• yran

Är ni jämställda?

Läste en undersökning som bekräftade att samkönade par är mer jämställda än heterorelationer. Tycker personligen att det är precis lika svårt att få till ett jämlikt förhållande med en tjej som med en kille. Det är ju inte så att vi båda älskar att plocka ur diskmaskinen bara för att vi båda är tjejer. Vad säger ni andra? 

• Svar på tråden Är ni jämställda?
  • sahara sahara

Jag tror att det är lättare för olikkönade par att falla i fällan "men du borde..." Det är lättare att ta för givet/utgå från att mannen ska byta däck på bilen och kvinnan ska rensa i rabatterna och så vidare.

Det innebär inte att det för samkönade par går på automatik att dela hemarbetet lika, eller att inte vi också får fasta roller och uppgifter med tiden, men jag tror att det inte är lika självklart för oss.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Fruarna Svensson

Vi försöker och vill vara jämställda, det är superviktigt för oss. Men jag upplever det som viktigt att vi pratar om hur vi ska ha det i både stort och smått så att vi inte faller in i roller och mönster. Hittills har det gått bra tycker jag.

Vi har haft försprång gentemot varandra på olika områden som vi aktivt har jobbat på att jämna ut. Det är en process, som vi båda tycker går framåt bra.

Tror den viktiga faktorn för att vara jämställd i relationen handlar om att vilja och gå in för det, snarare än om man är ett samkönat eller olikkönat par.

• supergladis

Vi är jättejämställda. Har samma yrke (lärare) och samma lön... Hushållsansvaret varierar. Jag gör nog det mesta inne och han det mesta ute. Vilket nog bara känns orättvist under vinterhalvåret

www.krokkofin.blogspot.com

• Gaytjej

Under hela min uppväxt har jag sett mina föräldrar följa de klassiska normerna för vad man ska göra som man respektive kvinna - pappa har bytt däck och snickrat och haft 'projekt' på gång, mamma har tvättat, städat, lagat mat, sett till att vi ungar haft gympakläder med oss osv osv. Jag tycker det oerhört befriande att i alla fall inte ha någon som helst möjlighet fastna i könsuppdelning av sysslorna! Allt behöver ju göras och det kommer bli gjort av en kvinna :)

Vi delar upp hushållspysslet som så att om någon tycker att något är roligt/mindre tråkigt att göra så gör den personen huvuddelen av den sysslan. Min fru lagar t ex mer mat än jag och jag tvättar mer. Städa tycker vi i gräsligt tråkigt bägge två och där har vi delat upp huset i ansvarsområden. Har den ena mer tid eller ork än den andra under en period så tar den det större lasset, det brukar jämna ut sig i det långa loppet. Jag jobbar vanligen fler timmar/månad än min fru och då gör hon vanligen fler jobbtimmar här hemma. När bägge är trötta och det är grejer kvar att göra så brukar den ena säga t ex "vad vill du helst, tömma diskmaskinen eller gå ut och ge hästarna nattmaten?".
    Men jämställdhet handlar ju om mycket mer än fördelning av vardagspyssel! Något jag  ex tycker är viktigt är att om den ena är hemma mer med barnen än den andra (föräldraledighet, deltid, vab) så får den andra kompensera den personen så att dennes pension inte blir lidande. Jag tycker också att det är viktigt att den ena inte får stå tillbaka för att den andra ska kunna utbilda sig eller göra karriär etc - man får i alla fall inte göra val som man ångrar och blir bitter över ifall förhållandet spricker längre fram.
    Nähäpp, nu ska jag ut och natta hästarna (frugan slipper det ikväll :)
    www.donationsradet.se - Ditt beslut kan rädda liv!
  • sahara sahara
    Gaytjej skrev 2010-04-05 00:12:39 följande:
     man får i alla fall inte göra val som man ångrar och blir bitter över ifall förhållandet spricker längre fram.
    Detta tycker jag är jätteviktigt, och något som många verkar glömma. Det är klart att man måste kompromissa och göra det som är bäst för familjen, men man får inte glömma bort sig själv heller, varken i nuet eller i det långa loppet.

Jag tänker nog inte så mycket på om vi är jämställda eller inte. Vi pratar mycket om hur vi vill ha det, om pengar, om städning, om framtiden, men just ordet "jämställd" använder vi inte särskilt mycket.

Vårt mål är att - så länge vi båda är friska - lägga lika mycket tid på lönearbete + pendling + hemarbete. Det är viktigt för oss att båda kan göra allt, men det spelar ingen roll om någon föredrar syssla A framför syssla B. Jag *kan* byta däck på bilen, men jag slipper helst, och är villig att erbjuda bra mycket i utbyte (fast nu har vi börjat betala någon annan för att göra det).
    Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden Är ni jämställda?