• Anonym

Får jag som ensam vårdnadshavare flytta utomlands?

Som rubriken lyder, får jag lagligt sett flytta utomlands? Nån som vet, inte bara tror?

• Svar på tråden Får jag som ensam vårdnadshavare flytta utomlands?
  • Anonym (beror på)

Finns det ett umgängesavtal?

• Anonym

Inte än men det kommer nog, ska på förhandling om några månader.

• Anonym (beror på)
    Anonym skrev 2010-03-29 20:25:42 följande:
    Inte än men det kommer nog, ska på förhandling om några månader.
    Finns det ett umgängesavtal blir det svårare eftersom du inte får förhindra umgänget, flytta får du ju göra men måste fortfarande se till att umgängesavtalet följs vilket kan bli svårt från ett annat land.
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2010-03-29 20:12:27 följande:
    Som rubriken lyder, får jag lagligt sett flytta utomlands? Nån som vet, inte bara tror?
    Ja, det får du. Men om pappan är snabb så finns chans/risk att domstolen ger honom ensam vårdnad bara på den grunden att du tänker flytta och försvåra umgänget ...
  • Anonym

Anonym(insatt): Om han inte är snabb då? Alltså om vi flyttar innan han hinner agera? Han har aldrig bott med barnet i fråga och det känner honom bara litegrann. 

• Anonym
    Anonym skrev 2010-03-30 06:03:18 följande:
    Anonym(insatt): Om han inte är snabb då? Alltså om vi flyttar innan han hinner agera? Han har aldrig bott med barnet i fråga och det känner honom bara litegrann. 
    Risken finns att han anmäler dig för egenmäktighet om det blir så att umgänget inte kan bli av. Ser du inte till att umgänget kan följas kan du förlora både vårdnad och boende. Sen ska du veta att du kan komma att få stå för en stor del av kostnaderna för ymgängesresorna, även om du får behålla båede boende och vårdnad.
  • Anonym

Egenmäktighet kan han ju inte anmäla mig för eftersom han inte har vårdnaden, jag har ju ensam vårdnad. Vad jag har förstått så har egenmäktíghet inte med umgänge att göra.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-03-30 07:34:57 följande:
    Egenmäktighet kan han ju inte anmäla mig för eftersom han inte har vårdnaden, jag har ju ensam vårdnad. Vad jag har förstått så har egenmäktíghet inte med umgänge att göra.
    Ok, men då kan han ändå vända sig till domstol för att barnet ska skrivas hos honom och han ska få vårdnaden för att inte riskera att kontakten bryts.
  • Anonym (Flyttat...)

Ja, du  kan  flytta utomlands ;) Du har ju  ensamvårdnand... Ville gärna prata  med dig... Ge mig  epost att  skriva, kommer att kontakta dig ;)

• Anonym

Ja det får du. Men han kan stämma dig på vårdnaden och boendet och har en stor chans att vinna. Barnets bas är i Sverige och domstolen kommer att se till att barnet, om du flyttar, kommer att förlora kontakten med sin pappa, sverige, ev vänner och släktingar här.

Jag kan förstå att man vill flytta utomlands, men jag är helt oförstående för att man vill ta med sig sina barn från allt de känner (och en förälder). Tänker man verkligen på barnet då?

• Anonym (Flyttat...)
    Anonym skrev 2010-04-10 13:17:38 följande:
    Ja det får du. Men han kan stämma dig på vårdnaden och boendet och har en stor chans att vinna. Barnets bas är i Sverige och domstolen kommer att se till att barnet, om du flyttar, kommer att förlora kontakten med sin pappa, sverige, ev vänner och släktingar här. Jag kan förstå att man vill flytta utomlands, men jag är helt oförstående för att man vill ta med sig sina barn från allt de känner (och en förälder). Tänker man verkligen på barnet då
    Jo, barnen är anpassningsbar... Mitt barn  mår bättre nnu  än här utomlands än i Sverige. Alla har olika sidor av historien  darför du skall inte basera ditt svar på vad du tänker eftersom man har olika sidor eller historia. Kanske det är bättre för barnen också att  bo utomlands ;) Mitt  barn  mår toppen :) Man  kan  göra rätt på många olika sätt :D
  • Anonym
    Anonym (Flyttat...) skrev 2010-04-10 13:44:54 följande:
    Jag anser att det bästa för barnet är att ha kontakt med båda sina föräldrar såvida den ena föräldern inte är uppenbart olämplig. Men eftersom ni håller på och jobbar på ett umgängesavtal så antar jag att det inte är något större fel på pappan.

Även om ditt barn mår bra idag så kanske längtan efter pappa kommer senare när det är för sent att bygga upp en nära relation. Jag bor själv i ett annat land med mina barn och har valt att inte flytta hem till sverige för att barnen ska få vara kvar i sin invanda miljö och ha tillgång till pappa. Vore jag ensam hade jag flyttat för flera år sedan. Men så är det att vara förälder, man får uppoffra sig för sina barn.
  • Koffie

Javisst får du flytta. Du behöver inte ens vara snabb. Inom de länder som har skrivit under Haag-konventionen har den kvarvarande föräldern alltid en möjlighet att komma in och begära umgänge, om det så är om tio år. Och bestående umgängesavtal kan alltid omförhandlas.

Visst skulle pappan kunna starta en process om vårdnaden nu, men så länge du kan visa att det är i ditt och barnets intresse att flytta och så länge som flytten faktiskt inte hindrar umgänge så är inte chansen så stor att vårdnaden ändras.

När du flyttar ska du dock tänka på just det att se till att det inte försvårar umgänget - det är viktigt att du som flyttar ser till att lösa umgänget på bästa möjliga sätt.

Svar på tråden Får jag som ensam vårdnadshavare flytta utomlands?