• Rockenrola

bonusbarn utan respekt

har 2 bonuspojkar ålder 6.5 år och 5 år som bor varannan vecka hos oss.
    Jag älskar dom men dom är så respektlösa gentimot sin halv syster
    Vet inte hur ja ska hanskas med de längre.
    Min egna dotter deras halvsyster är just fyllda 1 år.
    Igår gick yngste pojken runt med henne höll henne i händerna o öva gång med henne sen släpper han bara för han vill att hon ska gå själv.
    ja sa till han flera gånger men han lyssna inte sen sista gången släpper han o hon ramlar o slår i munnen i golvet så de bara forsar blod ur munnen på henne
    då säger han att han tappat henne.
    en TYDLIG lögn.

idag har ja kämpat med att få lillan att sova.(hon är svårsövd & lättväckt)
    då gapar o skriker begge pojka precis utanför rummet hon sover i ...

va ska ja göra för att få dom att lyssna på mig???
    lillan måste ju få sömn och ja vil inte att hon ska fara illa

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-29 13:43
    kan tillägga att min lilla tjej inte kan gå själv än alls
    och att pojka himlar me ögonen o typ stönar/suckar så fort ja säger till dom... väldigt irriterande

• Svar på tråden bonusbarn utan respekt
  • Ess

Det gäller att ha ögon i nacken och bryta när man ser att det börjar urarta. Dom stora är inte tillräckligt stora för att kunna tänka i banorna att om jag gör såhär så händer detta. Dom skadar inte den lilla med vilje, men dom blir så lätt avledda att dom bara släpper taget för att titta på nåt annat.
    Det är bara att fortsätta att säga ifrån när du ser att det behövs. Att dom visar attityd när du säger till är bara att strunta i, det hör nog till åldern. Jag brukar säga till mina att tänk om jag/någon gjorde så mot dig, hur hade det kännts?

Det att dom är högljudda, hur är dom om du lyfter telefonluren?
    Får du en hord vrålande indianer hoppande runt dig då?
    Fortsätt att nöta in att dom ska va tysta och visa hänsyn.

Men iallafall så är det viktigaste att ha koll hela tiden och gå emellan, man hinner inte alltid men man kan försöka. Även berömma när dom leker fint med henne eller är tystare när hon ska sova är effektivt, så det inte bara blir tjat och nej utan att det följs av något positivt.

• Rockenrola
    Ess skrev 2010-03-29 21:15:43 följande:
    Det gäller att ha ögon i nacken och bryta när man ser att det börjar urarta. Dom stora är inte tillräckligt stora för att kunna tänka i banorna att om jag gör såhär så händer detta. Dom skadar inte den lilla med vilje, men dom blir så lätt avledda att dom bara släpper taget för att titta på nåt annat.Det är bara att fortsätta att säga ifrån när du ser att det behövs. Att dom visar attityd när du säger till är bara att strunta i, det hör nog till åldern. Jag brukar säga till mina att tänk om jag/någon gjorde så mot dig, hur hade det kännts?Det att dom är högljudda, hur är dom om du lyfter telefonluren?Får du en hord vrålande indianer hoppande runt dig då?Fortsätt att nöta in att dom ska va tysta och visa hänsyn.Men iallafall så är det viktigaste att ha koll hela tiden och gå emellan, man hinner inte alltid men man kan försöka. Även berömma när dom leker fint med henne eller är tystare när hon ska sova är effektivt, så det inte bara blir tjat och nej utan att det följs av något positivt.
    ja när ja pratar i telefon är de e tt evigt tjatande på mig fast ja säger till dom att vänta. o dom är experter på att avbryta allt o alla.

just de som hände nu me lilltjejen ´att han bara släppte henne vet ja va med flit...
    berömm när dom sköter sig får dom hela tiden!
    kör med stjärnor när dom skött sig o när dom kommit upp i 10 st så gör vi nått extra ex: åker till lekobuslandet något dom älskar.

De va ett tag då dom va jätte snälla men sen senaste tiden har de blivit värre o värre bara o verkar inte ta slut

men tack för tips och ideer. ska ha allt i bakhuvudet här
  • Ess
    Rockenrola skrev 2010-03-30 09:18:49 följande:
    ja när ja pratar i telefon är de e tt evigt tjatande på mig fast ja säger till dom att vänta. o dom är experter på att avbryta allt o alla. just de som hände nu me lilltjejen ´att han bara släppte henne vet ja va med flit... berömm när dom sköter sig får dom hela tiden!kör med stjärnor när dom skött sig o när dom kommit upp i 10 st så gör vi nått extra ex: åker till lekobuslandet något dom älskar.De va ett tag då dom va jätte snälla men sen senaste tiden har de blivit värre o värre bara o verkar inte ta slut men tack för tips och ideer. ska ha allt i bakhuvudet här
    Nästa gång han tar henne i händerna och ska gå med henne, gå bredvid och säg åt honom att när han inte vill gå längre så sätter han henne på rumpan innan han släpper taget.
    Vi har tre barn som är 5½, snart 4½ och 2 år. Så det är väldigt mycket passande. Den stora har börjat ta lite ansvar för den minsta, men man kan ju inte förlita sig på henne för rätt som det är så tröttnar hon. Det är lite lättare nu när den lilla ger igen när det är något och hon kan även "säga ifrån" när det behövs.
  • AnotherSunnyDay

kan inte barnens pappa hjälpa till att säga ifrån?

