• minigos mamma

Vad tänka på vid köp av en plattång?

Har tänkt köpa en plattång men vet att det finns lite olika varianter. Nån som har några tips?

• Svar på tråden Vad tänka på vid köp av en plattång?
  • Rhoda Horswunce

Jag tycker det viktigaste är att det är keramiska plattor och att det finns en "kam" på den som separerar håret. Sedan är det även positivt om det går att ställa in värmen, men det är inte absolut nödvändigt.

• Fridapida

För det första behöver du väl funder på vilka behov du har.

Har du tjockt eller tunnt hår? Har du lite självfall eller ordentligt lockigt? Vill du bara platta till håret eller vill du kunna göra avancerade frisyrer med lockar och grejer? Använder du den ofta eller bara ibland?

Ju större dina behov är desto bättre plattång behöver du. (Så klart... haha)

Jag har nu skaffat GHD's underbara platttång och det är den bästa jag provat. Den är effektiv och lättanvänd. Men den går loss på ca 2000 kr så det är kanske inget man köper om man bara fixar till topparna eller fixar frillan ibland lite när man går ut.

http://www.ghdhair.com/se/ghd-IV-styler

Jag tycker att ju smalare plattången är desto lättare är den att hantera. Jag gillar inte när det är en kam på utan vill då hellre använda en vanlig kam till. Dessutom så är det alltid bra med en lång sladd. Salongsplattänger brukar ha lång sladd.

GAMA har bra tänger och de hittar du väl för runt 600 kr. De är prisvärda och bra om man vill ha en bra tång men inte behöver det mest avancerade.

http://lyko.se/?cat_id=59&head_id=16

Använder du bara till att fixa toppar eller har kort eller/och tunnt hår så kolla in de pyttesmå tängerna som ser supersmidiga ut.

http://lyko.se/?cat_id=112&head_id=16

Här kan du läsa lite mer om du vill.

http://www.plattangen.se/plattanger.htm

• Kajsan

Ah! Så GHD är värd sina pengar?
    Jag har en GAMA och en Remington, är mycket mer nöjd med remingtonen.
    Gaman har jag fått reklamera TVÅ gånger för att den fäller isär och blir mellanrum mellan plattorna, dessutom tycker jag inte den tar lika bra som remingtonen.
    Jag behöver swong i min, har riktigt långt , tjockt hår med självfall som jag vill ha spikrakt varje dag.
    kanske skulle prova GHD...

Jo just det!
  • Fridapida
    Kajsan skrev 2010-03-30 22:15:51 följande:
    Ah! Så GHD är värd sina pengar?Jag har en GAMA och en Remington, är mycket mer nöjd med remingtonen.Gaman har jag fått reklamera TVÅ gånger för att den fäller isär och blir mellanrum mellan plattorna, dessutom tycker jag inte den tar lika bra som remingtonen.Jag behöver swong i min, har riktigt långt , tjockt hår med självfall som jag vill ha spikrakt varje dag.kanske skulle prova GHD...
    GHD är bäst. Det är bara så. Och det är inte så att den är lite bättre än t.ex. GAMAn utan det är en helt annan liga.

Använder du den så mkt och känner att du har råd så satsa! Det sparar dig massor av tid!
  • Kajsan
    Fridapida skrev 2010-03-30 22:35:26 följande:
    GHD är bäst. Det är bara så. Och det är inte så att den är lite bättre än t.ex. GAMAn utan det är en helt annan liga.Använder du den så mkt och känner att du har råd så satsa! Det sparar dig massor av tid!
    Hmmm, jag får fundera på det, men det låter ju klart som en ide!
    Jo just det!
  • susannemalmö

Jag har provat GHD innan och alltid tyckt att den var i samma klass som min GA.MA.
    Tillslut fick jag ändå tummen ur och köpte en GHD och det är ju så otroligt stor skillnad. Jag kör en "genomkammning" av håret med GHD:n på max 5-10 min och behöver bara platta efter jag tvättat håret varannan dag. Förr tog mitt tjocka hår minst en halvtimme att fixa och det höll max en dag.

Men köp GHD:n på www.lookfantastic.com. Där kostar de 95 pund, 1076 kr enligt Forex, alltså halva priset jämför med om du köper den i sverige.
    Jag tror att deras rea slutar idag iof, men de är inte mycket dyrare annars heller har jag för mig.

• Fridapida
    susannemalmö skrev 2010-03-31 11:52:43 följande:
    Jag har provat GHD innan och alltid tyckt att den var i samma klass som min GA.MA.Tillslut fick jag ändå tummen ur och köpte en GHD och det är ju så otroligt stor skillnad. Jag kör en "genomkammning" av håret med GHD:n på max 5-10 min och behöver bara platta efter jag tvättat håret varannan dag. Förr tog mitt tjocka hår minst en halvtimme att fixa och det höll max en dag.Men köp GHD:n på www.lookfantastic.com. Där kostar de 95 pund, 1076 kr enligt Forex, alltså halva priset jämför med om du köper den i sverige.Jag tror att deras rea slutar idag iof, men de är inte mycket dyrare annars heller har jag för mig.
    Då gissar jag att man får en tång med fel kontakt men det köper man bara en adapter till på Claes Olsson för typ 39 kr. Det påverkar inte effekten.

Mycket bra tips! Nästan så jag köper en till...
  • susannemalmö

Nä, man får med två kontakter, en för engelsk standard och en för vår:)

Fridapida skrev 2010-03-31 13:03:51 följande:
    Då gissar jag att man får en tång med fel kontakt men det köper man bara en adapter till på Claes Olsson för typ 39 kr. Det påverkar inte effekten. Mycket bra tips! Nästan så jag köper en till...
  • Fridapida
    susannemalmö skrev 2010-03-31 13:05:31 följande:
    Nä, man får med två kontakter, en för engelsk standard och en för vår:)
    Finurligt av dem
Svar på tråden Vad tänka på vid köp av en plattång?