• Nektarin

Ni med månadslön, kan man välja att "jobba" röda dagar?

förstår ni var jag vill komma?
    Väntar en bebis i augusti och det är planerat att jag skall vara hemma i stort sett hela tiden, drygt ett år framöver.
    Är anställd med månadslön, får alltså betalt även röda dagar.
    Kan jag välja att "jobba" så att säga, de dagarna, för att spara fpenning-dagar. Någon som gjort den överenskommelsen med sin arbetsgivare eller är det bara en strulig lösning? Tänker främst på julen och påsken där det ju faktiskt rör sig om 5-6 dagar sammanlagt. Alltid nåt!

• Svar på tråden Ni med månadslön, kan man välja att "jobba" röda dagar?
  • Mrs Ella

Du kan väl inte få lön från din arbetsgivare på dagar du inte jobbar?

Att man när man jobbar helår får lika mycket betalt alla månader, oavsett hur många dagar månaden har eller hur många lediga dagar som infaller, är för enkelhetens skull. Alltså årslönen utslagen per månad och inte per arbetsdag. I praktiken får du inte betalt för lediga dagar. Det gäller även om man är tjänstledig av annan orsak en dag, då dras inte samma summa om månaden har 30 dagar som när månaden har 31 dagar.

• Nektarin

OK, förstår din poäng.
    När jag var föräldraledig med sonen -07 så hade jag och pappan en lösning som gick ut på att vi jobbade 3 dagar, föräldraledig 3 dagar löpande. Det betydde ju att OM det var meningen att jag skulle vara f-ledig en röd dag då jag alltså uppbär lön, så tog jag naturligtivs inte ut f-penning den dagen. Låt säga att jag jobbade mån-tis-ons och torsdagen var röd, alltså min tur att vara hemma. Markerade naturligtvis att jag jobbade då och tog inte ut f-penning och fick alltså inte avdrag för den dagen.
    Men det kan ju förstås vara skillnad när man jobbar regelbundet vissa dagar i månaden - f-penning vissa.

• Nektarin

Lärare till exempel, har ju "sommarlov" och betalt under tiden. Min väninna skippade f-penningen under sommarlovet och "jobbade" då.

• CeeJay

Jag tror inte att någon arbetsgivare går med på det, det krävs ju väldigt mycket "pyssel" dvs du måste avbryta din tjänstledighet varje gång en röd dag kommer upp? Man kan heller inte begära tjänstledigt i flera perioder per år - om arbetsgivaren "hårddrar det" så att säga.

Hade jag varit dig hade jag varit föräldraledig lite kortare tid i så fall om du måste spara dagar.

• Nektarin

Ceejay, jo jag tror som du, men man kan ju söka tjänstledigt och ange uppehåll mellan den och den tiden. MEN...det är inte frågan om att jag vill snåla ihop om dagar utan mer, har jag RÄTT till det? Har jag kunnat vara tjänstledig för f-ledighet 2-3 dagar i veckan tidigare så...nåväl det är ju ett tag dit men jag tyckte frågan kändes intressant

• CeeJay
    Nektarin skrev 2010-03-30 12:56:30 följande:
    Ceejay, jo jag tror som du, men man kan ju söka tjänstledigt och ange uppehåll mellan den och den tiden. MEN...det är inte frågan om att jag vill snåla ihop om dagar utan mer, har jag RÄTT till det? Har jag kunnat vara tjänstledig för f-ledighet 2-3 dagar i veckan tidigare så...nåväl det är ju ett tag dit men jag tyckte frågan kändes intressant
    Jag har för mig att man har rätt till 3 perioder tjänstledighet per år utan att arbetsgivaren kan säga något. Jag åker kommer med länk om en stund
  • Nektarin

Aha. Om det är så, så skulle man i praktiken kunna göra som jag menade då. F-ledighet aug-dec, uppehåll för de röda dagarna (vet inte hur många de är i år men nåväl), f-ledighet fram till påsken i april och då ett kort uppehåll för de röda dagarna och så f-ledighet igen. Måhända det verkar snålt och tjorvigt men dock...ska jag leva snålt och försöka ta ut så lite dagar som möjligt för att kunna spara dagar så varför inte?
    Arbetsgivaren lär inte tacka mig oavsett (stort IT-företag).

Ska kolla in länken, tack för hjälpen.

