• Anonym (matte)

Hund som skäller.Operation av stämband?

Hej.
    Har varit imot sådanna här ingrepp...men är det inte i mitt fall alls nu!.
    Har en gammal hund(9 år) som skäller när saker händer, dörren öppnas, vi vaknar..osv..o det är inte lite hon skäller/låter.
    Det har blivit värre med åren..
    Hon är superlydig annars o blir ordentligt aktiverad.
    Tävlat både jakt o lydnadsklass 3 med henne med bra resultat.
    Vi har INGA problem utöver detta som hon tror är sitt livs kall här i livet typ..+ att hon antagligen inte förstår själv att hon skäller el låter.

Vill inte skälla på  henne dag ut o dag in.. som det blir tyvärr.
    Har prövat massa metoder under hennes, men  det är omöjligt att korrigera i exakt rätt tid (dvs när hon tänker skälla).

Väntar nu vårt andra barn.

Vill ha henne kvar o önskar man kunde få dispans om man har grova problem med skällandet(dvs operation)

Vill inte bli osams med henne flera gånger om dagen
    Både för hennes skull o min.

Finns det någon stans man kan göra detta? förutom utomlans?

• Svar på tråden Hund som skäller.Operation av stämband?
  • lia76

Köp ett citronhalsband, eller ett som bara sprutar vatten. Sätt på henne det så får hon en dusch varje gång hon skäller. Detta använde jag när jag lämnade henne ensam hemma för hon skällde och skällde och skällde. Hon slutade att skälla sen. Behöver bara lämna det framme till slut, inte ha det på henne

Du ska nog inte göra en operation av stämbanden iallafall... Tänk om någon skulle göra det på dej för för att du skäller/pratar i tid och otid
    Tänk den dagen hon MÅSTE skälla för att varna er om huset brinner, eller något annat hänt...

(=
  • Anonym (matte)

Hon skället trotts halsband..har prövat massa under hennes år.
    Det är inte värt att ha dom kvar...o hon varnar inte i dessa lägen.
    Har en till hund oxå...

• Anonym (matte)

+ skulle hon mot förmodan varna vid något tillfälle..är det värt alla dagar av osämja?

I mitt fall anser jag inte det...litar hellre på brandvarnaren.

• LilaRos

Jag tycker att det är väldigt lågt att ta bort den förmågan att skälla!
    Tänk om någon opererat bort dina stämband för du prata förmycket.

• Lille Gris

Om det har blivit värre med åren, har ni kollat syn och hörsel på hunden?
    Du vet väl förstås att när du skäller på henne när hon skäller så förstärker du beteendet, hon upplever det troligvis som att du skäller MED henne.

Operation tror jag inte är någon bra lösning. Det är överhuvudtaget inte ultimat att operera så gamla hundar om det inte är livsnödvändigt då det alltid är en risk att söva en hund och riskerna blir större ju äldre den är.
    Men jag förstår att du är frustrerad. Jag har skällande hundar själv, två stycken ettriga terrier som inte lyssnar för 5 öre när de är inne i skällandet. De är snart 7 år gamla, men för oss blir det som tur är lite bättre för varje år. Det vi har jobbat hårdast med är skällandet vid ytterdörren och då har det övriga skällandet också dämpats.
    Testa inte en massa metoder, bestäm er för en och håll er konsekvent till den tills hon förstår vad som gäller. Eller prova citronhalsband som föregående skribent föreslog. Försök behålla lugnet, din stress smittar av sig på henne och gör bara situationen värre. Nu är hon så gammal, hon kanske inte finns hos er så länge till (hemska tanke). Kanske är det bara att bita ihop och stå ut de sista åren också...

• Anonym (matte)
    LilaRos skrev 2010-03-30 09:25:21 följande:
    Jag tycker att det är väldigt lågt att ta bort den förmågan att skälla! Tänk om någon opererat bort dina stämband för du prata förmycket.
    Håller med dig..men om jag fick välja mellan att bli osams med min ledare/kära varje dag så tror jag hon skulle välja det själv.
    Hon tjänar INGET på detta.
    Bara elende..hon o jag skulle bli lyckligare o mera harmoniska ihop.

Det är därför jag ser det som en sak..tänker inte på mig själv i första hand faktiskt..utan på hennes fördelar.
  • Anonym (matte)

Hon har mycket bra hörsenl o syn..hörseln önskar jag dock vore kass..det kanske skulle underlätta i detta fall.

Även om vi testar metoder så är det OMÖJLIGT att vara konsikvent med flera barn osv.
    Jag vet ju själv att man ska korrigera när hunden tänker skälla.
    Har den skällt är det försent..o HUR ska jag kunna se det?
    Hlet omöjligt..o barnen går ju alltid först.
    Hade jag varit singel o levt ett liv där jag kunde sätta henne i fokus hela dagen skulle diverse metoder antagligen fungera klockrent, då jag vet att hon vill vara mig till lags o jag är bra på att berömma o läsa henne.

• lia76

Tror inte det är någon fördel för hunden att operera bort stämbanden faktiskt. Du berövar ju henne på något en hund behöver.

www.antiskall.se/comparison.htm

Jag skulle tippa på att din hund skäller för att den är glad, men då får du försöka avbryta skällandet, kanske genom att ge hunden en leksak att bära eller hundgodis. Risken med att ge godis är att hunden lär sig att den får godis om den skäller. ”Fya” inte hunden vid glädjeskall, den kan missförstå och tro att den inte får hälsa och blir osäker på den som kommer.

(=
  • Anonym (matte)

Lilla gris..ja, tyvärr så är det dom tankarna som kommer upp..(att det är skönt att hon inte har långt kvar)...men jag mår såå dåligt av dem oxå..älskar ju henne så!

