• Plutteli

Det är barnplågeri att omskära sina barn!

Eftersom min tråd om håltagning på bebisar ramlade in på omskärelse också så startar jag denna tråd!

Låt barnens kroppar var deras och tillför eller ta inte bort nått utan deras medgivande!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 18:09
    Lägger till detta i TS nu: Flera skriver att man inte kan jämföra att kvinnlig omskärelse med manlig och att det därför skulle vara en självklarhet att manlig omskärelse får vara lagligt på små barn. Saken är ju den att ALL kvinnlig omskärelse är olagligt, tom så kallad prickning som bara går ut på att ta en nål, skrapa fram EN droppe blod från insidan av blygdläpparna eller klitoris och sedan är det klart! Dvs INGET skärs bort från könet och inget påverkas inför framtiden. Som sagt är även denna form av kvinnlig omskärelse olaglig TROTS att den är mildare än manlig omskärelse som är laglig! Jag tycker det skall införas ett förbud mot att omskära pojkar under 15 års ålder! Pojkar har precis lika stor rättighet till sin kropp som flickor har, punkt! Och nej. Det finns inte ETT ENDA argument som motiverar att skära förhuden av bebisar och småbarn!

• Svar på tråden Det är barnplågeri att omskära sina barn!
  • tebax

men tycker inte det om hål i öronen =)

• Denebola

Omskärelse tycker jag är vidrigt. Varför könsstympa barn/människor överhuvud taget?

Jag har inte klen benstomme, det är bara det att jag är smal.
  • Elavela87

Tycker detta är helt jävla otroligt vidrigt och inhumant. Har ni SETT hur en omskärelse går till? Barnet storskriker, skakar och hamnar i en total chock för att inte tala om smärtan av att få halva snorren avskuren!

Har ni sett hur 12-14åriga tjejer i afrika ser ut när dom könstympas??

Fyfan, religöst humbug eller inte. låt barnet bestämma själv när han/hon växer upp.

• Plutteli

Jag har sett hur det går till och jag tycker det är sjukt att man gör sådant mot små barn! OK om de själva är stora nog att vilja, men en bebis har inte den önskan!

• Dr Mupp

Vad är det för fel på den gud som kräver att småpojkar ska plågas för att behaga honom. Hur kan man tillbe en gud som kräver nått sånt?

Omskärelse utan medicinska grunder borde bli olagligt och föräldrarna ska kunna dömmas om det kommer fram att de låtit barnet omskäras utan medicka grunder.

Kvinnlig omskärelse är olagligt och ingen tycker det är konstigt att flickor ska skyddas mot det övergreppet, men tydligan ska småpojkar inte ha samma skydd i lagen.

• Cbjork

Det är förbjudet att kupera svansar på hundar i Sverige men misshandla barn genom könsstympning det är okej!? Vart är Sverige på väg? Håller med att det är brutalt och inhumant. Det borde förbjudas i Sverige.

• nyckelpiga13

men ge er för f*n.. det handlar inte om en gud som plågar?? Det är mycket renare, fräshare och mer hygieniskt.. Jag är emot kvinnlig könsstympning men det är skillnad på det och på omskärelse.. Dessutom har ju ni absolut inget med det att göra, ni utsätter inte era barn för det så varför ska ni ens diskutera det?? Hade det varit så farligt och  så hemskt för barnet hade inte folk gjort det i århundrade och fortsatt än idag.. Jag är född i Sverige men får jag en son så kommer jag absolut att låta omskära honom..  Ni diskuterar något som ni inte ens förstår.. En som har varit med vid en omskärelse får gärna säa sin åsikt..

• LyckligtSlut

Förstår hygientanken i utsatta områden, men inte i länder där man kan rengöra sig.

Skulle aldrig göra det på mitt barn, men ärligt talat mest för att min erfarenhet av sex med omskurna män (ändå några stycken och flera gånger, inte bara en el två) har varit mycket negativ. Tror inte att omskärelsen i sig påverkar barnet negativt särskilt länge.

Jag anser att pojken borde göra det när han blivit man och kan se själv hur skillnaden blir. Varje man borde få bestämma det själv.

Förstår att man ser annorlunda på det i andra länder eller med annan religiös bakgrund. Det är också olika hur mycket man tar bort. På en del är skillnaden inte stor.

(förstår att motiveringen att jag gillar icke-omskurna bättre knappast skulle påverka någons beslut, så narcissistisk är jag inte:) men det var min personliga vägning av det hela)

• LyckligtSlut

Haha blev lite syftningsfel i mitt tidigare inlägg!

Menar förstås inget incestuöst över det hela:/

Svar på tråden Det är barnplågeri att omskära sina barn!