• Rödtott

Vad läser ni för era 2-åringar?

Jag har en 2-åring som är helt tokig i bokläsning. Hon springer och hämtar bok efter bok och verkar aldrig tröttna Till favoritböckerna hör "Knacka på" och "Vem är arg". Jag har försökt ge mig på böcker med lite mer text, typ "Ocke nutta och pillerill, men det har hon inte riktigt tålamod till. Stina Wirséns böcker går däremot verkligen hem! Hon fattar precis alla känslostämningar som de små nallarna förmedlar och skrattar högt när klosstorn rasar. 

Vad tycker era 2-åringar om?
  • Svar på tråden Vad läser ni för era 2-åringar?
  • lia76

Ludde böckerna.
    Halvan-böckerna (här kommer ambulansen, här kommer sopbilen osv).
    Sen har jag boksamlingen "Barnens bästa"... Första böckerna är lite rim, ramsor och korta sagor, det är 15 band i denna serie men detär bara de första böckerna som innehåller sagor. Ju längre fram i banden man kommer desto längre och "vuxnare" blir sagorna.

Sen har jag en boksamling från 1971 (som även jag lyssnade på när jag var liten). Barndomslandet Tripp - Trapp - Trull. Första boken Tripp är för barn från 2 års ålder eftersom det är mycket rim och ramsor och inte så långa sagor, ifall de tappar lusten att lyssna

Men jag brukar läsa lite längre sagor också, men får sällan läsa hela och då fortsätter jag läsa resten senare.

(=
  • Busbellan

Min 2,5 åring älskar Nicke nyfiken böckerna, även alfons är populära.
    Men en bok som varit favoriten lääääänge och som är lite kortare är "gonatt alla djur"

Mamma till Nora, August och Ella
  • fru som vill ha bebis

Alfons, Binta dansar och Lalo trummar (Eva Susso) hör till favoriterna

• Flickan och kråkan

Nicke Nyfiken, Alfons, Bu och Bä, Böckerna om grisen Benny, Böckerna om Castor, Lilla spöket Laban, Böckerna om den vilda bebin...ibland om han orkar Pelle Svanslös, lillebrors pekböcker

• Rödtott

Vilka bra tips! Alfons och laban har jag helt glömt bort.. det får åtgärdas! 

• Tant Green

Ingrid-böckerna av Katerina Janouch tyckte både jag och dottern jättemycket om när hon var i den åldern.

• Peonia

Totte och Emma böckerna, Mulle Meck, Castor böckerna

• Mirva

Sailor och Pekka av Jockum Nordström, Bajsboken av Pernilla Stalfelt, Kameleonten Kamilla av Pernilla Stalfelt, Krokodilen och den stora kärleken av Daniela Kulot, Sagan om den lilla lilla katten, Kattresan av Ivar Arosenius, Den flottaste jätten i stan av Julia Donaldsson, Krokodilen och giraffen hittar hem av Daniela Kulot, Modiga Mimmi och Måns. Favoriterna varierar men Sailor och Pekka och böckerna om Krokodil och Giraff, och Den flottaste jätten i stan är nog de mest lästa.

Svar på tråden Vad läser ni för era 2-åringar?