• Anne69

Du kan träda i tjänst igen kring jul och sen begära semester, så får du betalt för de arbetsfria perioderna. Som ngn skrev ovan så bör du dock vara medveten om att vissa arbetsgivare är kinkiga med antalet ledighetsperioder per år o bara beviljar tre (som lagen föreskriver). En period som börjar i december o sträcker sig över helgerna in i januari anses höra till det första året.

De flesta arbetsgivare tycker egentligen att det är bra att man gör så här (inte för ofta förstås) då man inte bygger upp alltför stora semesterskulder om medarbetarna tar ut semester i samband med föräldraledighet.

• Billabong
    Anne69 skrev 2010-03-30 16:30:41 följande:
    Du kan träda i tjänst igen kring jul och sen begära semester, så får du betalt för de arbetsfria perioderna. Som ngn skrev ovan så bör du dock vara medveten om att vissa arbetsgivare är kinkiga med antalet ledighetsperioder per år o bara beviljar tre (som lagen föreskriver). En period som börjar i december o sträcker sig över helgerna in i januari anses höra till det första året. De flesta arbetsgivare tycker egentligen att det är bra att man gör så här (inte för ofta förstås) då man inte bygger upp alltför stora semesterskulder om medarbetarna tar ut semester i samband med föräldraledighet.
    Jag gjorde såsom Anne69 beskriver.
    Gick i tjänst men hade semester hela perioden 21 december-10 januari. Jag fick då ta endast 10 semesterdagar eftersom 5 "arbetsdagar" var röda och tjänade 5 semesterdagar. Min arbetsgivare tyckte detta var bra också, eftersom jag annars riskerade att ha massor av semesterdagar kvar när jag börjar jobba igen.

Men TS, tänk på att vara noggrann när du räknar på dina semesterdagar, för det är enligt lag bara 120 f-lediga dagar som är semesterlönegrundande. Och beroende på hur du och barnets andra förälder har tänkt er att dela ledigheten kan ni behöva semesterdagarna bäst vid en annan årstid. Dessutom är semesteråren olika, liksom kollektivavtalen. Vissa får fler f-lediga dagar som semesterlönsgrundande, så hör med din arbetsgivare (löneassistenten ska veta) vad som gäller dig.
  • Nektarin

aha, ja det är ju ett alternativ. För att komplicera det ytterligare så har vi närmare bestämt tänkt såhär: Jag skall vara helt f-ledig ca 6-7 månader (beroende på amning mm). Under den tiden skall jag ta ut 5 SGI-dagar per vecka och garanti-dagar under helgen.
    Efter det är tanken att jag ska börja igen 1-2 ggr per vecka på mitt extra-jobb (kvällsjobb, jag har alltså ett heltidsjobb och ett extrajobb). Under de dagarna kommer min man att ta ut f-ledighet och vi kommer kunna vara lediga bägge två dagtid och jag jobbar kväll. Först då det är dags för förskola, alltså efter kanske 1 år, 3 månader går jag tillbaka till mitt heltids-dag-jobb.
    Det kommer förstås att betyda att jag kommer få mindre semesterdagar då jag går i tjänst igen, förhoppningen är väl att vi har f-ledighetsdagar kvar som man kan utnyttja vid behov. På mitt jobb har vi 30 sem-dagar per år vilket ju ändå är hyfsat.
    Ser dessutom att till ex julen endast ger två röda dagar i år så jag får se hur jag gör. Att ta ut semester är i mitt fall inte heller bra då jag ju kommer gå miste om en del semesterdagar i och med min långa föräldraledighet.