• Rockenrola
    Ess skrev 2010-03-30 11:09:56 följande:
    Nästa gång han tar henne i händerna och ska gå med henne, gå bredvid och säg åt honom att när han inte vill gå längre så sätter han henne på rumpan innan han släpper taget.Vi har tre barn som är 5½, snart 4½ och 2 år. Så det är väldigt mycket passande. Den stora har börjat ta lite ansvar för den minsta, men man kan ju inte förlita sig på henne för rätt som det är så tröttnar hon. Det är lite lättare nu när den lilla ger igen när det är något och hon kan även "säga ifrån" när det behövs.
    de e inte de att han tröttna utan han ville se om hon kunde gå själv om han släppte vilket ja sa att han inte fick göra.
  • Rockenrola
    AnotherSunnyDay skrev 2010-03-30 19:38:21 följande:
    kan inte barnens pappa hjälpa till att säga ifrån?
    pappan jobbar o är inte hemma fören 16.30 varje dag så det är bara jag hemma med dom hele dagarna. jag lämnar o hämtar på skola o dagis.
    o tar hand om allt här hemma  så pappan är inte me så mkt
  • Lejonets unge

Barnen kan vara på dagis/fritids de tider som pappan arbetar. Den här typen av situationer blir jobbiga för både dig och de äldre barnen och det spelar naturligtvis in att du inte är deras mamma.

Det är jättesvårt att få så pass små barn att vara tysta bara för att den yngsta ska sova. Det är inte för att de är respektlösa utan för att de är barn. En lösning är att se till att vänja den lilla vid ljud. Annars: Kan hon sova utomhus? Kan hon sova när de stora barnen är på dagis/skola?

Det låter som att ni har tråkiga konflikter som, även om det gör ont att erkänna, kanske blir värre av att du inte är deras mamma. Jag skulle ha haft barnen på dagis/fritids under pappans arbetstider. Barnen har rätt till barnomsorg de tiderna.

LU

• Rockenrola
    Lejonets unge skrev 2010-03-31 16:02:10 följande:
    Barnen kan vara på dagis/fritids de tider som pappan arbetar. Den här typen av situationer blir jobbiga för både dig och de äldre barnen och det spelar naturligtvis in att du inte är deras mamma. Det är jättesvårt att få så pass små barn att vara tysta bara för att den yngsta ska sova. Det är inte för att de är respektlösa utan för att de är barn. En lösning är att se till att vänja den lilla vid ljud. Annars: Kan hon sova utomhus? Kan hon sova när de stora barnen är på dagis/skola? Det låter som att ni har tråkiga konflikter som, även om det gör ont att erkänna, kanske blir värre av att du inte är deras mamma. Jag skulle ha haft barnen på dagis/fritids under pappans arbetstider. Barnen har rätt till barnomsorg de tiderna.LU
    det är just de dom får bara ha 15 timmar på dagis o inget fritids. stora går skola 8-12 o lille dagis 8.30-12.30 pga av att jag e hemma får dom inte mer tid.
    har kämpat om mer tid .. tid efter hur deras pappa jobbar men får nej.

Att dom väsnas när lilltjejen sover gör dom mkt i trots.
    Och sen senste för en stund sen körde dom henne i en typ bil o kör som galningar så den välter o hon slår sig... ja sa till dom att dom inte får köra så för hon  e liten o klarar inte sånt... går de 2 minuter o samma sak händer igen...

Dom lyssnar verkligen inte på nått ja säger o tjatar bara efter pappa...

Vet inte hur ja ska få dom att lyssna på mig!!!
    Jag älskar verkligen mina bonuspojkar men de kräver så mycke tålamod när dom gör mittemot va ja säger hele tin.

Dom trotsar mig men vet inte varför.. vi har levt tillsammans nu i snart 3 år o ja har vart med i deras liv i 3,5år så dom vet att ja bestämmer när ja e själv med dom
  • Ess
    Rockenrola skrev 2010-04-01 16:36:41 följande:
    det är just de dom får bara ha 15 timmar på dagis o inget fritids. stora går skola 8-12 o lille dagis 8.30-12.30 pga av att jag e hemma får dom inte mer tid.har kämpat om mer tid .. tid efter hur deras pappa jobbar men får nej.Att dom väsnas när lilltjejen sover gör dom mkt i trots. Och sen senste för en stund sen körde dom henne i en typ bil o kör som galningar så den välter o hon slår sig... ja sa till dom att dom inte får köra så för hon  e liten o klarar inte sånt... går de 2 minuter o samma sak händer igen...Dom lyssnar verkligen inte på nått ja säger o tjatar bara efter pappa... Vet inte hur ja ska få dom att lyssna på mig!!!Jag älskar verkligen mina bonuspojkar men de kräver så mycke tålamod när dom gör mittemot va ja säger hele tin.Dom trotsar mig men vet inte varför.. vi har levt tillsammans nu i snart 3 år o ja har vart med i deras liv i 3,5år så dom vet att ja bestämmer när ja e själv med dom
    Det är fel att dom bara får gå 15 timmar. Vissa komuner försöker köra med det, men det är fel det är vårdnadshavarens tider som gäller. Jag har sett flera trådar om detta ämnet och det går att överklaga. Sök runt här lite ang vart du ska vända dig.

Om det är till någon tröst så låter dom helt normala. Men jag förstår att det är jobbigt att va enbarns förälder med tre barn. Men som tidigare sagts så ständig koll och avbryt det roliga helst innan det börjat.
    Sen när din man kommer innanför dörren så rusar du ut och låter honom ta över, så du får ladda batterierna.
Svar på tråden bonusbarn utan respekt