• UngMorsa

Kan en hyresvärd kräva att hyresgästen inte röker?

I fallet är en person i hushållet rökare men röker ute på balkongen.
    Hyresvärden menar på att det kommer in rök genom ett närliggande fönster.
    Bakom det fönstret så finns en annan hyresgäst som inte röker och då stör sig på röklukt.
    Hyresvärden vill att rökaren slutar röka eller går ut genom porten och iväg från huset men helts av allt som vill hyresvärden att rökaren slutar röka helt.
    Kan en hyresvärd ens kräva det?

Jag tycker själv att det låter lite märkligt.

• Svar på tråden Kan en hyresvärd kräva att hyresgästen inte röker?
  • Jenny1

Jag tycker absolut att hyresvärden kan kräva det! Nu vet jag vad lagar och regler säger, men det hör väl till allmänt hyffs att inte röka på balkongen ifall röken kommer in till grannen?!

• Birgitta2

Nej det kan han inte. Vår förvaltare tyckte det blev dyrt att renovera efter rökare och gick till hyresnämnden för att förbjuda rökning i lägenheterna men fick avslag. Och i ditt fall gäller det balkongen!!!!!

Så nej, jag VET att han inte kan förbjuda det.

• MissLillan

Jo det tror jag då det finns här (i växjö) rök och djurfria hyresrätter på kommunala hyresbolag.

• UngMorsa

Detta är en privat hyresvärd. Vet dock inte om det gör någon skillnad.
    Att dom då kan bestämma egna regler?

Har man dåliga fönster så får man väl täta om dom. Det är min åsikt iaf.
    Jag vet att detta är ett gammalt hus där både fönster och dörrar skulle behövas byta ut. Balkongdörren har svällt och både den och fönster är skeva.

• Jenny1
    UngMorsa skrev 2010-03-30 11:39:26 följande:
    Detta är en privat hyresvärd. Vet dock inte om det gör någon skillnad.Att dom då kan bestämma egna regler?Har man dåliga fönster så får man väl täta om dom. Det är min åsikt iaf.Jag vet att detta är ett gammalt hus där både fönster och dörrar skulle behövas byta ut. Balkongdörren har svällt och både den och fönster är skeva.
    Ofta kommer röklukten in via ventilationen. Kontakta hyresgästföreningen?
  • Rhoda Horswunce

Hyresvärden kan självklart inte kräva att personen slutar röka, men däremot kan han/hon kräva att personen inte röker i bostaden eller på balkongen.

• Birgitta2
    UngMorsa skrev 2010-03-30 11:39:26 följande:
    Detta är en privat hyresvärd. Vet dock inte om det gör någon skillnad.Att dom då kan bestämma egna regler?Har man dåliga fönster så får man väl täta om dom. Det är min åsikt iaf.Jag vet att detta är ett gammalt hus där både fönster och dörrar skulle behövas byta ut. Balkongdörren har svällt och både den och fönster är skeva.
    Jag vet inte hur det skulle bli i ditt fall. Är det hans egen privata fastighet - så kanske han kan förbjuda er. Är han heller inte ansluten till fastighetsägarnas riksförbund och annat som de bör vara, så kan han i princip göra som han vill. Jag föreslår att du slår en signal till hyresrättsföreningens  jurist och frågar. Ställ också frågan om han kan vräka er om ni inte åtlyder hans förbud. Just sånt här är de till för.
  • sirisdotter
    MissLillan skrev 2010-03-30 11:34:53 följande:
    Jo det tror jag då det finns här (i växjö) rök och djurfria hyresrätter på kommunala hyresbolag.
    Roligt att veta!  I min bostadsrättsförening röker nye ordföranden, hans fru och deras tre döttrar och deras karlar alla ofta ofta på ordförandens altan.  Jag på ena sidan och kvinnan med altan på andra sidan plus damerna med balkong ovanför lider.  Kanske också  ordförandens fyra barnbarn från ett till fem år gamla...  På altanbordet står alltid ett askfat fullproppat av fimpar, fimpar och engångssnus  hamnar också på våra närbelägna altaner och på innergården och lekplatsen, som är till för alla.

Det kanske blir Växjö nästa...
  • ashera

Står det inte rökfritt i kontraktet så kan de ju inte förbjuda det. Samtidigt så får man ju inte störa sina grannar heller. Är det inte enklare att gå ut genom porten för att röka då, så grannen slipper få in röklukten?

• UngMorsa

Alltså detta gäller inte mig, vi bor i hus.
    Detta gäller några vänner som har kollat på en lägenhet där hyresvärden helst inte vill ha rökare.

Svar på tråden Kan en hyresvärd kräva att hyresgästen inte röker?