Tack för era tips

• jeeri74
    Nektarin skrev 2010-03-31 09:31:12 följande:
    aha, ja det är ju ett alternativ. För att komplicera det ytterligare så har vi närmare bestämt tänkt såhär: Jag skall vara helt f-ledig ca 6-7 månader (beroende på amning mm). Under den tiden skall jag ta ut 5 SGI-dagar per vecka och garanti-dagar under helgen.Efter det är tanken att jag ska börja igen 1-2 ggr per vecka på mitt extra-jobb (kvällsjobb, jag har alltså ett heltidsjobb och ett extrajobb). Under de dagarna kommer min man att ta ut f-ledighet och vi kommer kunna vara lediga bägge två dagtid och jag jobbar kväll. Först då det är dags för förskola, alltså efter kanske 1 år, 3 månader går jag tillbaka till mitt heltids-dag-jobb.Det kommer förstås att betyda att jag kommer få mindre semesterdagar då jag går i tjänst igen, förhoppningen är väl att vi har f-ledighetsdagar kvar som man kan utnyttja vid behov. På mitt jobb har vi 30 sem-dagar per år vilket ju ändå är hyfsat.Ser dessutom att till ex julen endast ger två röda dagar i år så jag får se hur jag gör. Att ta ut semester är i mitt fall inte heller bra då jag ju kommer gå miste om en del semesterdagar i och med min långa föräldraledighet.Tack för era tips
    Garantidagarna kan man väl inte ta ut förrän man har tagit ut ett visst antal SGI-dagar? Eller minns jag fel nu?
  • Billabong
    jeeri74 skrev 2010-03-31 09:54:20 följande:
    Garantidagarna kan man väl inte ta ut förrän man har tagit ut ett visst antal SGI-dagar? Eller minns jag fel nu?
    Du minns rätt, först när man tagit ut 180 st SGI-dagar kan man börja plocka av lägstanivå-dagarna.
    Nektarin skrev 2010-03-31 09:31:12 följande:
    aha, ja det är ju ett alternativ. För att komplicera det ytterligare så har vi närmare bestämt tänkt såhär: Jag skall vara helt f-ledig ca 6-7 månader (beroende på amning mm). Under den tiden skall jag ta ut 5 SGI-dagar per vecka och garanti-dagar under helgen.Efter det är tanken att jag ska börja igen 1-2 ggr per vecka på mitt extra-jobb (kvällsjobb, jag har alltså ett heltidsjobb och ett extrajobb). Under de dagarna kommer min man att ta ut f-ledighet och vi kommer kunna vara lediga bägge två dagtid och jag jobbar kväll. Först då det är dags för förskola, alltså efter kanske 1 år, 3 månader går jag tillbaka till mitt heltids-dag-jobb.Det kommer förstås att betyda att jag kommer få mindre semesterdagar då jag går i tjänst igen, förhoppningen är väl att vi har f-ledighetsdagar kvar som man kan utnyttja vid behov. På mitt jobb har vi 30 sem-dagar per år vilket ju ändå är hyfsat.Ser dessutom att till ex julen endast ger två röda dagar i år så jag får se hur jag gör. Att ta ut semester är i mitt fall inte heller bra då jag ju kommer gå miste om en del semesterdagar i och med min långa föräldraledighet.Tack för era tips
    Om ni tar ut 7 FP-dagar i veckan redan från början så kommer dagarna gå åt ganska snabbt. Känner inte till er ekonomi och kanske behöver ni alla pengar ni kan få, men annars brukar man snåla så mkt man kan under första året för att därefter ta ut de 5 dagar/vecka som krävs för att skydda sin SGI.
  • Nektarin

Så kan det nog vara. I så fall menar jag att vi tar ut 5 dagar i veckan, och inget på helgen förrän den dagen man får börja ta ut garantidagar. Lite intressant dock eftersom vi har garanti-dagar kvar på sonen, undra om man kan blanda in dem på helgerna?
    Nåväl, 7 dagar i veckan SGI-dagar var aldrig tanken i alla fall
    Och ja, de pengarna behövs nog i vårt hushåll är jag rädd för. Mindre än så kan vara svårt. Kommer dock gå ner i tid på jobbet när jag väl börjar för att slippa alltför långa dagar på förskolan.

• Billabong
    Nektarin skrev 2010-03-31 14:22:36 följande:
    Så kan det nog vara. I så fall menar jag att vi tar ut 5 dagar i veckan, och inget på helgen förrän den dagen man får börja ta ut garantidagar. Lite intressant dock eftersom vi har garanti-dagar kvar på sonen, undra om man kan blanda in dem på helgerna?Nåväl, 7 dagar i veckan SGI-dagar var aldrig tanken i alla fall Och ja, de pengarna behövs nog i vårt hushåll är jag rädd för. Mindre än så kan vara svårt. Kommer dock gå ner i tid på jobbet när jag väl börjar för att slippa alltför långa dagar på förskolan.
    Överväg då att spara lägstanivå-dagar tills du börjar jobba deltid istället och mha dem skydda din tidigare heltidsSGI (om du jobbar heltid innan?). Bara en tanke.
  • Nektarin

Åh, ja det är mycket man ska tänka på Här finns ingen tid att bara sitta och ruva minsann!

Svar på tråden Ni med månadslön, kan man välja att "jobba" röda dagar?