• Anonym (ledsen)

Samtalskontakt - vart?

Jag har mått dåligt i stort sett hela mitt liv, har varit hos sååå många olika personer men inte fått förtroende för någon.

Jag vill släppa mitt förflutna och hitta styrkan igen! Inte bara gå och älta... Den senaste satt bara och sa ja men du är stark och det är bara att säga ifrån.
    Men nej, det är inte så enkelt! Ja, jag ÄR stark! Jag lever, trots allt så lever jag! Men jag måste få hjälp!

Jag vill INTE gå genom min läkare för att få en samtalskontakt. Så vart ska jag vända mig?

Vad är det för skillnad på kurator, psykolog och psykiatriker(det är väl så det heter?)?

När allt är lugnt runtomkring så mår jag bra, men när det är mycket så kollapsar jag. Jag hinner inte hämta mig...

• Svar på tråden Samtalskontakt - vart?
  • Anonym

Önskar jag hade något bra svar men det har jag tyvärr inte. Jag testade länge utan medicin. Övertygad om att jag skulle må bättre om jag bara fick samtalshjälp på något vis. Men jag blev bara sämre och sämre. Till slut gav jag upp och började äta medicin. Nu äter jag fluoxetin och min oro och brist på ork har blivit bättre, men det tog ca 3 veckor innan jag märkte av nån effekt. Dessvärre finns vissa biverkningar av medicinen men mitt mående uppväger nog dom. I allafall än så länge.
    Hoppas allt går bra. Kramar om.

• Anonym (psykoterapi)
    Anonym (ledsen) skrev 2010-03-29 14:59:42 följande:
    Jag har mått dåligt i stort sett hela mitt liv, har varit hos sååå många olika personer men inte fått förtroende för någon. Jag vill släppa mitt förflutna och hitta styrkan igen! Inte bara gå och älta... Den senaste satt bara och sa ja men du är stark och det är bara att säga ifrån. Men nej, det är inte så enkelt! Ja, jag ÄR stark! Jag lever, trots allt så lever jag! Men jag måste få hjälp! Jag vill INTE gå genom min läkare för att få en samtalskontakt. Så vart ska jag vända mig? Vad är det för skillnad på kurator, psykolog och psykiatriker(det är väl så det heter?)? När allt är lugnt runtomkring så mår jag bra, men när det är mycket så kollapsar jag. Jag hinner inte hämta mig...
    Om du har råd ekonomiskt så tycker jag att du ska vända dig till en erfaren privat psykolog med psykoterapeututbildning (kolla att vederbörande är legitimerad!). Psykodynamisk terapi hjälper dig att förstå vad du har varit med om och hur du blir påverkad av det idag. Går du privat får du själv bestämma mer över antalet timmar/vecka samt behandlingens längd. Inom vården har man mindre möjlighet att välja person och omfattning på samtalen.
    En kurator har socionomutbildning, en psykolog har psykologutbildning och en psykiatriker har läkarutbildning. Väldigt grovt generaliserat kan man säga att de har varsin utgångspunkt i behandlingen: social, psykologisk eller biologisk. Sedan är det ju många som skaffar sig kunskaper om varandras fält så det är inte vattentäta skott mellan de olika facken.
    Lycka till!
Svar på tråden Samtalskontakt - vart?