• LisaMalmö

Hur länge är dagis stängt under sommaren?

Hur länge stänger ert dagis i sommar?
    Vårt dagis stänger i 5 veckor och jag tycker det är länge. Det är ju inte säkert man kan ta ut mer än 4 veckor semester och alla har inte tillgång till barnvakt... 

• Svar på tråden Hur länge är dagis stängt under sommaren?
  • Ett två tre

Vårat stänger inte alls, dom slår ihop avdelningar bara....

☆.¸.?♫☆´¯`♪ ♥ ♪´¯`☆♫?.¸.☆
  • Kazeer

Erbjuds inte barnen plats på annan förskola?

Sonens förskola brukar vara stängd åtminstone 4-5 veckor, kanske t  o m 6 veckor (jag har dålig koll, eftersom han alltid är hemma hela sommarlovet) och då erbjuds barnen plats på en annan förskola.

Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • strojes

Vår dagmamma (och de fyra hon samarbetar med) stänger i 4 veckor.

Om det är ett kommunalt dagis har de ju skylldighet att erbjuda plats på annat dagis under tiden ordinarie dagis har stängt.

• Micalela

Jourförskola?! Vi har stängt 4 veckor men det måste finnas en jourförskola som barnet kan gå på. Dock inte garanterat att de finns ordinarer pedagoger.

micalela.blogg.se

• MamaKajsa

men du har väl nåt annat dagis att tillgå, dom förväntar sig väl inte att du måste ta LEDIGT i fem veckor??

Max, Hugo, Leo, Axels mamma.
  • Maggiepuh

Sonens dagis har öppet alla dagar. Personalen har semester i omgångar så minst 1 från varje avdelning jobbar och så slår de ihop avdelningarna.

• Love family

5 veckor men då finns det jour dagis för dom som behöver...

Bianca, mammas stolthet och kärlek här i livet
  • LisaMalmö

Ja, de erbjuder plats på en helt annan förskola, med annan personal, vilket ju såklart är ett sista alternativ. Men jag tycker ändå att 5 veckor är lite långt.

Maggiepuh's dagis verkar ha en bra lösning tycker jag, där personalen har semester i omgångar och man slår ihop avdelningar.

Vi kommer troligtvis ändå fixa det med hjälp av farmor och farfar som ställer upp, men jag ville ändå jämföra hur det är i andra kommuner.

• Michisen

Kan ju tillägga att vi har vårt barn på ett föräldrakooperativ, inte via kommunal förskola.
    Anledningen till att de har stängt två veckor är för att det oftast var tomt de två veckorna ändå och då kom de fram till att det var lika bra att ha stängt istället för att ha avlönade pedagoger på plats på ett tomt dagis.

• Love family
    Maggiepuh skrev 2010-03-30 11:28:26 följande:
    Sonens dagis har öppet alla dagar. Personalen har semester i omgångar så minst 1 från varje avdelning jobbar och så slår de ihop avdelningarna.
    precis så är det här med...bara det att det kan bli en annan förskola i närheten och då några andra fröknar inom samma verksamhet, men det finns alltid någon fröken som barnen känner från sin avdelning :)
    Bianca, mammas stolthet och kärlek här i livet
  • Ts Mamma

Här är det inte stängt alls på hela sommaren.

Två veckor går dock alla förskolor i kommunen ihop och är på en och samma förskola, men barnomsorg finns hela sommaren, dygnet runt....

• Ängaboll

Vårt dagis stänger 4 veckor och man erbjuds då plats på det andra dagiset.
    Nemas problemas!

• Ts Mamma
    LisaMalmö skrev 2010-03-30 11:33:29 följande:
    Ja, de erbjuder plats på en helt annan förskola, med annan personal, vilket ju såklart är ett sista alternativ. Men jag tycker ändå att 5 veckor är lite långt.Maggiepuh's dagis verkar ha en bra lösning tycker jag, där personalen har semester i omgångar och man slår ihop avdelningar.Vi kommer troligtvis ändå fixa det med hjälp av farmor och farfar som ställer upp, men jag ville ändå jämföra hur det är i andra kommuner.
    Visst kan man tycka att det är en konstig lösning fast tänker man lite mer så är det egentligen den bästa lösningen för att se till att det finns mat på kanske 10 förskolor med vardera 4-5 barn är en kostnadsfråga, precis som det är att täcka upp varje dag emd ordinarie personal för 4-5 barn på varje förskola.

Vi slår som sagt var ihop våra förskolor i kommunen, även personalen går ihop och de som inte har semester de två veckor som det är sammanslaget jobbar på jourförskolan, så det är endå inte vikarier i den bemärkelsen att man ringer in nya för dessa två veckor...
  • 071001

Stänger 2 veckor, barnen erbjuds plats på annan fsk om det behövs. Där min mamma jobbar stänger de 4 veckor, barnen erbjuds plats på annan fsk.

• Catti41

De går samman med en annan förskola i fyra veckor, och i år så ska de vara på den andra förskolan så då får grabben definitivt vara ledig just de fyra veckorna. (Nu ska han vara ledig mer än så, men vi har lagt vår semester så att den täcker de fyra veckorna också, vilket vi kanske inte hade gjort om de skulle ha varit på hans förskola.)

Svar på tråden Hur länge är dagis stängt under sommaren?