• Fröken Inga

Panik! Behöver recept på laktosfri ugnspannkaka NU!

Jag ska ha min bokklubb på besök ikväll och skulle gör laktosfri ugnspannkaka. Såg nu att jag köpt låglaktosmjölk. Det duger inte! Vi har havredryck hemma. Kan det funka? Finns det nån som har ett bra recept och erfarenhet av att det blir lyckad. Vill inte bjuda på en äcklig pannkaka.Jag vill att den ska bli god i en ugnsform inte stekjärn.

Det här receptet hade jag tänkt först:
    http://www.tasteline.com/Recept/Ugnspannkaka

Ottilia, född 29 april -08
  • Svar på tråden Panik! Behöver recept på laktosfri ugnspannkaka NU!
  • Numminen

Jag tror säkert det funkar med havdredryck istället för mjölk. Har du hört efter så att det inte funkar med låglaktosmjölk dock? Jag är laktosintolerant men klarar låglaktosen, det är olika från person till person. Annars är ju alternativet att köpa helt laktosfri mjölk om du inte vill testa med havredrycken

• FruSen

Då jag var barn gjorde mamma ugnspannkaka på vatten istället för mjölk. Brorsan var laktosintollerant och då fanns inte samma utbud av laktosfritt.

Nu är det i och för sig väldigt längesen, men såvitt jag minns var den god

• Cornellia

havremjölken fungerar utmärkt att använda isf mjölk när man bakar/lagar mat. Tänk på att använda mjölkfritt/laktosfritt margarin oxå!

• Fröken Inga

Nej, låglaktos funkar inte.

Provar orginalreceptet med byter ut mjölken mot havredryck. Ska jag ta precis lika mycket?

Tack för goda råd!

Ottilia, född 29 april -08
  • Lindreas

Havremjölken använder du på precis samma sätt som man gör med vanlig mjölk. Man byter rakt av bara. Men det KAN ibland bli lite sötare, även om jag själv aldrig känner någon skillnad. :)

• Lindreas

Och du! Smörj med olivolja eller liknande om du inte har laktosfritt smör hemma! :)

• Jesspa80

Klockan är ju 15. Gå till affären och köp laktosfritt så är det ju inga problem?

• hemmafrun

Vi kör med Soya mjölk här hemma.

Svar på tråden Panik! Behöver recept på laktosfri ugnspannkaka NU!