• malin86

ok att äta ostfylld tortellini?

är just nu hemma hos mina föräldrar och dom har tortellini i kylen, ser så smaskigt ut! men är det någon som vet om jag får äta det? det är en massa olika ostar i: smältost, mjukostar, gorgonzolaost, edamost, grana ost, ricottaost och emmentalost. jag tänkte som så att man kokar ju tortellini och då kanske eventuella bakterier försvinner?

vill ha svar av någon som VERKLIGEN VET hur det ligger till, hänvisa gärna till någon några hemsidor där det står skrivet hur det ligger till eller förklara för mig varför det är si eller så :)

vill ha snabbt/snabba svar.
    tack på förhand!

• Svar på tråden ok att äta ostfylld tortellini?
  • RonjaRovardotter

På Kalla Fakta så pratade dom om just dessertostarna, skälet till att man inte ska äta dom är att det kan finnas en bakterie som heter listeria i just dom ostarna (och andra matvaror också säkert). Men om den värms upp till 60 grader plus, då dör bakterien. Sen sa läkaren även att det har fötts runt 450 000 barn sen jag minns inte när, men över 10 år i alla fall, och endast 1 missfall av listeria. Nu skulle jag nog i alla fall inte äta dessert ostar, men jag har inte samma panik över det längre.
    Och du kan absolut äta ost tortellini, den har ju kokats, för jag tror inte du tänker äta den rå. Ät den och njut, lägg gärna lite extra riven ost ovanpå, bara för att smaska till det.

• malin86

ok, tack för ditt snabba svar! då har jag satt på vattnet och snart ska makaronerna i :)

• malin86

tortellinin menade jag självklart!

• lata kocken Johanna

TS
    allt som är upphettat till över 65-70grader är alltid OK oavsett om det är opastöriserad mjölk eller en lösning med bara listeria....

fast ronja

de utelämnade att ung 10barn per år föds med listerios - eller att mamman har det...

och det faktum att kostråden funkar... för antalet har sjunkit till en per år de senaste tre åren...

• RonjaRovardotter

Jag tror inte heller att dom fick med all information, men den hysteri som det trots allt har varit runt gravida och deras matvanor. Så fort jag testade plus fick jag 1000 och 1 råd om vad jag skulle äta och inte äta, när, var och hur var också ganska ofta förekommande. Som jag skrev så skulle jag i alla fall inte börja äta dessertostar även efter Kalla Fakta, men jag känner inte samma panik över att göra fel heller.

• doktorC

Nej, man behöver inte känna panik över att göra fel, håller med. Men det är bra att vara försiktig, och som Johanna säger så är det tack vare råden som vi har så få fall av Listeria hos gravida i Sverige, så det blir liksom lite fel att hänvisa till den statisktiken och säga att det är OK.

• Snova

Johanna eller ngn annan; "ung 10barn per år föds med listerios - eller att mamman har det..." Vad innebär det exakt?

• lata kocken Johanna

tydligen olika från fall till fall

i vissa fall har mamman listerios (med eller utan direkta symptom)- i andra fall att barnet är sjukt

sen ska det tydligen vara så att mor och barn isoleras - men det är bara andrahandsuppgifter så jag vet inte???

men symptomen kan du läsa om i länkarna som ligger i mitt krypin -längst ner efter infon

Svar på tråden ok att äta ostfylld tortellini?