• Pavasare

mer engagerad pappa

Hej!

Vi har en treårig son som jag vill ge bra, kärleksfull och rolig uppfostran. Problemet är att det är mest jag som är med vår son - jag leker med honom, går ut, har börjat gå med honom till kurs "Lek&måla" osv. Min man för mesta dels på kvällarna tittar på tv och när jag ber honom att vara med sonen och leka så är jag tjatig. Det utgör stor del av vår bråk, det värsta är på helgerna - när vi har gjort något tillsammans så tycker min man att han kan titta på tv hela eftermiddag utan att vara engagerad i vår son. Hur ska jag få honom att engagera mer i vår son? Dessutom tror jag att han skulle aldrig kunna tänka sig att gå i parterapi:( Jag älskar honom och vill vara tillsammans men ibland känns att jag orkar inte mer...

• Svar på tråden mer engagerad pappa
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Det är en väldigt viktig fråga du tar upp. Det blir mycket så att du och er son har en gemenskap och att din man är lite utanför den gemenskapen. Hur pass mycket har ni pratat om dessa roller och vad som händer med relationen när man får barn? har ni tidigare kunnat göra det på ett mer avslappnat sätt? Vilka erfarenheter har ni från er egen uppväxt? Var era egna föräldrar närvarande och engagerade? Oavsett hur det såg ut i er historia så är det bra att bli medveten om vad som format en i livet för man kan ändra på mönster som man inte vill upprepa i sin egen familj. Du och din man behöver ha en diskussion kring de här frågorna på ett lugnt och konstruktivt sätt. Jag är övertygad om att när du tar upp frågan med din man så visar det ditt intresse och engagemang för er familjesituation men han kanske uppfattar det som kritik och därför tycker han att du är tjatig och vill dra sig undan  hela samtalet. Det är viktigt att ni får till stånd samtal så på något sätt måste du få honom att förstå det.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden mer engagerad pappa