Får jag som ensam vårdnadshavare flytta utomlands?
Som rubriken lyder, får jag lagligt sett flytta utomlands? Nån som vet, inte bara tror?
Som rubriken lyder, får jag lagligt sett flytta utomlands? Nån som vet, inte bara tror?
Finns det ett umgängesavtal?
Inte än men det kommer nog, ska på förhandling om några månader.
Ja, det får du.
JA
Anonym(insatt): Om han inte är snabb då? Alltså om vi flyttar innan han hinner agera? Han har aldrig bott med barnet i fråga och det känner honom bara litegrann.
Egenmäktighet kan han ju inte anmäla mig för eftersom han inte har vårdnaden, jag har ju ensam vårdnad. Vad jag har förstått så har egenmäktíghet inte med umgänge att göra.
Ja, du kan flytta utomlands ;) Du har ju ensamvårdnand... Ville gärna prata med dig... Ge mig epost att skriva, kommer att kontakta dig ;)
Ja det får du. Men han kan stämma dig på vårdnaden och boendet och har en stor chans att vinna. Barnets bas är i Sverige och domstolen kommer att se till att barnet, om du flyttar, kommer att förlora kontakten med sin pappa, sverige, ev vänner och släktingar här.
Jag kan förstå att man vill flytta utomlands, men jag är helt oförstående för att man vill ta med sig sina barn från allt de känner (och en förälder). Tänker man verkligen på barnet då?
Javisst får du flytta. Du behöver inte ens vara snabb. Inom de länder som har skrivit under Haag-konventionen har den kvarvarande föräldern alltid en möjlighet att komma in och begära umgänge, om det så är om tio år. Och bestående umgängesavtal kan alltid omförhandlas.
Visst skulle pappan kunna starta en process om vårdnaden nu, men så länge du kan visa att det är i ditt och barnets intresse att flytta och så länge som flytten faktiskt inte hindrar umgänge så är inte chansen så stor att vårdnaden ändras.
När du flyttar ska du dock tänka på just det att se till att det inte försvårar umgänget - det är viktigt att du som flyttar ser till att lösa umgänget på bästa möjliga sätt.