• HTF

Ni som har barn med laktosintolerans

Ja, jag vet att laktosintolerans inte är en allergi men jag prövar min lycka här i alla fall... {#lang_emotions_wink}

Är ny på detta så jag har en liten fråga som ni kanske kan hjälpa mig med?

Har läst på flera ställen att vanlig hårdost är laktosfri! Stämmer detta??? Tror nämligen att min son reagerade på osten...

Hur är det med era barn? Kan de äta ost?

• Svar på tråden Ni som har barn med laktosintolerans
  • Mamma matte hustru

nej den är inte laktosfri men den är pastöriserad  oftast och därmed minskar laktosen avsevärt... mina barn äter gouda osten utan problem...

• Kyanita

Min mellankille är laktosintolerant och har tålt ost hela tiden. Lillkillen håller på att utredas för laktosintolerans och verkar inte tåla ost. Laktosintolerans finns i så många grader så det är svårt att säga hur mycket var och en tål och det är beroende på dag också. Är själv milt laktosintolerans fast när jag är gravis tål jag i princip ingen laktos alls.

• Dr Mupp

Vår laktosintolerante grabb tål ost, smör och bregott utan problem.

• lillaknas

Den är inte laktosfri.
    Dock har jag vid nått tillfälle sätt laktosfri ost i affärerna.

Och min lokala Ica butik har beställt in laktosfri ost när jag bett om det.
    Men eftersom jag inte äter ost längre vet jag inte om den osten längre finns att få tag i var ca 4 år sen jag köpte den.

• HTF

Ah, det var det jag misstänkte... Att det är i princip de som själva inte är laktosintoleranta som hävdar att ALL hårdost är laktosfri... att det är väldigt lite laktos i den och att många kan äta ost utan problem är ju inte riktigt samma sak som laktosFRI {#lang_emotions_wink}

Det verkar som många kan äta smör utan problem, handlar det om riktigt SMÖR då eller typ smörgåsmargarin???

Lillaknas, Var det ost som var gjord på mjölk? Har sett att det finns hårdost gjord på soya?

• mammakalmar

Osten ska vara lagrad minst 6 månader, det kör vi med här hemma har två barn som är laktosintoleranta, visst det finns väldigt lite laktos i osten men det är försvinnande lite när den är lagrad.

Har dessutom jobbat i kök och där använder man sig av ost som är lagrad minst 6 månader till de som är laktosintoleranta och de borde väl veta vad som går bra att använda tycker jag.

• HTF

mammakalmar, Vad vad köper ni för ost? Herrgård... Edamer... Hushålls...??? Står det på paketen hur länge den har varit lagrad??? Känner mig lite vilsen... Inget STORT problem egentligen men har en riktig "ostkille" {#lang_emotions_smile} så jag är tacksam för hjälp!

• Mamma matte hustru
    HTF skrev 2010-03-30 11:51:48 följande:
    Ah, det var det jag misstänkte... Att det är i princip de som själva inte är laktosintoleranta som hävdar att ALL hårdost är laktosfri... att det är väldigt lite laktos i den och att många kan äta ost utan problem är ju inte riktigt samma sak som laktosFRI Det verkar som många kan äta smör utan problem, handlar det om riktigt SMÖR då eller typ smörgåsmargarin??? Lillaknas, Var det ost som var gjord på mjölk? Har sett att det finns hårdost gjord på soya?
    Någon sa tidigare att det är väldigt skillnad på graden laktos intolerans mina barn kan inte drick mjölk äta viss glass men däremot går ren grädde bra och fil... Jätteskumt men så är det...Jag är likadan
  • mammakalmar

Jag brukar köpa av Allerums ostar eftersom de är vällagrade och smakar bra, det är dessutom dessa de använde i det kök jag jobbade förra sommaren.

Svar på tråden Ni som har barn med laktosintolerans