• JoPoAnWi

Arbetsskor (vården)?!

Jobbar på sjukhus och går vääldigt mycket. Det är hårda golv och jag har börjat känna av värk i rygg och vader. Har ny Crocs kopior.
    Har ni tips på bra skor/tofflor/sandaler?

• Svar på tråden Arbetsskor (vården)?!
  • lindha3

ska man ha crocs, så måste man ha ett par äkta, kopiorna är inte bra alls omman går nycket. Jag har testat båda. Men d bästa jag haft, var nä jag jobbade på sjukhus, jag köpte arb.skor som d kom företag o sålde, på sjukhuset. Visst d va dyra men d va helt underbara att gå i, o d e d värt.

• NooNNoo

Äkta tror jag inte med köpe från ett skoföretag som kom till jobbet. dom kosta runt 300-400. Skitbra!

• Winterfresh

Jobbar inom äldrevården och går mycket på hårda golv. Provat alla möjlliga skor och de enda som funkar super för mig är WEB-skor (Masajskor eller vad de kallas) Såna som bar svängd häl som man liksom gungar fram på.

• JoPoAnWi

Funderar på om jag skulle ta och köpa ett par Crocs då. Har sett att många har den modellen med en rem på ovansidan och en bak...nån som har erfarenhet av den modellen?

• malin7502

INTE foppatofflor! Visst, de ÄR sköna att gå i ett tag, men de är rena döden för fötter/ben/rygg i det långa loppet...

Så inköp av såna till en som jobbar i vården och "springer" på jobbet hela dagarna skulle jag inte rekommendera... Finns bra arbetsskor med dämpning och rätt konstruktion för fötterna, måste ni köpa skor själva eller har ni inget företag på jobbet där ni brukar köpa skor? De borde i så fall kunna rekommendera någon bra modell!

Själv jobbar jag i storkök, också spring/stå och gå hela dagarna = jäkligt tröttsamt för fötter och resten av kroppen. Tidigare hade jag typ "träskomodell" lämpliga för kök (jättesköna!), har i ett par säsonger nu haft crocs och jag kan säga det suger! Har fått jätteproblem med fötterna, benvärk och ända upp i ryggen. Nu senast har jag åkt på hälsporre, definitivt i ena hälen och eventuellt tom i bägge! (Enligt expertutlåtande en typisk crocs-sjuka)
    Dessutom just i kök så är de livsfarliga då de blir SKITHALKIGA när de nötts minsta lilla, är bara ok när de är helt fräscha.

Visst, släpa omkring i ett par crocs nån gång på fritiden, men inte inte på ett jobb där man springer hela tiden.

• Skobutiken

Hej! Jag arbetar på Skobutiken på Sahlgrenska och har ju kontakt med mycket vårdpersonal. Det är många som nu har fått problem med hälsporre som har gått i "Foppa-tofflor". Vi säljer mycket Merrell som har en mycket bra dämpning och är uppbyggd. Våra träskor är också populära plus ett nytt märke vi har som heter Sanita som är lik en träsko men med skinn invändigt och dämpad sula. www.sahlgrenskaskobutik.se. PS. Vi håller på med en webbshop!

• MiaHbg

Svar till Winterfresh:
    Undrar om du fortfarande är nöjd med dina WEB-skor? Förkortningen står för  Waitz Energy Balance. De bygger på principen med rundad sula, precis som MBT (Masai Barefoot Technology).
    Läs mer om WEB skor med rundad sula här.  
    Bra jobbskor / arbetsskor på hårda golv är superviktigt för att undvika belastningsskador.
    Bra dämpning och hållbarhet i kombination med rätt storlek, passform, kostnad och utseende är viktiga kriterier. Eftersom man går i sina arbetsskor många långa timmar, gör det ju inget att de ser någorlunda bra ut också...
    Ha det fint i våren!
    Mia 

• soccermum01

Dämpade löparskor. Är syrra och står och går hela dagarna. Hade ett par dyra skor av träskomodell med dämpning men de var så tunga att jag fick ont i fotleden. Löparskorna kan man även slänga in i tvättmaskin och tvätta på låg värme!

• Otit

Köpte ett par joya för 1,5 år sedan. Hade löparskor på jobbet och fick ont i både knäna och ryggen ändå. Men med joya är det som att gå på moln. Har inte haft ont en enda gång sedan dess (förutom nu när jag är gravid). Dom är snordyra, men värt då man använder dom jämt.

• Lispis
    Lispis skrev 2017-02-08 11:30:19 följande:

www.vardvaskan.se har bra skor till just vården.
    Har själv handlat av Vårdväskan och har varit nöjd.

Sen tror jag att även Inter sport har men jag skulle nog rekommendera www.vardvaskan.se

Tips!
  • stocktown85

Crocs har inte ett tillräckligt bra stöd för hålfoten, så genom att använda crocs förstör du fot och kropp i det långa loppet.

Själv kör jag på Ecco med antichock system när jag trampar vårdgolv.

Satsa på ett par med ordentligt stöd för hålfoten och som fångar upp stötarna från varje steg så slipper dina knän och rygg fånga upp stötarna!

Det är så värt att satsa på bra skor när man jobbar inom vården, hoppas du hittar ett par du trivs med!!

Svar på tråden Arbetsskor (vården)?!