• Peyman

    Ska operera bort en cysta

    Jag har en cysta på vänster äggstock som äntligen ska bort! Har haft problem i över 1år med den.

    De ska försöka med en titthålsoperation för att försöka få bort den, men då jag har blivit snittad tidigare så är det större risk att det inte går så då måste de gå igenom ärret efter snittet. Läkaren sa även att det finns risk att de måste ta bort äggstocken beroende på hur den ser ut.

    Hur vanligt är det att de tar bort äggstocken? Jag är livrädd för det, då minskar våra chanser att få barn ännu mer... Just nu i skrivande stund är de obefintliga. Till sommaren så har vi mer hopp!

    Jag vill ju helst att det blir en titthålsoperation men jag är rätt inställd på att det inte blir så. Fler som är snittade som har tagit bort en cysta? Blev det titthålsop eller annan op för er?

    Hur mår man efteråt?


    Salama wa Dominic حبّ
  • Svar på tråden Ska operera bort en cysta
  • Sötboll

    Har opererat bort en cysta men  var inte snittad innan. Den satt tokigt till så de fick göra ett stort snitt, "bikinisnitt" över hela magen Inte kul precis. De tog en bit av äggstocken, men de sa att den skulle läka sig själv och troligen fungera sedan.

    Hoppas du slipper stort snitt, lycka till!

  • Peyman

    Usch, vad jobbigt! Hur länge fick du stanna på sjukhuset efter operationen och hur lång tid tog det innan du var pigg igen?

    Usch, hoppas jag slipper en stor operation.


    Salama wa Dominic حبّ
  • Sötboll

    2 dygn på sjukhus efteråt. Var sjukskriven ca en månad har jag för mig. jobbigast var nästan att jag bara kunde sova på rygg efteråt, att sova på sidan gjorde att det spände o drog i såret. Men efter en månad kände jag mig i princip återställd. Lycka till

  • DevilsDaughter

    Hej!
    Jag opererade bort en cysta i höstas medtitthålsoperation, de kom inte åt då så de fick göra ett extra hål, men annars gick de bra. Och de behövde inte ta bort äggstocken. Men man får väl inte svårare att bli gravid om man tar bort en äggstock? Den andre äggstocken brukar ju släppa ett ägg varje månad då istället för att turas om.

  • labbalabba

    hej, jag har opererat bort två cystor, en på varje äggstock o första gången tog de bort äggstocken också men som sagt, det ska inte vara svårare att få barn för det.. som tur är gjordes båda operationerna med titthål så ärren är inte så farliga och jag fick åka hem samma dag båda gångerna och mådde inte överdrivet dåligt efteråt.. hoppas att det går bra för dig!

  • Peyman

    Måste fråga innan jag lägger, har riktigt ont just nu. Har ni också haft en huggande smärta där ni hade cystan?
    Det riktigt hugger till i några sekunder för att sedan släppa och sen hugger det igen.
    Är det normalt?

    Ska lägga mig ner med en vetekudde, har tagit en tablett också. För ajajaj vad ont det gör.


    Salama wa Dominic حبّ
  • labbalabba

    var precis samma för mig, det var så det upptäcktes.. ska du opereras snart? hoppas att smärtan försvinner någorlunda så att du kan somna sen!

  • Sötboll

    Känner igen den smärtan. Har även småcystor nuförtiden med liknande symptom. De brukar gå bort av sig själva som tur är.

  • Khatera_sarwary@hotmail.com

    hej för två år sedan jag operer en cysta på äggstock båda farlig och snäll idag jag har ett äggstock
    Dem kommer att operer andera också Rynkar på näsan

  • gjan

    hjälp jag har något jag med är så orolig att jag kanske måste ligga kvar några dagar tror min cysta ligger i ljumsken nånstans emellan ryggraden någonting vill ha bort den nu lider som fasen finns det ingen medicin emot cystor
    Rynkar på näsan

  • gjan
    labbalabba skrev 2010-04-08 21:27:42 följande:
    var precis samma för mig, det var så det upptäcktes.. ska du opereras snart? hoppas att smärtan försvinner någorlunda så att du kan somna sen!

    vad för sorts tablett tar du annars får jag väl fråga doktorn idag orkar inte med cystan den spänner och trycker på högra sidan Rynkar på näsan
  • gjan
    labbalabba skrev 2010-04-08 21:27:42 följande:
    var precis samma för mig, det var så det upptäcktes.. ska du opereras snart? hoppas att smärtan försvinner någorlunda så att du kan somna sen!

    vet hur det känns min stramar som fasen ibland det är svårt att ligga ned ibland och sitta orkar inte mera snart lider som fasen
    Gråter
  • elinvv

    Op bort flera cystor med buksnitt, op gick bra..visst gjorde det ont efteråt men ganska snabbt blev det bättre! Hoppas din op går bra!

  • Noonaamy

    Var det någon av er som mådde bland annat lite illamående efteråt och hade yrsel? Och är det normalt att man har lite värk också i magen efter opererat?

Svar på tråden Ska operera bort en cysta