Anne69 skrev 2010-03-30 16:30:41 följande:
Du kan träda i tjänst igen kring jul och sen begära semester, så får du betalt för de arbetsfria perioderna. Som ngn skrev ovan så bör du dock vara medveten om att vissa arbetsgivare är kinkiga med antalet ledighetsperioder per år o bara beviljar tre (som lagen föreskriver). En period som börjar i december o sträcker sig över helgerna in i januari anses höra till det första året. De flesta arbetsgivare tycker egentligen att det är bra att man gör så här (inte för ofta förstås) då man inte bygger upp alltför stora semesterskulder om medarbetarna tar ut semester i samband med föräldraledighet.
Jag gjorde såsom Anne69 beskriver.
Gick i tjänst men hade semester hela perioden 21 december-10 januari. Jag fick då ta endast 10 semesterdagar eftersom 5 "arbetsdagar" var röda och tjänade 5 semesterdagar. Min arbetsgivare tyckte detta var bra också, eftersom jag annars riskerade att ha massor av semesterdagar kvar när jag börjar jobba igen.
Men TS, tänk på att vara noggrann när du räknar på dina semesterdagar, för det är enligt lag bara 120 f-lediga dagar som är semesterlönegrundande. Och beroende på hur du och barnets andra förälder har tänkt er att dela ledigheten kan ni behöva semesterdagarna bäst vid en annan årstid. Dessutom är semesteråren olika, liksom kollektivavtalen. Vissa får fler f-lediga dagar som semesterlönsgrundande, så hör med din arbetsgivare (löneassistenten ska veta) vad som gäller dig.