• Loppelina

En veckas bilsemester i Europa men vart?

Har en vecka i sommar som jag och sambon kan sticka iväg nånstans. Antingen charter men jag är sugen på att ta bilen och dra ned i Europa.
    Kan ni ge mig tips på vart man ska åka? Eftersom vi utgår från Stockholm och kan åka fredag-söndag, alltså drygt en vecka så är det kanske knappt om tid ned till Medelhavet.
    Jag kan tänka mig Frankrike, Österrike, Italien.... men är tacksam för alla tips!
    Vi gillar både god mat och vin, härliga bad och lite kultur och shopping.

• Svar på tråden En veckas bilsemester i Europa men vart?
  • Jagsjälv

Norra Italien, absolut!
    Ni kan hålla er till sjöarna där om ni inte vill till havet. Comosjön och Gardasjön verkar helfint. Sedan är jag alldeles förälskad i Bergamo. I norra Italien finns mkt kultur, vin, mat och massor av shopping (både dyrt och fint och billigt).

• Cinnamon girl

Att bila ner till Bergamo tar cirka två dygn om man stannar för att sova! Inte kanske vad man vill för 1 veckas semester _ 4 dagar i bil!

• EliLeoMa

Jag skulle nog välja bort bilen, om det handlar om en vecka. Om inte själv åkandet är nåt du gillar. Lite tid till att uppleva saker om man sitter i en bil!

• evaoregon
    EliLeoMa skrev 2010-03-31 22:56:24 följande:
    Jag skulle nog välja bort bilen, om det handlar om en vecka. Om inte själv åkandet är nåt du gillar. Lite tid till att uppleva saker om man sitter i en bil!
    Jag håller med!  Jag skulle välja ett resemål som man kan ta sig till på ett dygn med bil eller flyga. 
  • Tecken

Jag rekommenderar Tyskland, Polen, Ungern och Slovakien (nej, jag gillar inte Tjeckien så mycket...). Men! En vecka är väldigt kort om tid. Det ni kan göra är ju att flyga någonstans och sedan hyra bil på plats. Ibland går det att hitta snorbilliga flybiljetter (snorbilligt = under eller runt 1000kr/person t&r) tillBudapest på www.malev.hu. En hyrbil kostar några tusen för en vecka, men Ungern är ett underbart land att bila i! Motorvägarna är betalvägar, men det är inga större summor det handlar om (ca 100kr för en månad). Det är ett litet land, så det går fort att ta sig från punkt A till punkt B. I Ungern finns det mycket att se och uppleva! Bad, mat, vin, historia... Äsch, nu börjar jag låta som en försäljare

Du skriver i TS att du kan tänka dig Österrike. I´m no fan. Tycker Tyskland är smidigare att bila i - upplevde det som att det i Österrike var väldigt långt mellan rastplatserna ibland... Allt som finns i Österrike finns i Tyskland också

Svar på tråden En veckas bilsemester i Europa men vart?