Så frustrerande.

Är nu höggravid oxå..så givetvis är inte tålamodet i topp hela tiden
    Har avlastning i form av hunddagis.
    Så vi har verkligen inga andra problem.

vet ni om man kan få dispans?
    Jag söver henne faktiskt gärna även om dessa risker finns..för jag vet att vårt liv skulle bli så mycket bättre ihop.

• Anonym

Det går att träna bort. Om man verkligen lägger tid på det och skaffar sig tålamod att göra det.

Operera bort stämbanden låter ju inte klokt. Det skulle du väl inte göra på barnen även om de skrek som besatta?
  • Anonym (matte)
    lia76 skrev 2010-03-30 09:42:55 följande:
    Tror inte det är någon fördel för hunden att operera bort stämbanden faktiskt. Du berövar ju henne på något en hund behöver. www.antiskall.se/comparison.htm Jag skulle tippa på att din hund skäller för att den är glad, men då får du försöka avbryta skällandet, kanske genom att ge hunden en leksak att bära eller hundgodis. Risken med att ge godis är att hunden lär sig att den får godis om den skäller. ”Fya” inte hunden vid glädjeskall, den kan missförstå och tro att den inte får hälsa och blir osäker på den som kommer.
    alltså..hon skäller när hon vill ha mat/när folk kommer, när saker händer..dvs ibland argt/ibland glatt/ibland stressigt/ av massa anledningar.

Hur lätt är det att avbryta när man är 10 meter ifrån?
    jag har avbrytit när jag kommer fram..med godis../öronsom tar tid att äta..men hon skäller iallfall.
    + att öronen trillar ju inte ner när man tex ligger i sängen ...hon lyckas alltid skälla massa innan man är hos henne.

Hon hälsar alltid efter mig, men hon skäller iallfall.
    O det högt...man kan dvs inte konsentrera sig på att prata med folk.
    Hon skäller även när jag kommer.
  • Anonym (matte)
    Anonym skrev 2010-03-30 09:46:05 följande:
    Det går att träna bort. Om man verkligen lägger tid på det och skaffar sig tålamod att göra det. Operera bort stämbanden låter ju inte klokt. Det skulle du väl inte göra på barnen även om de skrek som besatta?
    jag vet..men HUR är det möjligt att kunna det med familj?
    Man är ju inte en robot som kan vara överallt o alltid sätta hunden i första rummet.
    Jag har tålamod..o kommer ha det framöver.
    För jag vill inte göra mig av med henne.
    Dock är det fruktasnvärt jobbigt för henne o mig o familjen.
    I detta fall skulle itne jag vilja jämföra barn o hundar.
  • Lille Gris

Har du tagit hjälp av instruktörer på klubben där du tränade förut (tolkade som att du inte tränar/tävlar längre)?
    Provat klickerträning? Om du har tävlat i jakt och lydnad så borde du ju veta att man kan styra hunden även om man själv är 10m bort, bara man hittar rätt motivation.

Vi har tänkt så här i vår träning. Steg 1: Det är ok att skälla till 1 gång, men sen ska man sluta. Det är inte ok att tokskälla oavbrutet. Det innebär att vi inte behöver vakta och bryta innan första skallet, vilket minskar vår stress och ger oss tid att hinna avbryta fortsatt skällande istället. Eftersom våra hundar mest har skällt på ljud utifrån har vi som sagt koncentrerat oss på skällande vid ytterdörren. Efter att ha tittat på Cesar Milan har vi provat hans metod att "ta över utrymmet", dvs att utan ord gå fram till hundarna när de skäller vid dörren och med kroppsspråket få dem att gå därifrån. För när vi har skällt på dem eller överhuvudtaget pratat med dem och/eller tagit i dem när de är uppstessade så blir de ännu mer blockerade och skäller ännu mera. Att blåsa upp sig, gå dit med bestämda steg och peka åt dem att gå bort har fått dem att lugna sig mycket snabbare.
    Liknande scenario när vi får besök, ett skall när de är utanför är ok men är de inte lugna och tysta när gästerna kommer in får de inte hälsa alls utan blir i värsta fall avskiljda från människorna med kompostgaller mellan rummen. Det svåra där är att få våra besökare att följa det också
    Steg 2 är att inte skälla vid vardagssituationer, tex har vi haft lite problem sen vi flyttade till huset med att de ibland sitter och piper/gnäller och skäller till på natten när de vill komma upp i sängen. Där har vi en bit kvar, de har haft sina korgar i sovrummet men vill ofta komma upp lite senare på natten (de är visst lite frusna av sig ) Det är ok för mig att de ligger i sängen, men ändå vill de "be om lov" i stort sett varenda natt. Så snart får vi nog försöka stänga ut dem från sovrummet och få dem att sova någon annan stans i huset istället för det där är inte hållbart i längden.
    Steg 3 får bli att inte skälla alls om det inte är en riktigt hotfull situation, men det är nog bara att inse att dit kommer vi aldrig att komma. Men vi måste ändå ha målet att det är dit vi vill, har man inte målet själv är det svårt att överföra den känslan på hunden.

• anne9999

Det är hopplöst med hund som skäller ,  jag har en tysk spets 8år som skäller bara det går någon utanför eller att en bil åker förbi ,hjälper inte med något ,har försökt med allt ,       Bor på landet släpper vi ut henne så sitter hon och väntar på att någon ska komma så hon får skälla  ,   och det är inte vanligt skall utan hon skäller som hon skulle dö ,   detta har nu pågått i flera år och blir bara värre ,   Någon som vet vad man kan göra ,      ända alt är att avliva       

Svar på tråden Hund som skäller.Operation av stämband?