kan du göra saft. Sen att man dricker vatten och mjölk på vardagar. Vet att du bara fråga efter hyra men tänkte att jag skulle komma med lite ekonomiska tips som kanske kan hjälpa Lycka till!
  • emzzzz

Tack för alla tips Milla! En del låter ju riktigt roliga till o med, som att plocka egna bär i höst. Det skulle sonen älska! {#lang_emotions_laughing} Jo det är kanske smartast att flytta till ngt billigare så man kan leva lite o göra roliga saker.  Men det är ändå jobbigt att behöva flytta, känns som att man ändrar hela sin värld liksom... Men att aldrig kunna åka iväg någonstans eller ens kunna gå på djurparken i sommar känns bara föör tråkigt. Man vill ju ändå kunna erbjuda ett innehållsrikt liv för sitt älskade barn. {#lang_emotions_smile}

Svar på tråden ensam o studerande?